KVNR en Nautilus: ‘Bescherming tegen piraten nu wettelijk regelen!’

Een wettelijke regeling, waardoor reders hun schepen met gecertificeerde privébeveiligers kunnen beschermen tegen piraten, verdient de ‘hoogste urgentie’, aldus de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en de vakbond Nautilus International.

Aanleiding voor dit hernieuwde, dringende beroep van beide organisaties op de politiek, is het Schuttevaer-bericht ‘Landingsvaartuig wordt piratenjager’. Dat belicht een nieuw initiatief van een bedrijf dat met een schip onder Britse vlag gewapende beveiligers aanbiedt aan reders.
De sociale partners KVNR en Nautilus verzoeken de minister van Defensie ‘om met de hoogste denkbare spoed met wetgeving te komen waardoor het recht op zelfverdediging door reders met voldoende waarborgen kan worden ingevuld’. Ze stellen daarin de voorwaarde dat alleen gecertificeerde beveiligingsbedrijven de beschermingstaak van de overheid voor Nederlandse vlagschepen kunnen overnemen, net zoals bij sommige politietaken op het land. De regelgeving dient ook helder de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de kapitein te regelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Beste lezers,
    wij steunen al uw visies op de gehele piraterij.
    Wij willn daar wat aan doen!
    Wij een compleet team mariniers met alle discilines en know how bieden ons aan, waar ter wereld elk ( nederlands )schip veilig van A naar B te begeleiden!

    Mocht u geïnteresseerd zijn in een bijzonder gedisciplineerd team mail ons om te kijken naar mogelijkheden.

    Discretie is één van onze vooraanstaande voorwaarden.0628203430

    Geplaatst door: RHE op
  • Het patrouilleren met oorlogsschepen haalt niet veel uit in de strijd tegen piraten.
    Tijdens het bevrijden van gijzelaars vallen doden.
    Het aantal aanvallen neemt hand over hand toe. Er wordt gedood, gemarteld en bemanning gevangen gehouden nadat het schip is teruggegeven.

    Beter is om te voorkomen dat piraten aan boord kunnen komen.
    Passieve middelen zonder gewapende ondersteuning zullen, onder bedreiging met
    zware wapens, niets beschermen.

    Mijn plan voorziet in het direct identificeren van piraten en uitschakelen. Het aanvallen, beschieten, van koopvaardijschepen moet met zwaar vuur beantwoord worden.

    Anti Piraten Plan.
    Bescherming koopvaardijschepen tegen aanvallen door piraten en Al Qa-ida.
    Door de houding van de regering en de reders om hun schepen niet te bewapenen hebben
    piraten de vrije hand. Zeeroverij komt veelal voor op de kust van landen waar grote
    corruptie heerst, sommige autoriteiten werken samen met de zeerovers.
    De aanvallende zeerover heeft van niemand iets te duchten en kan zonder gevaar
    voor eigen leven zijn gang gaan.
    Tijdens de aanval op zeesleper LONDON schoot de bemanning terug met
    vuurpijlen en de zeerovers dropen af. Ik stel dan ook het volgende voor:

    Plaats tien goed getrainde en bewapende mariniers aan boord op de gevaarlijke
    stukken, waarvan steeds drie man op wacht. De tiende is de commandant.
    Dit geldt zowel voor de wacht op zee als in de haven.
    De bewaking van een schip in een haven kan niet doelmatig door de bemanning
    worden gedaan, ze hebben er geen tijd voor.
    De ISPS (International Ship and Port Facilities Code) geeft niet voldoende
    bescherming.

    De mariniers hebben maar één taak: bewaking en verdediging.
    Een of twee containers aan dek om ze te huisvesten.
    Geen zachte aanpak met brandslangen, het gaat om gewapende moorddadige
    overvallen in niemandsland.
    Een goede piraat is een dode piraat; oude Wijdenesser wijsheid.

    Patrouillerende marineschepen zijn niet effectief, de zee is te groot.
    Zo is de Straat Malakka in het Oosten 45 KM/25 Mijl breed. Naar het
    Westen wordt dat al snel 150 KM/80 Mijl.
    De kust van Somalië is bijna net zo lang als de Oostkust van de Verenigde Staten.

    Alleen tijdens een aanval is een piraat te herkennen. Daarbuiten lijkt hij
    vredelievend. Piratenvlaggen worden alleen op jachten gevoerd.

    Wij zeelieden hebben de ervaring opgedaan dat in veel gebieden de walstations
    niet reageren op radio-(nood)oproepen. Zie Uitspraak Raad voor de Scheepvaart
    8/2004, brand aan boord ms. FRANS, Dubai
    Port Control beantwoorde noodoproep niet.

    Opleiding en training zijn nodig om goede samenwerking met de mariniers mogelijk
    te maken. Ook hier is het grote aantal buitenlanders op de schepen,
    taalverschillen, een probleem.
    Zeelieden kiezen niet voor vechten.
    Een opleiding tot schutter zou maanden in beslag nemen, een driedaagse cursus
    heeft geen zin.

    Het is opvallend dat piraterij meestal voorkomt op kusten van landen waar grote
    corruptie heerst of zelfs wetteloosheid.

    Enige tijd geleden werd Rob de Wijk geïnterviewde voor de VPRO-radio
    betreffende Al Qa-ida aanvallen. Hij vindt dat ook koopvaardijschepen doelwit
    kunnen zijn om de economische gang van zaken te verstoren.

    TNO-FEL hield onlangs een Workshop met `brainstorming` over dit onderwerp. Er
    waren 100 reders, wetenschappers en, voor zover mij bekend, slechts enkele
    kapiteins.
    De uitkomst was: geen geweld gebruiken en de bemanning trainen en opleiden.
    Met de multinationale anderhalve man en een paardenkop valt volgens mij niet
    veel te verdedigen.

    Zeelieden kiezen voor het vak van zeeman en niet voor dat van marinier.
    Dit document vormt een geheel en mag niet in onderdelen doorgegeven worden.

    © 2004 SEA-BORN WIJDENES HOLLAND

    Kapitein Jaap Stengs (b.d.)

    SEA-BORN
    Zuiderdijk 41
    1608 MV Wijdenes
    Holland
    Tel: +31 229 50 13 50.
    Jaap.Stengs@kpnplanet.nl
    Skypenaam: jaap.stengs1350
    http://www.stengs.eu

    Hier volgen enige reacties en mijn antwoorden:
    “Van C.P.M. van der L aan D….B…..
    D…B……,
    Ik kan niet anders dan Kapitein Stengs gelijk geven.
    Je bent als zeeman absoluut niet opgewassen tegen dergelijke
    situaties/lieden. Ook wij hebben in het verleden wel met
    brandslangen aan dek gevaren. Maar wat wil je er mee doen?
    Met name in gebieden zoals Straat Malakka wemelt het van de
    ‘boomstam – brandende krant’ bootjes. In potentie zijn ze allemaal
    gevaarlijk. Ben je bezig om ze van de ene kant van het schip weg
    te spuiten, komen ze er aan de andere kant wel op. Ik ben bang
    dat e.e.a. ook kan gelden voor de aanwezigheid van mariniers.
    Maar dat zou uitgezocht moeten worden (het Korps Mariniers is
    daar de beste bron voor). Dan nog wat; gaat de Nederlandse
    regering mariniers plaatsen op alle Nederlandse schepen die in
    risicogebieden (kunnen) varen? Dat zal een hele operatie worden
    en dus veel geld kosten. Het blijft namelijk niet bij Straat Malakka,
    er zijn vele risico gebieden waar Nederlandse schepen varen.
    West Afrika is er slechts één van.
    Overigens is de naam Jaap Stengs geen onbekende. Ik pijnig
    mijn hersens om me te herinneren waar ik hem eerder heb gehoord.
    Groeten,
    Kees

    Geplaatst door: Jaap Stengs op
  • Niet zeuwen, gewoon terug schieten.

    Geplaatst door: Ron Nouws op
  • Het is echt heel simpel. Er zijn twee mogelijkheden:
    1. De Marine verricht zijn klassieke taak; het open houden van de zee en het beschermen van de handelsvloot ongeacht allerlei internationale verdragen en toestanden die verhinderen dat deze taak effectief wordt uitgevoerd.
    2. De marine wordt afgeschaft en er komen particuliere beveiligers aan boord.

    Het kan niet én én. Want dan betaal ik als belastingbetaler niet alleen een marine die zijn taak niet uitoefent maar daarnaast de particuliere beveiliger aan boord via een opslag op het product dat daardoor duurder is geworden. Bovendien over een duurder product betaal ik ook nog eens een hoger BTW-bedrag. Dan wordt de burger driedubbel gepakt. Daarom ben ik tegen.

    Dat rederijen dit voorstellen begrijp ik wel. Zij worden er nooit minder van. De consument wel.
    Het tweede argument waarom ik tegen dit plan ben is dat ik vind dat het geweldsprimaat hoort te liggen bij de overheid en niet bij een of andere private knokploeg uitgerust met wapentuig. Voor je het weer worden dergelijke bedrijven geïnfiltreerd door de onderwereld en dan heb je het helemaal hangen.
    Slecht plan dus.

    Geplaatst door: De Egel op
  • Natuurlijk is het niet meer van deze tijd alleen Wijvergeten dat deze landen die dit doen zowel op het land als in de omliggende wateren beroofd zijn van hun grondstoffen en leeggehaald zijn door de rijke landen, maar ja we kijken graag toe hoe het dat volk om komt door de honger en houden dan een inzamel actie voor dat hongerige volkR

    Geplaatst door: Kroos op
  • het kan toch niet zo zijn dat de nederlandsestaat niks doet aan aldie piratenrij.moeten wij dan alles maar goed vinden dat je je lading gekaapt wordt en dat de rederij los geld moet neer leggen van soms wel over een ton .de staat
    ternederlanderse moet nu maar eens met een oplossing komen en niet achter een ander land verschuilen waar blijft anders mijn veilig gevoel als ik morgen of volgende week weer moet aan aanmonsterd.weet wel dat er zeemacht in de buurt zit maar die voldoen niet altijd
    peter
    1e str man

    Geplaatst door: peter op

Reageer

KVNR en Nautilus: ‘Bescherming tegen piraten nu wettelijk regelen!’ | Schuttevaer.nl

KVNR en Nautilus: ‘Bescherming tegen piraten nu wettelijk regelen!’

Een wettelijke regeling, waardoor reders hun schepen met gecertificeerde privébeveiligers kunnen beschermen tegen piraten, verdient de ‘hoogste urgentie’, aldus de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en de vakbond Nautilus International.

Aanleiding voor dit hernieuwde, dringende beroep van beide organisaties op de politiek, is het Schuttevaer-bericht ‘Landingsvaartuig wordt piratenjager’. Dat belicht een nieuw initiatief van een bedrijf dat met een schip onder Britse vlag gewapende beveiligers aanbiedt aan reders.
De sociale partners KVNR en Nautilus verzoeken de minister van Defensie ‘om met de hoogste denkbare spoed met wetgeving te komen waardoor het recht op zelfverdediging door reders met voldoende waarborgen kan worden ingevuld’. Ze stellen daarin de voorwaarde dat alleen gecertificeerde beveiligingsbedrijven de beschermingstaak van de overheid voor Nederlandse vlagschepen kunnen overnemen, net zoals bij sommige politietaken op het land. De regelgeving dient ook helder de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de kapitein te regelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Beste lezers,
    wij steunen al uw visies op de gehele piraterij.
    Wij willn daar wat aan doen!
    Wij een compleet team mariniers met alle discilines en know how bieden ons aan, waar ter wereld elk ( nederlands )schip veilig van A naar B te begeleiden!

    Mocht u geïnteresseerd zijn in een bijzonder gedisciplineerd team mail ons om te kijken naar mogelijkheden.

    Discretie is één van onze vooraanstaande voorwaarden.0628203430

    Geplaatst door: RHE op
  • Het patrouilleren met oorlogsschepen haalt niet veel uit in de strijd tegen piraten.
    Tijdens het bevrijden van gijzelaars vallen doden.
    Het aantal aanvallen neemt hand over hand toe. Er wordt gedood, gemarteld en bemanning gevangen gehouden nadat het schip is teruggegeven.

    Beter is om te voorkomen dat piraten aan boord kunnen komen.
    Passieve middelen zonder gewapende ondersteuning zullen, onder bedreiging met
    zware wapens, niets beschermen.

    Mijn plan voorziet in het direct identificeren van piraten en uitschakelen. Het aanvallen, beschieten, van koopvaardijschepen moet met zwaar vuur beantwoord worden.

    Anti Piraten Plan.
    Bescherming koopvaardijschepen tegen aanvallen door piraten en Al Qa-ida.
    Door de houding van de regering en de reders om hun schepen niet te bewapenen hebben
    piraten de vrije hand. Zeeroverij komt veelal voor op de kust van landen waar grote
    corruptie heerst, sommige autoriteiten werken samen met de zeerovers.
    De aanvallende zeerover heeft van niemand iets te duchten en kan zonder gevaar
    voor eigen leven zijn gang gaan.
    Tijdens de aanval op zeesleper LONDON schoot de bemanning terug met
    vuurpijlen en de zeerovers dropen af. Ik stel dan ook het volgende voor:

    Plaats tien goed getrainde en bewapende mariniers aan boord op de gevaarlijke
    stukken, waarvan steeds drie man op wacht. De tiende is de commandant.
    Dit geldt zowel voor de wacht op zee als in de haven.
    De bewaking van een schip in een haven kan niet doelmatig door de bemanning
    worden gedaan, ze hebben er geen tijd voor.
    De ISPS (International Ship and Port Facilities Code) geeft niet voldoende
    bescherming.

    De mariniers hebben maar één taak: bewaking en verdediging.
    Een of twee containers aan dek om ze te huisvesten.
    Geen zachte aanpak met brandslangen, het gaat om gewapende moorddadige
    overvallen in niemandsland.
    Een goede piraat is een dode piraat; oude Wijdenesser wijsheid.

    Patrouillerende marineschepen zijn niet effectief, de zee is te groot.
    Zo is de Straat Malakka in het Oosten 45 KM/25 Mijl breed. Naar het
    Westen wordt dat al snel 150 KM/80 Mijl.
    De kust van Somalië is bijna net zo lang als de Oostkust van de Verenigde Staten.

    Alleen tijdens een aanval is een piraat te herkennen. Daarbuiten lijkt hij
    vredelievend. Piratenvlaggen worden alleen op jachten gevoerd.

    Wij zeelieden hebben de ervaring opgedaan dat in veel gebieden de walstations
    niet reageren op radio-(nood)oproepen. Zie Uitspraak Raad voor de Scheepvaart
    8/2004, brand aan boord ms. FRANS, Dubai
    Port Control beantwoorde noodoproep niet.

    Opleiding en training zijn nodig om goede samenwerking met de mariniers mogelijk
    te maken. Ook hier is het grote aantal buitenlanders op de schepen,
    taalverschillen, een probleem.
    Zeelieden kiezen niet voor vechten.
    Een opleiding tot schutter zou maanden in beslag nemen, een driedaagse cursus
    heeft geen zin.

    Het is opvallend dat piraterij meestal voorkomt op kusten van landen waar grote
    corruptie heerst of zelfs wetteloosheid.

    Enige tijd geleden werd Rob de Wijk geïnterviewde voor de VPRO-radio
    betreffende Al Qa-ida aanvallen. Hij vindt dat ook koopvaardijschepen doelwit
    kunnen zijn om de economische gang van zaken te verstoren.

    TNO-FEL hield onlangs een Workshop met `brainstorming` over dit onderwerp. Er
    waren 100 reders, wetenschappers en, voor zover mij bekend, slechts enkele
    kapiteins.
    De uitkomst was: geen geweld gebruiken en de bemanning trainen en opleiden.
    Met de multinationale anderhalve man en een paardenkop valt volgens mij niet
    veel te verdedigen.

    Zeelieden kiezen voor het vak van zeeman en niet voor dat van marinier.
    Dit document vormt een geheel en mag niet in onderdelen doorgegeven worden.

    © 2004 SEA-BORN WIJDENES HOLLAND

    Kapitein Jaap Stengs (b.d.)

