Primeur

Eerste schip ligt in nieuwe overnachtingshaven Spijk: ‘Geen lintje mogen doorvaren’

Het eerste binnenvaartschip heeft vandaag (1 februari) ligplaats genomen in de nieuwe overnachtingshaven van Spijk. De eer viel te beurt aan de Fiducia van schipper Arie Schram. Hoewel schepen er vanaf vandaag kunnen overnachten, is de officiële opening van de haven pas in maart.

Arie Schram en zijn Fiducia pakken de primeur in Spijk. Foto MS Fiducia

De nieuwe overnachtingshaven bij Spijk biedt plaats aan 50 binnenvaartschepen tot 135 meter. Ook zijn twee ligplaatsen voor koppelverbanden tot 190 meter aangelegd en ligplaatsen voor een- en twee-kegelschepen. De nieuwe haven moet het tekort aan ligplaatsen tussen de Duitse grens en Tiel verhelpen. Eigenlijk zou de haven vlak voor de kerst vorig jaar worden geopend. De veiligheidsproeven kostten echter meer tijd dan voorzien, waardoor de opening met ruim een maand werd vertraagd.

Schipper Schram was onderweg naar Duitsland en zag zijn kans schoon de nieuwe haven uit te testen. ‘Er was geen ontvangstcomité, helaas. En ik heb ook geen lintje mogen doorvaren’, grapt Schram. Dat hij geen lintje mocht doorvaren, komt omdat de officiële opening pas in maart is. De Fiducia is inmiddels vergezeld door de Paul en zo liggen de eerste twee schepen klaar voor de nacht. ‘Ik ben benieuwd hoe de faciliteiten zijn’, stelt Schram, ‘dat is altijd maar afwachten’.

Rijkswaterstaat laat weten dat alles is getest en naar behoren werkt. De officiële, feestelijke opening volgt 14 maart.

Tekst gaat verder onder de foto

De nieuwe overnachtingshaven. Foto Boskalis

Over de aanleg

Boskalis legde de overnachtingshaven aan in opdracht van Rijkswaterstaat. Maar voordat het werk kon beginnen liep het project al veel vertraging op. De provincie Gelderland gaf in 2016 groen licht voor de aanleg, die vervolgens in 2020 zou beginnen. Maar in 2019 werd het begin van de werkzaamheden uitgesteld doordat het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde dat sprake was van te weinig natuurcompensatie. De Raad van State concludeerde in 2020 echter dat de provincie Gelderland dit wel op orde had. Uiteindelijk begonnen de werkzaamheden in 2021. De binnenvaart heeft sinds het begin van deze eeuw aangedrongen op de aanleg van de nieuwe overnachtingshaven.

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • @J.C.Hagens Een Track-lijn is een optie, maar niet altijd bruikbaar, want er kan ook een ander daar varen of kruisen, zie je wel natuurlijk, maar toch. Zelf zou ik 1, 2 of 3 WayPoints in de kaart plaatsen. Een precies in het midden tussen de beide pieren, en de andere twee op de punten van die pieren.
    AIS+ECDIS+RADAR in een gecombineerd kaartbeeld vinden veel schippers minder handig. Als je dat doet, zou je ook een monitor met alleen Radar en een andere met alleen AIS+ECDIS moeten plaatsen, samen 3 stuks dus. B.v. Links alleen Radar zonder AIS-data en zonder ECDIS kaart, in het midden de gecombineerde AIS+ECDIS in radar navigatie modus (verplicht gekeurd), en rechts alleen AIS+ECDIS in informatie modus zonder radar beeld. Maar een andere volgorde mag ook.
    @Laurina, Als men niet in de stuurhut verblijft, dan mag de AIS juridisch niet eens AAN staan, want toezicht is continue verplicht met nog een reeks andere AIS-en VHF-plichten. Denk aan de AIS-correctieplicht, waarvoor het volgende steeds nodig is: VHF uitluisterplicht, VHF antwoordplicht, bedieningscertificaatplicht (je bent continue aan het uitzenden in de VHF-band), wakker en nuchter niet dronken wachtlopen hiervoor . Dus zet hem UIT als je stilligt buiten de betonde vaargeul, boodschappen doend of slapende, want dan kun je niet aan al die wettelijke VHF+AIS vereisten voldoen. De varenden binnen de betonde vaargeul hoeven (nautische gezien) niet weten wie er buiten die geul allemaal stilliggen.
    Een hogere stroomsnelheid wordt helaas veel vaker (flink) onderschat. Ik kreeg dat als kind zijnde met de paplepel ingegoten, dus dan leer je wel dat je minstens 3 kribvakken hoger pas kop voor mag nemen als alles vrij is om goed uit te komen.
    Ook uw opmerking over begroeiing en voldoende hoge strekdammen ging nu juist niet op, want het radarbeeld gaf meerdere onderbrekingen aan, zodat niet te zien was/is welke nu de echte ingang is, c.q. welk deel onder water staat in de mist of nacht. Anders vaar je omhoog! Daar zochten we dus een oplossing voor. Mijn Moeder zei altijd, ga op een onbekende plek de 1e keer altijd bij laag water kijken hoe het er uit ziet, dat voorkomt verrassingen bij hoger water, zoals bij getijden.
    @R.A.Steenbergen. Eens met uw punten. maar het knelpunt is dus hoe krijg je het scherp op je radar zonder je te kunnen vergissen in de juiste valse of echte opening?
    Dat lengte verschil is makkelijk te zien, doordat er maar een in het midden zo lang is. Als er bij de kortere steigers een lang schip ligt, zie je er twee langere, en kun je nog steeds de middelste van al die steigers uittellen, zelfs al ze allemaal vol liggen, lijkt mij. Behalve de door mij geopperde WayPoints, kun je ook nog aan de radarpost (blokkanaal) vragen om je even naar binnen te praten, d’r is vast ook nog wel een andere schipper wakker die naast z’n VHF zit als jij er aan komt. De haven zal zelden volledig leeg zijn, toch?
    @Johnny2, Ik ken Johan Derksen amper, kijk er nooit naar. Nee, hij is geen familie (gelukkig), maar een babyboomer van 1946 terwijl ik 10 jaar jonger en hopelijk ook wijzer ben.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Je zou een track lijn met daglicht in de Ecdis kunnen zetten, persoonlijk vindt ik dit reuze handig, bij lelijk weer op groot vaarwater hoef je alleen de track te volgen.

    Geplaatst door: J.C. Hagens op
  • Ais transponders op bakens lost mijns inziens niks op. Zeker in een vluchthaven waar het soms vol ligt met ais labels. Dan is waarschijnlijk niet goed te zien welk labeltje in je scherm nu de boven en beneden punt is. Gewoon begroeiing en een strekdam die bij hoog water ook boven water blijft is veel duidelijker op radar. Transponders op de ijsselkop en pannerdense kop lijken mij ook niet nuttig. Het probleem daar is niet de onzichtbaarheid van het baken, maar het kopvoor nemen op stromend water. In de praktijk blijkt dat dat regelmatig onderschat wordt, waardoor men ineens half op de kop ligt, of dwars voor de IJssel kortgeleden.

    Geplaatst door: laurina op
  • De langste steiger recht voor de ingang zegt niet zoveel op je radarbeeld. Als die steiger leeg is en aan de naastgelegen steiger ligt een lang schip zie je het verschil niet meer. Met de vele spudpalen van tegenwoordig is het zeker niet ondenkbaar dat lange schepen aan een korte steiger liggen. Laten we het AIS-systeem vooral niet overbelasten met AIS AToN’s.
    Bestaat RACON nog? Die geeft strepen op de radar achter het betreffende punt.
    Of laat gewoon wat bomen/struiken groeien op de pieren, dan zie je ze wel.
    AIS AToN heb je wel wat aan omdat die dan op de kaart weergegeven wordt, maar op de kaart zie de je havenmonding toch wel. Je moet juist OP DE RADAR de monding zien, en veruit de meeste schepen die ik voor m’n werk bezoek hebben de AIS-targets niet op de radar geprojecteerd staan. Simpelweg omdat niet iedere radar dat kan, en omdat je dan een heading op je radar moet hebben (anders kan het niet), en nog meer omdat schippers het veelal te druk vinden worden op het beeld. Echte echo’s gecombineerd met AIS targets wordt rommelig en vaak kloppen ze niet exact met elkaar. Er zijn schippers die AIS wel op de radar aangesloten hebben, maar de targets niet laten projecteren.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Ben jij familie van Johan Derksen
    Ook zo’n oude bromsnor 🤣

    Geplaatst door: Johnny2 op
  • Beste heer Schram, welkom in de haven van Spijk. Nu voer u bij heel fraai weer deze haven in, maar bij mist is de invaart behoorlijk gevaarlijk. De meeste ECDIS vaarkaarten zullen nog wel niet bijgewerkt zijn. Volgens de oude vaarkaarten ligt u dan in het gras. Veel hinderlijker is dat een radar beeld veel twijfel over de exacte ingang te zien geeft. Dit toonde een schipper aan ons op de ALV van Schuttevaer Z.O.N. zaterdag 27 januari 2024 in Nijmegen. Er waren meerdere stipjes te zien die de ingang konden markeren, en er ontbrak een stuk “streep” voor de vaste delen van de twee strekdammen. Welke opening moet je dan nu hebben???
    Best wel een gevaarlijk veiligheidsissue dus, voor je het weet vaart er een schip op een van die twee strekdammen, helemaal bij hoog water.
    Gelukkig heb ik ook ontdekt hoe je dat voorlopig kunt oplossen als je bij mist daar naar binnen wilt. Het blijkt dat de langste steiger in het midden ligt, precies tegenover de ingang, en die lengte van al die korte en die ene lange steiger(s) is wel zichtbaar op het radarbeeld. Daarmee heb je dan wel een goed herkenningspunt voor de juiste invaart bij mist. Er zal ook wel een rood en groen haven invaart licht staan. RWS zou kunnen overwegen om die twee invaartbakens beiden te gaan markeren met een (virtuele) AIS AToN transponder met het bakennummer als naam. En dat sluit dan weer mooi aan op de AIS AToN enquete van de CCR die tot 31-01-2024 in te vullen was, wat ook ik bewust wel heb gedaan, juist om zulke twijfel situaties te gaan markeren. De Pannerdense Kop en de IJssel Kop zouden ook wel een (virtuele) AIS AToN transponder mogen krijgen, evenals meer van die kritische punten langs vaarwegen.
    Helaas heb ik ook nog nergens een plattegrond van deze nieuwe haven gezien; zoals: welke soort schepen (lengte) mogen waar liggen, d..w.z.. de 110- meters, 135-meters en de twee 190 meter koppelverbanden. Waar is de kegelsteiger, autosteiger, calamiteitensteiger, boothelling, walstroomkasten etc.
    En hou ook rekening met meerdere van de 2750 Nederlandse grote (historische) schepen van 20 meter en langer, want die mogen daar ook gaan overnachten. Als die plattegrond op korte termijn gemaakt en gepubliceerd zou worden gaat het gewenningsproces veel sneller. Geniet van uw nachtrust, straks gezond weer op en een veilige vaart gewenst.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op

Reageer