Brent Crude eindigde de week 2,6% hoger op $78,74 per vat en WTI (West Texas Intermediate) sloot de week 2.9% hoger af op $73,86 per vat. Hiermee bereikten beide benchmarks hun hoogste punt sinds Mei dit jaar. Prijzen vonden opwaarts momentum in het verminderde wereldwijde aanbod. De OPEC+ beslissing om de productie met nogmaals 1 miljoen vaten per dag te verminderen lijkt enigszins het gewenste effect te hebben. Het totale aantal productiebeperkingen van de OPEC + landen komt neer op 5 miljoen vaten per dag, oftewel ongeveer 5% van de wereldwijde olievraag. Ondanks het feit dat een verminderde productie en lage voorraden de prijzen ondersteunen blijven de zorgen over een economische recessie over de markt hangen. Een mogelijke renteverhoging om de inflatie tegen te gaan kan de economische groei vertragen en de vraag naar product verminderen.
ARA en Rijn
Vrachttarieven in het ARA gebied hebben voor een derde week op rij een lichte stijging laten zien. Prijzen blijven echter rond dezelfde niveaus hangen en lijken niet verder opwaarts te bewegen. De aanhoudende vertragingen in het gebied blijven de beschikbare scheepscapaciteit limiteren. De vraag naar product en transport blijft aanhouden. De meeste marktspelers zijn hierdoor voornamelijk bezig met het om nomineren van schepen en focussen zich op hun contractuele verplichtingen. Op woensdag 12 juli verloopt de ICE Gasoil expiry, echter wordt er door de huidige marktomstandigheden en historische data geen groot expiratievolume verwacht. Desondanks verwachten we dat de vrachttarieven ook deze week stabiel blijven door de eerder omschreven factoren.
Marktspelers op de Rijn ondervinden ook problemen door de vertragingen in het ARA gebied. Ondanks de lage vraag naar transport en product uit het gebied hebben de vrachttarieven op de rijn hun stijgende trend ook afgelopen week doorgezet. De lage waterstanden limiteren de laadvolumes naar elke Rijnbestemming waardoor meer schepen nodig zijn om de gevraagde volumes naar de verscheidene bestemmingen te vervoeren. De scheepscapaciteit wordt voornamelijk ingezet om aan de contractuele verplichtingen te voldoen. Waterstanden zakken ook komende week verder, welke de vrachttarieven verder zullen ondersteunen. Op het moment van schrijven staat de pegel Kaub op 104cm.
Mede mogelijk gemaakt door Inland Barging. Uw specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart. Geschreven door Emiel de Barbanson (www.inlandbarging.com)
Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven
Prijs per euro/kton |
weekgemiddelde |
Laagste prijs van de week |
Hoogste prijs van de week |
Cross Harbor |
€ 4.14 |
€ 4.00 |
€ 4.50 |
Rotterdam – Antwerp/Amsterdam |
€ 5.13 |
€ 5.00 |
€ 5.30 |
Antwerp – Amsterdam |
€ 6.13 |
€ 6.00 |
€ 6.50 |
Flushing – Antwerp |
€ 5.76 |
€ 5.50 |
€ 5.80 |
Flushing – Rotterdam |
€ 6.46 |
€ 6.10 |
€ 6.50 |
Flushing – Amsterdam |
€ 7.49 |
€ 7.15 |
€ 7.55 |
Ghent – Flushing |
€ 6.03 |
€ 5.75 |
€ 6.00 |
Ghent – Antwerp |
€ 6.49 |
€ 6.10 |
€ 6.55 |
Ghent – Rotterdam |
€ 6.84 |
€ 6.50 |
€ 8.00 |
Ghent – Amsterdam |
€ 7.84 |
€ 7.30 |
€ 7.90 |
Weekgemiddeldes Rijn vrachttarieven
Prijs per euro/kton |
Weekgemiddelde |
Weekgemiddelde Gasolie |
Weekgemiddelde benzine |
Duisburg |
€ 15.00 |
€ 14.50 |
€ 15.50 |
Dortmund* |
€ 17.50 |
€ 17.50 |
– |
Cologne |
€ 17.50 |
€ 17.00 |
€ 18.00 |
Koblenz* |
€ 22.00 |
€ 22.00 |
– |
Frankfurt* |
€ 38.40 |
€ 38.40 |
– |
Mannheim |
€ 39.40 |
€ 38.90 |
€ 39.90 |
Karlsruhe |
€ 42.40 |
€ 41.90 |
€ 42.90 |
Strasbourg |
€ 47.40 |
€ 46.90 |
€ 47.90 |
Basle EUR |
€ 61.43 |
€ 60.93 |
€ 61.93 |
Basle CHF |
60.00 CHF |
59.50 CHF |
60.50 CHF |
Lees ook:
Aan de reis: wereldwijde olieprijzen sluiten het kwartaal negatief af
Aan de Reis: laagwater het nieuwe normaal
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?