Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Minister Schultz naar Schuttevaercongres

ROTTERDAM

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) spreekt donderdag 6 juni tijdens het congres van Koninklijke Schuttevaer. Het Schuttevaer-hoofdbestuur roept de minister, in een voorstel aan de leden, inmiddels op ‘af te zien van inkrimping van bedieningstijden en samen met de branche op zoek te gaan naar alternatieven hiervoor’.

‘Toekomstperspectief van de binnenvaart en de infrastructuur’ is het thema van Schultz’s toespraak en de openbare middagvergadering met genodigden. Zij zal haar visie geven op actuele ontwikkelingen in de sector, de uitvoering van vaarwegprojecten in de komende jaren en het transitieproces.

Bezuinigingen

Het Schuttevaer-hoofdbestuur kan de minister wel volgen als ze vanwege opgelegde bezuinigingen de aanleg van de nieuwe sluis Eefde, de overnachtingshaven Lobith en een nieuwe Volkeraksluis enige jaren uitstelt. ‘Anders wordt het wanneer de minister ook verdergaande bezuinigingen wil doorvoeren door het terugbrengen van de bedieningstijden van sluizen op kleinere vaarwegen of de Maas. Dat is voor ons niet aanvaardbaar.’

In overleg met het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) is volgens Koninklijke Schuttevaer besloten bij alle bezuinigingen op infrastructuur het onderhoud van vaarwegen te ontzien en geen enkel vaarwegproject te schrappen. ‘Wij hebben ons bereid getoond om samen met Rijkswaterstaat alternatieven voor inkrimping van bedieningstijden te ontwikkelen. Oplossingen kunnen worden gevonden in bediening op afroep of vraaggestuurd bedienen. Wanneer er geen scheepsaanbod is gedurende de nacht, behoeft de sluis ook niet te worden bemand. Maar wanneer er wel aanbod is moet er gewoon worden bediend’, aldus het hoofdbestuur in de nieuwsbrief aan de leden.

Sliedrecht

Het 164ste Schuttevaercongres wordt 6 en 7 juni georganiseerd door de afdelingen Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam. Op donderdag 6 juni is de algemene vergadering in partycentrum De Lockhorst, Sportlaan 1 te 3364 AT Sliedrecht; vrijdag 7 juni wordt het congres voortgezet aan boord van mps Zilvermeeuw 2 met bespreking van nautisch-technische vraagstukken, zoals Man-Over-Boord, de rol van AIS, de mogelijkheden van verkeersmanagement bij sluizen en de toekomstige informatievoorziening aan boord. Vanuit Boven-Hardinxveld wordt een vaartocht gemaakt over de Oude Maas, de Dordtse Kil en het Hollands Diep naar het Biesbosch Museum en terug. (DvdM)

Reacties (1)
  • Joost Verbrugge

    Waarom is schuttevaer erop tegen de bedieningstijden te verminderen?
    De zeevaart gaat trager varen om brandstof te besparen en meer schepen te kunnen inzetten om zo de overcapaciteit te beperken dus daar komt die container ook later toe.
    Waarom doen we dat in de binnenvaart ook niet?
    Dit vindt ik het beste plan ooit van minister Schultz.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook