Zeebrugge krijgt eerste zeegaande LNG-bunkerschip

Het eerste zeegaande LNG-bunkerschip, dat vanaf 2016 operationeel zal zijn, krijgt Zeebrugge als thuishaven. Het havenbestuur Port of Zeebrugge maakte het initiatief van Mitsubishi Corporation, GDF SUEZ en NYK bekend op de dag dat in Rotterdam de LNG-bunkering van zeeschepen wettelijk mogelijk werd.

Mitsubishi Corporation, GDF SUEZ en NYK tekenden 13 mei een overeenkomst voor het ontwikkelen van de LNG-bunkermarkt wereldwijd, in de context van strenger wordende internationale milieuregelgeving voor de scheepvaart. Het partnerschap maakte 1 juli bekend dat er vanuit de overeenkomst twee concrete contracten zijn afgesloten: een gezamenlijk order voor een zeegaand LNG-bunkerschip en een LNG-bunkeringcontract tussen GDF SUEZ en United European Car Carriers (UECC), een van Zeebrugge’s grootste short sea operators.

Eerste ter wereld

De bunkering operaties in Zeebrugge zullen vanaf 2016 gebruik maken van het large scale LNG-bunkerschip met een capaciteit van 5.100 m³, het eerste ter wereld dat geschikt is om LNG-aangedreven schepen van alle groottes te kunnen bevoorraden. Het wordt gebouwd door de Koreaanse werf Hanjin Heavy Industries & Construction.

Het bunkerschip zal LNG-aangedreven schepen in de Noordzee en de Baltische zee voorzien van brandstof, zoals de twee LNG dual fuel car carriers van United European Car Carriers (UECC), die in maart van dit jaar werden besteld en ook in 2016 operationeel zullen zijn.

Ongeveer 50 LNG-aangedreven vaartuigen zijn ondertussen operationeel in Noord-Europa, waarvan de meeste overzetboten en kleine cruiseschepen. Het bestelde bunkerschip is specifiek ontworpen voor het bunkeren van LNG-aangedreven cargo schepen, wat wereldwijd een primeur is.

Steun Zeebrugge

Het havenbestuur van Zeebrugge ondersteunt de ontwikkeling van verschillende LNG-projecten die verbonden zijn aan de haven. Het verleende volle medewerking aan de partners voor de realisatie van hun project, onder andere door de uitvoering van riscico-analyses en de voorbereiding van een aanpassing aan het havenreglement voor deze nieuwe veelbelovende technologie.

Havendirecteur Joachim Coens zegt met trots: ‘Deze gebundelde krachten en de 27 jaar expertise in de gasdistributie, tonen de wereld dat Zeebrugge een vooraanstaande LNG-haven is die verschil kan maken in de LNG-bunkerbusiness. We danken de partners voor hun inspanningen in dit project en voor hun geloof in onze haven.’ (DvdM)

 

Zeebrugge krijgt eerste zeegaande LNG-bunkerschip | Schuttevaer.nl

Zeebrugge krijgt eerste zeegaande LNG-bunkerschip

Het eerste zeegaande LNG-bunkerschip, dat vanaf 2016 operationeel zal zijn, krijgt Zeebrugge als thuishaven. Het havenbestuur Port of Zeebrugge maakte het initiatief van Mitsubishi Corporation, GDF SUEZ en NYK bekend op de dag dat in Rotterdam de LNG-bunkering van zeeschepen wettelijk mogelijk werd.

Mitsubishi Corporation, GDF SUEZ en NYK tekenden 13 mei een overeenkomst voor het ontwikkelen van de LNG-bunkermarkt wereldwijd, in de context van strenger wordende internationale milieuregelgeving voor de scheepvaart. Het partnerschap maakte 1 juli bekend dat er vanuit de overeenkomst twee concrete contracten zijn afgesloten: een gezamenlijk order voor een zeegaand LNG-bunkerschip en een LNG-bunkeringcontract tussen GDF SUEZ en United European Car Carriers (UECC), een van Zeebrugge’s grootste short sea operators.

Eerste ter wereld

De bunkering operaties in Zeebrugge zullen vanaf 2016 gebruik maken van het large scale LNG-bunkerschip met een capaciteit van 5.100 m³, het eerste ter wereld dat geschikt is om LNG-aangedreven schepen van alle groottes te kunnen bevoorraden. Het wordt gebouwd door de Koreaanse werf Hanjin Heavy Industries & Construction.

Het bunkerschip zal LNG-aangedreven schepen in de Noordzee en de Baltische zee voorzien van brandstof, zoals de twee LNG dual fuel car carriers van United European Car Carriers (UECC), die in maart van dit jaar werden besteld en ook in 2016 operationeel zullen zijn.

Ongeveer 50 LNG-aangedreven vaartuigen zijn ondertussen operationeel in Noord-Europa, waarvan de meeste overzetboten en kleine cruiseschepen. Het bestelde bunkerschip is specifiek ontworpen voor het bunkeren van LNG-aangedreven cargo schepen, wat wereldwijd een primeur is.

Steun Zeebrugge

Het havenbestuur van Zeebrugge ondersteunt de ontwikkeling van verschillende LNG-projecten die verbonden zijn aan de haven. Het verleende volle medewerking aan de partners voor de realisatie van hun project, onder andere door de uitvoering van riscico-analyses en de voorbereiding van een aanpassing aan het havenreglement voor deze nieuwe veelbelovende technologie.

Havendirecteur Joachim Coens zegt met trots: ‘Deze gebundelde krachten en de 27 jaar expertise in de gasdistributie, tonen de wereld dat Zeebrugge een vooraanstaande LNG-haven is die verschil kan maken in de LNG-bunkerbusiness. We danken de partners voor hun inspanningen in dit project en voor hun geloof in onze haven.’ (DvdM)