Column

Zware Kees: nationaliteitseis kapitein

Nu de zomertijd weer is ingevoerd valt me op dat de dagen soms weer lente-achtig beginnen. Alsof de lente erop heeft gewacht. Heel vroeg word ik gewekt door vogels die met amoureuze fluitgeluiden een partner proberen te strikken. Het heeft dit jaar wel even geduurd: de lente kwam maar niet op gang. Wind en regen, afgewisseld door regen en wind bepaalden maandenlang het weerbeeld. Maar zoals altijd is het een kwestie van tijd: vroeger of laat komt het er toch van.

Nederlandse vlag schip
De Nederlandse vlag, maar straks is er geen Nederlander meer aan boord. Foto Kees Wiersum

Het is een beetje zoals de paaseieren in de supermarkt, de Zwarte Piet-discussie na de zomer of de prijsverhogingen van levensmiddelen. Net wanneer je denkt ‘hè, gelukkig valt het dit jaar mee’, of ‘hé, geen prijsverhogingen dit jaar?’, gebeurt het toch. Een terugkerende gebeurtenis die nooit echt gedaan is.

Iets soortgelijks gebeurt ook in de scheepvaart. Met grote regelmaat worden zaken opgerakeld waarvan je dacht dat ze allang waren opgelost. Neem de ‘nationaliteitseis kapitein’ aan boord van Nederlandse vlagschepen. Onder het ministerschap van Neelie Smit-Kroes (1982-1989) ging het daar, als ik me goed herinner, al over. Ging het eerst over het toelaten van niet-Europese gezellen – Nederlandse, Kaapverdische en Portugese matrozen waren immers véél te duur – de officieren, machinisten én de kapitein met een Nederlands paspoort (en Nederlandse cao) moesten óók worden vervangen. Natuurlijk werd er niet openlijk gezegd dat ze te duur waren. Nee, er was ‘niet voldoende instroom, we kunnen geen nieuwe Nederlandse zeelui krijgen’…

Afgesproken werd dat de officieren niet noodzakelijkerwijs uit Nederland hoefden te komen. De Russen, Oekraïeners en Filipijnen (die laatsten eerst nog uitsluitend in de matrozen- en cateringrangen) stroomden massaal toe. Maar de kapitein bleef de Nederlandse nationaliteit houden. Want wat nu als het schip in oorlogsgebied komt te varen (Eerste en Tweede Golfoorlog)? Moeten we met een lading wapens en een niet-Europese kapitein gaan varen?

De rust keerde terug. Maar net zoals de jaarlijkse lente, kwam ook de discussie weer op gang over de nationaliteit van de kapitein. En weer werd, na dreigementen dat ‘anders de schepen maar omgevlagd moesten worden’, de wet aangepast. De kapiteins konden nu uit de EU en EER-landen (Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) worden geronseld. En alleen met een vergunning van een commissie waar ook de zeeliedenvakbond zitting in heeft, worden er andere nationaliteiten toegelaten. Ook dat bleek niet genoeg.

Binnenkort zal de Wet Bemanning Zeevarenden in de Tweede Kamer worden behandeld en het gevaar bestaat dat de commissie buitenspel wordt gezet. Zo wordt een zaak, die geregeld leek te zijn, opnieuw opgerakeld. Weer staat de nationaliteitseis voor kapiteins op Nederlandse schepen ter discussie. Nog even en er is geen Nederlander meer te bekennen op Nederlandse vlag-schepen…

Meer Zware Kees op: zwarekeesartenstories.jouwweb.nl

Zware Kees: nationaliteitseis kapitein | Schuttevaer.nl
Column

Zware Kees: nationaliteitseis kapitein

Nu de zomertijd weer is ingevoerd valt me op dat de dagen soms weer lente-achtig beginnen. Alsof de lente erop heeft gewacht. Heel vroeg word ik gewekt door vogels die met amoureuze fluitgeluiden een partner proberen te strikken. Het heeft dit jaar wel even geduurd: de lente kwam maar niet op gang. Wind en regen, afgewisseld door regen en wind bepaalden maandenlang het weerbeeld. Maar zoals altijd is het een kwestie van tijd: vroeger of laat komt het er toch van.

Nederlandse vlag schip
De Nederlandse vlag, maar straks is er geen Nederlander meer aan boord. Foto Kees Wiersum

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer