tekort aan schepen

Maersk zakt van tweede naar tiende plaats op ‘betrouwbaarheidslijst’

Containerrederij Maersk vaart sinds de geweldscrisis in de Rode Zeegebied steeds minder op tijd. De omvaarroute rond Kaap de Goede Hoop vergt de inzet van meer schepen en die heeft Maersk niet. Vergeleken met concurrenten als MSC en CMA CGM heeft Maersk de afgelopen jaren veel minder schepen laten bouwen.

Maersk container
Maersk CEO Vincent de Clerc: ‘We hebben ons netwerk moeten aanpassen door de escalatie op de Rode Zee.' Foto Shutterstock / Mariusz Bugno

Dat blijkt uit de ‘schedule reliability overview‘ van het Deense onderzoeksbureau Sea-Intelligence. De betrouwbaarheid van de geplande aankomst van Maersk daalde tussen het vierde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024 van 65,1 naar 49%. Maersk belandde daardoor op de tiende plaats qua betrouwbaarheid. Eind 2023 bezette Maersk op die ranglijst de tweede plaats achter Evergreen, dat in 65% van de tijd volgens schema voer en voor CMA CGM dat 63,1% scoorde.

CEO Vincent de Clerc over de situatie: ‘We hebben ons netwerk moeten aanpassen door de escalatie op de Rode Zee. We zijn hard op zoek naar meer schepen die we kunnen inpassen, maar daarin zijn we niet de enige. De chartermarkt is gespannen.’

Prijsstijging

Terwijl andere rederijen miljarden besteden aan het laten bouwen van nieuwe en grotere schepen, is Maersk daarin niet meegegaan. MSC laat nog tientallen LNG-schepen bouwen, Maersk heeft een order lopen van 18 schepen die op methanol gaan varen. Daarvan zijn er intussen drie opgeleverd.

De financiële effecten van het gebrek aan schepen blijft beperkt, omdat de vrachtprijzen worden aangepast. Tussen eind 2023 en het eind van het eerste kwartaal van 2024 steeg de prijs met 23%. De Clerc zei zich dan ook geen zorgen te maken over het tweede en derde kwartaal. ‘Voor het vierde kwartaal is het nog onzeker en spannend’, zei hij.

Economische groei

Volgens De Clerc is er nog een factor die het tekort aan schepen versterkt, de verhoogde export van goederen uit China. Het Oxford Institute verwacht dat de wereldwijde economische groei in 2024 2,5% zal bedragen, terwijl de vrachtenmarkt vanuit Azië in het eerste kwartaal van 2024 met 7 tot 8% is gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De export vanuit China is zelfs met 16% gestegen. De Maersk-topman zegt over deze trend dat het niet betekent dat die in heel 2024 zal doorzetten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maersk zakt van tweede naar tiende plaats op ‘betrouwbaarheidslijst’ | Schuttevaer.nl
tekort aan schepen

Maersk zakt van tweede naar tiende plaats op ‘betrouwbaarheidslijst’

Containerrederij Maersk vaart sinds de geweldscrisis in de Rode Zeegebied steeds minder op tijd. De omvaarroute rond Kaap de Goede Hoop vergt de inzet van meer schepen en die heeft Maersk niet. Vergeleken met concurrenten als MSC en CMA CGM heeft Maersk de afgelopen jaren veel minder schepen laten bouwen.

Maersk container
Maersk CEO Vincent de Clerc: ‘We hebben ons netwerk moeten aanpassen door de escalatie op de Rode Zee.' Foto Shutterstock / Mariusz Bugno

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer