Civielrechtelijke zaak

[UPDATE] Geladen La Primavera aan de ketting in Iffezheim

Het 110-meterschip La Primavera dat 11 november vorig jaar een sluisdeur van de sluis in Iffezheim total loss voer, is zaterdag 20 april in Iffezheim aan de ketting gelegd.

Het is even studeren op de foto, zo irreëel is de situatie: de steven van de La Primavera steekt voor een deel over de sluisdeur. Foto EinsatzReport24

Geladen met aarde vanuit Bazel en onderweg naar Frankfurt, kwam het schip 20 april aan in Iffezheim, waar het aan de zuidkant van de sluis door de politie werd opgewacht. Dat gebeurde op verzoek van vaarwegbeheerder WSV in Bonn, dat het Amtsgericht in Kehl inschakelde. De rechtbank behandelt scheepvaartzaken langs een groot deel van de Rijn. Met de inbeslagname van het schip wil de WSV de eigenaar, Spoelstra Scheepvaart in Delfzijl, dwingen een zekerheid te stellen voor de door het schip aangerichte schade. Die zou circa twee miljoen euro bedragen. De waarde van de La Primavera ligt ruim boven dat bedrag.

Mogelijk heeft de verzekeraar geen borg willen afgeven, omdat de politie heeft geconstateerd dat de stuurvrouw ten tijde van de aanvaring onder invloed van alcohol was. Er zou 0,8 promille zijn vastgesteld. Dat zou voor de verzekeraar een uitsluitingsgrond kunnen zijn. De schipper wilde niets kwijt. De officier van justitie in Offenburg heeft inmiddels een zaak tegen de stuurvrouw aangespannen vanwege het ‘door onachtzaamheid in gevaar brengen van het scheepvaartverkeer’.

Nieuwe deur

Woordvoerster Ines Petri van de WSV in Bonn zegt in de Badische Neueste Nachrichten dat eind maart, vierenhalve maand na de aanvaring, het laatste deel van de 80 ton zware deur uit een van de grootste sluizen van Europa is verwijderd en afgevoerd. Pas daarna kon worden begonnen met het inspecteren van de aandrijfconstructie van de deur. De opdracht voor een nieuwe is al verstrekt en verwacht wordt dat in juni met de productie wordt begonnen. ‘We hopen dat eind 2024 de nieuwe deur kan worden ingehesen en na ruim een jaar beide kolken weer kunnen worden gebruikt.’

Sluis Iffezheim
Het Nederlandse vrachtschip La Primavera ramde tijdens de reis van Bazel naar Karlsruhe een gesloten sluisdeur van Iffezheim, met miljoenenschade tot gevolg. Foto ANP / xEinsatz-Report24x

[UPDATE] Geladen La Primavera aan de ketting in Iffezheim | Schuttevaer.nl
Civielrechtelijke zaak

[UPDATE] Geladen La Primavera aan de ketting in Iffezheim

Het 110-meterschip La Primavera dat 11 november vorig jaar een sluisdeur van de sluis in Iffezheim total loss voer, is zaterdag 20 april in Iffezheim aan de ketting gelegd.

Het is even studeren op de foto, zo irreëel is de situatie: de steven van de La Primavera steekt voor een deel over de sluisdeur. Foto EinsatzReport24

Geladen met aarde vanuit Bazel en onderweg naar Frankfurt, kwam het schip 20 april aan in Iffezheim, waar het aan de zuidkant van de sluis door de politie werd opgewacht. Dat gebeurde op verzoek van vaarwegbeheerder WSV in Bonn, dat het Amtsgericht in Kehl inschakelde. De rechtbank behandelt scheepvaartzaken langs een groot deel van de Rijn. Met de inbeslagname van het schip wil de WSV de eigenaar, Spoelstra Scheepvaart in Delfzijl, dwingen een zekerheid te stellen voor de door het schip aangerichte schade. Die zou circa twee miljoen euro bedragen. De waarde van de La Primavera ligt ruim boven dat bedrag.

Mogelijk heeft de verzekeraar geen borg willen afgeven, omdat de politie heeft geconstateerd dat de stuurvrouw ten tijde van de aanvaring onder invloed van alcohol was. Er zou 0,8 promille zijn vastgesteld. Dat zou voor de verzekeraar een uitsluitingsgrond kunnen zijn. De schipper wilde niets kwijt. De officier van justitie in Offenburg heeft inmiddels een zaak tegen de stuurvrouw aangespannen vanwege het ‘door onachtzaamheid in gevaar brengen van het scheepvaartverkeer’.

Nieuwe deur

Woordvoerster Ines Petri van de WSV in Bonn zegt in de Badische Neueste Nachrichten dat eind maart, vierenhalve maand na de aanvaring, het laatste deel van de 80 ton zware deur uit een van de grootste sluizen van Europa is verwijderd en afgevoerd. Pas daarna kon worden begonnen met het inspecteren van de aandrijfconstructie van de deur. De opdracht voor een nieuwe is al verstrekt en verwacht wordt dat in juni met de productie wordt begonnen. ‘We hopen dat eind 2024 de nieuwe deur kan worden ingehesen en na ruim een jaar beide kolken weer kunnen worden gebruikt.’

Sluis Iffezheim
Het Nederlandse vrachtschip La Primavera ramde tijdens de reis van Bazel naar Karlsruhe een gesloten sluisdeur van Iffezheim, met miljoenenschade tot gevolg. Foto ANP / xEinsatz-Report24x