Maersk bestelt schepen van 18.000 teu

Maersk Line heeft voor 1,32 miljard euro 10 18.000 teu grote containerschepen besteld bij het Zuid-Koreaanse Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. De zogeheten Triple-E-schepen (400 x 59 meter, 165.000 ton) worden tussen 2013 en 2015 opgeleverd. Maersk heeft een optie genomen op nog 20 Triple-E-schepen. Ze moeten de transportkosten per container met 20 tot 30% omlaag brengen.

Triple-E-Schip

Volgens algemeen directeur Eivind Kolding worden de schepen straks ingezet op de handelsroute tussen Azië en Europa. De Triple-E-schepen verbruiken straks 20% minder brandstof en stoten dus 20% minder CO2 uit per container, dan de Emma Maersk, het huidige grootste en efficiëntste containerschip van Maersk Line. De schepen verbruiken straks zelfs 50% minder brandstof per vervoerde container dan de gemiddelde huidige containervloot op de route tussen Azië en Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maersk bestelt schepen van 18.000 teu | Schuttevaer.nl

Maersk bestelt schepen van 18.000 teu

Maersk Line heeft voor 1,32 miljard euro 10 18.000 teu grote containerschepen besteld bij het Zuid-Koreaanse Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. De zogeheten Triple-E-schepen (400 x 59 meter, 165.000 ton) worden tussen 2013 en 2015 opgeleverd. Maersk heeft een optie genomen op nog 20 Triple-E-schepen. Ze moeten de transportkosten per container met 20 tot 30% omlaag brengen.

Triple-E-Schip

Volgens algemeen directeur Eivind Kolding worden de schepen straks ingezet op de handelsroute tussen Azië en Europa. De Triple-E-schepen verbruiken straks 20% minder brandstof en stoten dus 20% minder CO2 uit per container, dan de Emma Maersk, het huidige grootste en efficiëntste containerschip van Maersk Line. De schepen verbruiken straks zelfs 50% minder brandstof per vervoerde container dan de gemiddelde huidige containervloot op de route tussen Azië en Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer