Tallships

Meer dan 150 schepen op maritiem evenement Oostende voor Anker

Oostende voor Anker is donderdag 23 mei van start gegaan. Dit nautische evenement is voor iedereen die interesse heeft in maritieme geschiedenis. Meer dan 150 schepen liggen in de Belgische kustplaats: van driemasters over binnenschepen tot de kleinste overnaadse sloep. Curator Hubert Rubbens is al meer dan 20 jaar dé man die Oostende voor Anker vorm geeft. Zijn tips voor het maritieme evenement, dat nog tot en met zondag 26 mei duurt, vind je hieronder.

Het Spaanse schip Nao Victoria vaart naar Oostende en later naar Vlissingen. Foto Rederij Nao Victoria

El Galéon

El Galeón is een replica van een 17e-eeuws Spaans galjoen, dat een centrale rol speelde in de handels- en culturele routes naar Indië gedurende meer dan drie eeuwen (16e tot 18e eeuw), de langste en meest uitdagende zeeroutes in de geschiedenis van navigatie. El Galeon werd tussen 2009 en 2010 gebouwd door de Nao Victoria Foundation, ontworpen en ontwikkeld door Ignacio Fernández Vial op de Punta Umbria scheepswerf in Spanje.
Het schip werd te water gelaten op 30 november 2009 en heeft tussen 2010 en 2016 meer dan 48.000 zeemijlen afgelegd over ’s werelds grootste zeeën en oceanen. Het heeft havens in vier continenten aangedaan en heeft deelgenomen aan talloze culturele projecten. Tot op heden hebben bezoekers bijna honderd havens over de hele wereld kunnen verkennen aan boord van dit uitzonderlijke schip. Ontdek de geschiedenis aan boord van dit unieke schip.
Tekst gaat verder onder foto 
El Galéon
El Galéon is te zien in Oostende. Foto Rederij El Galéon

Nao Victoria

De Nao Victoria is een replica van de kraak die werd gebouwd voor ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan (1480-1521). Met dit schip ontdekte Magellaan onder andere de Straat van Magellaan tussen Zuid-Amerika en Vuurland. In het begin van de zestiende eeuw streden Portugal en Spanje om controle over de handelsroutes over zee. Spanje, onder leiding van Karel V, wilde het Portugese monopolie op de Aziatische specerijenhandel doorbreken.

Magellaan leidde een expeditie om Amerika te omzeilen en via die route de specerijeilanden te bereiken. Hij was de eerste ontdekkingsreiziger die rond de hele wereld voer, wat bewees dat de aarde rond was. De reis duurde meer dan twee jaar en werd gekenmerkt door winterstormen, muiterij, scheurbuik en andere gevaren, waarbij enkel de bevelhebbers kennis hadden van de zeilvaart. Tijdens ‘Oostende voor Anker’ kun je dit unieke schip en het leven aan boord ontdekken.

Het schip vaart hierna door naar Vlissingen Maritiem waar ze van vrijdag 31 mei tot zondag 2 juni te bewonderen valt.

Maritiem varend erfgoed

Het evenement barst van het varend erfgoed, met speciale aandacht voor Belgische boten. De Nele, een replica gebouwd in Oostende en de scute St. Pieter zijn mooie voorbeelden. De B17 De Vrijheid, de laatste platboomde Blankenbergse schuit, werd in 1904 uit de vaart genomen na bijna 20 jaar dienst. Een groep vrijwilligers bouwde tussen 1992 en 1999 een replica van de B1 Sint Pieter. Ook de reddingsboten Watson 2 en 3 ondergaan restauratie. Deze boten, gebouwd in 1948, zijn unieke stukken maritiem erfgoed aan de Belgische Kust.

Verder te doen

Oostende voor Anker toont diverse ambachten, zo geeft de enige beroepssmid in Oostende demonstraties. Ook de houtkappers die een replica van het 17de eeuwse schip Jean Bart bouwen, zijn een bezoek waard. Een haringroker demonstreert hoe haring in 1900 werd gerookt.

Naast de Blauwe Cluster Avenue zullen zowel de Belgische als Nederlandse marine hun kamp opslaan. Hier kunnen bezoekers carrièremogelijkheden ontdekken en het duikersteam in een duiktank zien. Bijzonder is het digitaal aan boord van fregatten stappen met behulp van een 3D-bril.

De toegang tot Oostende voor Anker is gratis. Alle schepen die aanwezig zijn bij Oostende voor Anker zijn hier te vinden.

