De wetswijziging betekent volgens Havenbedrijf Rotterdam een enorme impuls voor de introductie van LNG als brandstof in de scheepvaart. LNG is namelijk goedkoper en schoner voor het milieu dan stookolie. Verwachting is dat veel havens het voorbeeld van Rotterdam zullen volgen.
Rotterdam wil LNG als scheepsbrandstof stimuleren en een vooraanstaande LNG-hub worden. Om dit te bereiken is in 2011 een LNG-terminal geopend op de Maasvlakte en zijn vorig jaar in de Seinehaven faciliteiten in gebruik genomen waarmee de binnenvaart LNG kan bunkeren vanuit een LNG-tankwagen.
De Europese Unie (EU) ondersteunt deze initiatieven. Eind vorig jaar nog is een subsidie van 40 miljoen euro verkregen om het gebruik van LNG te stimuleren. Het gaat om het LNG Masterplan voor de Rijn-Main-Donau waarbij het Havenbedrijf een coördinerende rol speelt. Ook het nationaal LNG Platform maakt zich sterk voor het gebruik van LNG door trucks, binnen- en zeevaart.
Boord-boord
De wetswijziging houdt in dat op een aantal toegewezen locaties boord-boordoverslag van LNG wordt toegestaan. ‘Containerschepen moeten in de 10 uur dat ze in Rotterdam verblijven, tegelijkertijd ook kunnen bunkeren’, zegt havenmeester René de Vries. ‘Dat kan alleen als dat boord-boord gebeurt. Dat is nu dus mogelijk.’