    SEA-BORN
    Zuiderdijk 41
    1608 MV Wijdenes
    Holland
    Tel: +31 229 50 13 50.
    Jaap.Stengs@kpnplanet.nl
    Skypenaam: jaap.stengs1350
    http://www.stengs.eu

    Hier volgen enige reacties en mijn antwoorden:
    “Van C.P.M. van der L aan D….B…..
    D…B……,
    Ik kan niet anders dan Kapitein Stengs gelijk geven.
    Je bent als zeeman absoluut niet opgewassen tegen dergelijke
    situaties/lieden. Ook wij hebben in het verleden wel met
    brandslangen aan dek gevaren. Maar wat wil je er mee doen?
    Met name in gebieden zoals Straat Malakka wemelt het van de
    ‘boomstam – brandende krant’ bootjes. In potentie zijn ze allemaal
    gevaarlijk. Ben je bezig om ze van de ene kant van het schip weg
    te spuiten, komen ze er aan de andere kant wel op. Ik ben bang
    dat e.e.a. ook kan gelden voor de aanwezigheid van mariniers.
    Maar dat zou uitgezocht moeten worden (het Korps Mariniers is
    daar de beste bron voor). Dan nog wat; gaat de Nederlandse
    regering mariniers plaatsen op alle Nederlandse schepen die in
    risicogebieden (kunnen) varen? Dat zal een hele operatie worden
    en dus veel geld kosten. Het blijft namelijk niet bij Straat Malakka,
    er zijn vele risico gebieden waar Nederlandse schepen varen.
    West Afrika is er slechts één van.
    Overigens is de naam Jaap Stengs geen onbekende. Ik pijnig
    mijn hersens om me te herinneren waar ik hem eerder heb gehoord.
    Groeten,
    Kees

    Geplaatst door: Jaap Stengs op
  • Niet zeuwen, gewoon terug schieten.

    Geplaatst door: Ron Nouws op
  • Het is echt heel simpel. Er zijn twee mogelijkheden:
    1. De Marine verricht zijn klassieke taak; het open houden van de zee en het beschermen van de handelsvloot ongeacht allerlei internationale verdragen en toestanden die verhinderen dat deze taak effectief wordt uitgevoerd.
    2. De marine wordt afgeschaft en er komen particuliere beveiligers aan boord.

    Het kan niet én én. Want dan betaal ik als belastingbetaler niet alleen een marine die zijn taak niet uitoefent maar daarnaast de particuliere beveiliger aan boord via een opslag op het product dat daardoor duurder is geworden. Bovendien over een duurder product betaal ik ook nog eens een hoger BTW-bedrag. Dan wordt de burger driedubbel gepakt. Daarom ben ik tegen.

    Dat rederijen dit voorstellen begrijp ik wel. Zij worden er nooit minder van. De consument wel.
    Het tweede argument waarom ik tegen dit plan ben is dat ik vind dat het geweldsprimaat hoort te liggen bij de overheid en niet bij een of andere private knokploeg uitgerust met wapentuig. Voor je het weer worden dergelijke bedrijven geïnfiltreerd door de onderwereld en dan heb je het helemaal hangen.
    Slecht plan dus.

    Geplaatst door: De Egel op
  • Natuurlijk is het niet meer van deze tijd alleen Wijvergeten dat deze landen die dit doen zowel op het land als in de omliggende wateren beroofd zijn van hun grondstoffen en leeggehaald zijn door de rijke landen, maar ja we kijken graag toe hoe het dat volk om komt door de honger en houden dan een inzamel actie voor dat hongerige volkR

    Geplaatst door: Kroos op
  • het kan toch niet zo zijn dat de nederlandsestaat niks doet aan aldie piratenrij.moeten wij dan alles maar goed vinden dat je je lading gekaapt wordt en dat de rederij los geld moet neer leggen van soms wel over een ton .de staat
    ternederlanderse moet nu maar eens met een oplossing komen en niet achter een ander land verschuilen waar blijft anders mijn veilig gevoel als ik morgen of volgende week weer moet aan aanmonsterd.weet wel dat er zeemacht in de buurt zit maar die voldoen niet altijd
    peter
    1e str man

    Geplaatst door: peter op

Reageer