Meer dan 150 schepen op maritiem evenement Oostende voor Anker | Schuttevaer.nl
Tallships

Meer dan 150 schepen op maritiem evenement Oostende voor Anker

Oostende voor Anker is donderdag 23 mei van start gegaan. Dit nautische evenement is voor iedereen die interesse heeft in maritieme geschiedenis. Meer dan 150 schepen liggen in de Belgische kustplaats: van driemasters over binnenschepen tot de kleinste overnaadse sloep. Curator Hubert Rubbens is al meer dan 20 jaar dé man die Oostende voor Anker vorm geeft. Zijn tips voor het maritieme evenement, dat nog tot en met zondag 26 mei duurt, vind je hieronder.

Het Spaanse schip Nao Victoria vaart naar Oostende en later naar Vlissingen. Foto Rederij Nao Victoria

El Galéon

El Galeón is een replica van een 17e-eeuws Spaans galjoen, dat een centrale rol speelde in de handels- en culturele routes naar Indië gedurende meer dan drie eeuwen (16e tot 18e eeuw), de langste en meest uitdagende zeeroutes in de geschiedenis van navigatie. El Galeon werd tussen 2009 en 2010 gebouwd door de Nao Victoria Foundation, ontworpen en ontwikkeld door Ignacio Fernández Vial op de Punta Umbria scheepswerf in Spanje.
Het schip werd te water gelaten op 30 november 2009 en heeft tussen 2010 en 2016 meer dan 48.000 zeemijlen afgelegd over ’s werelds grootste zeeën en oceanen. Het heeft havens in vier continenten aangedaan en heeft deelgenomen aan talloze culturele projecten. Tot op heden hebben bezoekers bijna honderd havens over de hele wereld kunnen verkennen aan boord van dit uitzonderlijke schip. Ontdek de geschiedenis aan boord van dit unieke schip.
Tekst gaat verder onder foto 
El Galéon
El Galéon is te zien in Oostende. Foto Rederij El Galéon

Nao Victoria

De Nao Victoria is een replica van de kraak die werd gebouwd voor ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan (1480-1521). Met dit schip ontdekte Magellaan onder andere de Straat van Magellaan tussen Zuid-Amerika en Vuurland. In het begin van de zestiende eeuw streden Portugal en Spanje om controle over de handelsroutes over zee. Spanje, onder leiding van Karel V, wilde het Portugese monopolie op de Aziatische specerijenhandel doorbreken.

Magellaan leidde een expeditie om Amerika te omzeilen en via die route de specerijeilanden te bereiken. Hij was de eerste ontdekkingsreiziger die rond de hele wereld voer, wat bewees dat de aarde rond was. De reis duurde meer dan twee jaar en werd gekenmerkt door winterstormen, muiterij, scheurbuik en andere gevaren, waarbij enkel de bevelhebbers kennis hadden van de zeilvaart. Tijdens ‘Oostende voor Anker’ kun je dit unieke schip en het leven aan boord ontdekken.

Het schip vaart hierna door naar Vlissingen Maritiem waar ze van vrijdag 31 mei tot zondag 2 juni te bewonderen valt.

Maritiem varend erfgoed

Het evenement barst van het varend erfgoed, met speciale aandacht voor Belgische boten. De Nele, een replica gebouwd in Oostende en de scute St. Pieter zijn mooie voorbeelden. De B17 De Vrijheid, de laatste platboomde Blankenbergse schuit, werd in 1904 uit de vaart genomen na bijna 20 jaar dienst. Een groep vrijwilligers bouwde tussen 1992 en 1999 een replica van de B1 Sint Pieter. Ook de reddingsboten Watson 2 en 3 ondergaan restauratie. Deze boten, gebouwd in 1948, zijn unieke stukken maritiem erfgoed aan de Belgische Kust.

Verder te doen

Oostende voor Anker toont diverse ambachten, zo geeft de enige beroepssmid in Oostende demonstraties. Ook de houtkappers die een replica van het 17de eeuwse schip Jean Bart bouwen, zijn een bezoek waard. Een haringroker demonstreert hoe haring in 1900 werd gerookt.

Naast de Blauwe Cluster Avenue zullen zowel de Belgische als Nederlandse marine hun kamp opslaan. Hier kunnen bezoekers carrièremogelijkheden ontdekken en het duikersteam in een duiktank zien. Bijzonder is het digitaal aan boord van fregatten stappen met behulp van een 3D-bril.

De toegang tot Oostende voor Anker is gratis. Alle schepen die aanwezig zijn bij Oostende voor Anker zijn hier te vinden.