Eenmalig

ILT verlengt opnieuw certificaten binnenvaartschepen vanwege schorsing NBKB

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft 108 certificaten van binnenvaartschepen eenmalig met 6 maanden verlengd. Het gaat om schepen waarvan het certificaat vóór 1 mei 2024 afloopt. Eerder verlengde ILT al 117 certificaten die voor 1 maart zouden aflopen. De schepen kunnen niet tijdig gekeurd worden als gevolg van de schorsing van het NBKB.

Eerder werden 117 verlengingen gedaan van schepen met certificaten die voor 1 maart zouden verlopen. Foto Shutterstock
Lees alles over de schorsing van de NBKB en de gevolgen voor de binnenvaart in ons dossier.

Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart is inmiddels al ruim 3 maanden geschorst. Zij mogen daardoor geen keuringen meer uitvoeren. De andere keuringsbureau’s, Register Holland en Bureau Scheepvaart Certificering, hebben niet de capaciteit om alle keuringen op te vangen. Om te voorkomen dat schepen zonder certificaten komen te zitten, verlengt de ILT eenmalig 108 certificaten.

‘Het gaat om binnenvaartschepen waarvan het NBKB het huidige certificaat heeft afgegeven, waarvan de eigenaren zich nog bij geen enkele keurende instantie hebben aangemeld en waarvan het certificaat voor 1 mei afloopt. Deze verlenging met 6 maanden is slechts éénmalig. Daarom adviseert de ILT deze scheepseigenaren zich te melden bij een keurende instantie’, schrijft de ILT. ‘Voor de tijdelijke verlenging hoeven scheepseigenaren zich niet te melden bij de ILT en geen aanvraag in te dienen. Scheepseigenaren krijgen het certificaat opgestuurd naar het adres uit de database waar alle keurende instanties gebruik van maken. Wie onverhoopt een week voor de verloopdatum nog geen certificaat heeft, wordt verzocht contact op te nemen met de ILT.’

Audit

Vandaag (7 februari) is er een audit op kantoor bij NBKB door de Raad van Accreditatie, de organisatie die het keuringsbureau heeft geschorst. Daarover zei NBKB-voorzitter Frouwke Klootwijk-De Vries eerder: ‘We hopen snel weer aan de slag te kunnen.’ Als de schorsing wordt opgeheven wordt de aanvraag voor een certificaat in de toekomst centraal aangestuurd. ‘Het is niet wenselijk dat dezelfde inspecteur bij een hercertificering opnieuw het schip keurt. Het moet objectiever.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer