800.000 stukjes

Legospecialisten uit Nederland ingevlogen voor groot onderhoud Queen Mary 2

In een replica van het Blohm+Voss dok Elbe 17 in het Internationaal Maritiem Museum in Hamburg heeft het cruiseschip Queen Mary 2 een periodieke onderhouds- en schoonmaakbeurt gekregen. De klus aan de ruim zes meter lange Lego replica, gebouwd met bijna 800.000 stukjes duurde een week.

‘Legokunstenaar’ Klaas Meijaard op de rand van het dok Elbe 17 van Blohm+Voss met daarin de in 2008 minutieus nagebouwde Queen Mary 2 in het Internationaal Maritiem Museum in Hamburg. Foto IMM/Jens Meyer-Odewald

Het schip is in 2008 op schaal 1:50 nagebouwd en weegt bijna een ton. De achtjaarlijkse onderhoudsbeurt werd uitgevoerd door Klaas Meijaard, in de Duitse pers steevast aangeduid als ‘Legokunstenaar’ samen met Matthijs van Minnen.

Van Minnen onderbrak als jarenlange Legoliefhebber zijn werk als ontwerper van computerchips graag een week voor het bijzondere karwei. Meijaard: ‘Het schoonmaken hebben we gedaan met, zeg maar, een auto-interieur spray. En om bij de elektro en elektronica te komen, moest de opbouw er even af. Het leek af en toe wel een beetje een slagveld maar op 25 juni lag het schip er weer spic en span bij.’

Over de kwalificatie ‘Legokunstenaar’ zegt hij. ‘Tja, die heeft ooit een Duitse journalist gebruikt en sindsdien wordt de benaming elke keer gebruikt. Dat vinden ze kennelijk een mooie term.’

Tekst gaat verder onder de foto

Queen Mary2 Hamburg Klaas Meijaard
Matthijs van Minnen (rood shirt) en Klaas Meijaard tijdens een van de vele bezoeken van een cameraploeg tijdens de grote onderhoudsbeurt van de Queen Mary 2.

Van basiliek tot Formule-1 auto

Het is de derde keer dat Meijaard zich nadrukkelijk bezig houdt met het schaalmodel van het schip van de Cunard Line dat in 2003 in bedrijf genomen werd en gebouwd werd bij Chantiers de l’Atlantique in Le Havre. De eerste keer was tijdens de bouw van het model in 2008, de tweede keer tijdens groot onderhoud in 2016.

De scheepsbouwmeester toen was de Duitser René Hoffmeister, een van de 22 mensen wereldwijd die zich Certified Lego Professional mogen noemen. Het zijn mannen, en één vrouw, die van bouwen met Lego hun beroep hebben gemaakt en spontaan of in opdracht hun kunstwerken maken, variërend van de St. Stephens basiliek in Boedapest tot een Formule-1 auto van 400.000 stukjes.

Meijaard, werktuigbouwkundig ingenieur: ’Ik wilde me niet te zeer binden aan de fabriek, eigen dingen blijven doen. Door mijn technische achtergrond werk ik graag met licht, geluid en bewegende delen. Voor de Coronapandemie bouwde ik veel projecten voor bedrijven die ze op beurzen gebruikten. Dat stopte in 2020 abrupt toen er geen beurzen meer gehouden mochten worden. Toen ben ik me meer gaan richten op de verkoop via het internet.’

Rondlopen op het dok

Hoffmeister en Meijaard hadden indertijd 1200 uur nodig om het ruim zes meter lange schip en de kraan op de kade ernaast te bouwen en dok en kade in te richten met alles wat daar op een werf te vinden is.

‘Vooraf was er natuurlijk veel tijd besteed aan het ontwerp. Dat was gebaseerd op een bouwpakket van Revell en foto’s, heel veel foto’s. Niet alleen van het schip, ook van het dok. Ook daar heb ik veel rondgelopen om te zien wat daar allemaal in en rondom staat. Aan steigers en de kraan. Het was niet altijd even makkelijk om op de werf te komen want toen er ook een superjacht gebouwd werd voor een Arabische miljardair waren de veiligheidsmaatregelen fors aangescherpt. Maar het is gelukt.’

Onderdeks in het schip bevindt zich een heleboel elektronica voor licht en geluid. Via een opengewerkt deel is een stukje van het interieur te zien met het scheepscasino.

Originele geluid

Meijaard: ‘Wat dat geluid betreft is het leuk om te melden dat het een hele zoektocht was voordat we hetzelfde geluid als de scheepshoorn van de echte Queen Mary 2 hadden. Want dat wil je, het originele geluid waaraan sommige schepen te herkennen zijn. Uiteindelijk leverde de eerste stuurman van het schip het ons aan als MP3-bestand.’

Een ander project waarmee Hoffmeister en Meijaard samen de pers haalden was de 14 meter lange vrijdragende boogbrug die het duo in 2019 bouwde voor een wetenschapsbeurs in Wolfsburg.  ‘Daarmee hebben we het Guinness Book of Records gehaald. Die brug hebben we trouwens samen gebouwd met schoolkinderen die allemaal delen hebben gebouwd die we ter plekke samengevoegd hebben.’

Legospecialisten uit Nederland ingevlogen voor groot onderhoud Queen Mary 2 | Schuttevaer.nl
800.000 stukjes

Legospecialisten uit Nederland ingevlogen voor groot onderhoud Queen Mary 2

In een replica van het Blohm+Voss dok Elbe 17 in het Internationaal Maritiem Museum in Hamburg heeft het cruiseschip Queen Mary 2 een periodieke onderhouds- en schoonmaakbeurt gekregen. De klus aan de ruim zes meter lange Lego replica, gebouwd met bijna 800.000 stukjes duurde een week.

‘Legokunstenaar’ Klaas Meijaard op de rand van het dok Elbe 17 van Blohm+Voss met daarin de in 2008 minutieus nagebouwde Queen Mary 2 in het Internationaal Maritiem Museum in Hamburg. Foto IMM/Jens Meyer-Odewald

Het schip is in 2008 op schaal 1:50 nagebouwd en weegt bijna een ton. De achtjaarlijkse onderhoudsbeurt werd uitgevoerd door Klaas Meijaard, in de Duitse pers steevast aangeduid als ‘Legokunstenaar’ samen met Matthijs van Minnen.

Van Minnen onderbrak als jarenlange Legoliefhebber zijn werk als ontwerper van computerchips graag een week voor het bijzondere karwei. Meijaard: ‘Het schoonmaken hebben we gedaan met, zeg maar, een auto-interieur spray. En om bij de elektro en elektronica te komen, moest de opbouw er even af. Het leek af en toe wel een beetje een slagveld maar op 25 juni lag het schip er weer spic en span bij.’

Over de kwalificatie ‘Legokunstenaar’ zegt hij. ‘Tja, die heeft ooit een Duitse journalist gebruikt en sindsdien wordt de benaming elke keer gebruikt. Dat vinden ze kennelijk een mooie term.’

Tekst gaat verder onder de foto

Queen Mary2 Hamburg Klaas Meijaard
Matthijs van Minnen (rood shirt) en Klaas Meijaard tijdens een van de vele bezoeken van een cameraploeg tijdens de grote onderhoudsbeurt van de Queen Mary 2.

Van basiliek tot Formule-1 auto

Het is de derde keer dat Meijaard zich nadrukkelijk bezig houdt met het schaalmodel van het schip van de Cunard Line dat in 2003 in bedrijf genomen werd en gebouwd werd bij Chantiers de l’Atlantique in Le Havre. De eerste keer was tijdens de bouw van het model in 2008, de tweede keer tijdens groot onderhoud in 2016.

De scheepsbouwmeester toen was de Duitser René Hoffmeister, een van de 22 mensen wereldwijd die zich Certified Lego Professional mogen noemen. Het zijn mannen, en één vrouw, die van bouwen met Lego hun beroep hebben gemaakt en spontaan of in opdracht hun kunstwerken maken, variërend van de St. Stephens basiliek in Boedapest tot een Formule-1 auto van 400.000 stukjes.

Meijaard, werktuigbouwkundig ingenieur: ’Ik wilde me niet te zeer binden aan de fabriek, eigen dingen blijven doen. Door mijn technische achtergrond werk ik graag met licht, geluid en bewegende delen. Voor de Coronapandemie bouwde ik veel projecten voor bedrijven die ze op beurzen gebruikten. Dat stopte in 2020 abrupt toen er geen beurzen meer gehouden mochten worden. Toen ben ik me meer gaan richten op de verkoop via het internet.’

Rondlopen op het dok

Hoffmeister en Meijaard hadden indertijd 1200 uur nodig om het ruim zes meter lange schip en de kraan op de kade ernaast te bouwen en dok en kade in te richten met alles wat daar op een werf te vinden is.

‘Vooraf was er natuurlijk veel tijd besteed aan het ontwerp. Dat was gebaseerd op een bouwpakket van Revell en foto’s, heel veel foto’s. Niet alleen van het schip, ook van het dok. Ook daar heb ik veel rondgelopen om te zien wat daar allemaal in en rondom staat. Aan steigers en de kraan. Het was niet altijd even makkelijk om op de werf te komen want toen er ook een superjacht gebouwd werd voor een Arabische miljardair waren de veiligheidsmaatregelen fors aangescherpt. Maar het is gelukt.’

Onderdeks in het schip bevindt zich een heleboel elektronica voor licht en geluid. Via een opengewerkt deel is een stukje van het interieur te zien met het scheepscasino.

Originele geluid

Meijaard: ‘Wat dat geluid betreft is het leuk om te melden dat het een hele zoektocht was voordat we hetzelfde geluid als de scheepshoorn van de echte Queen Mary 2 hadden. Want dat wil je, het originele geluid waaraan sommige schepen te herkennen zijn. Uiteindelijk leverde de eerste stuurman van het schip het ons aan als MP3-bestand.’

Een ander project waarmee Hoffmeister en Meijaard samen de pers haalden was de 14 meter lange vrijdragende boogbrug die het duo in 2019 bouwde voor een wetenschapsbeurs in Wolfsburg.  ‘Daarmee hebben we het Guinness Book of Records gehaald. Die brug hebben we trouwens samen gebouwd met schoolkinderen die allemaal delen hebben gebouwd die we ter plekke samengevoegd hebben.’