NMa onderzoekt prijsafspraken binnenvaart

Verladersorganisatie EVO en Fenex hebben sterke aanwijzingen dat een groep van meer dan 100 binnenvaartondernemers samenspant om met ingang van deze week geen werk aan te nemen onder een bepaalde kostprijs.

Omdat hier mogelijk sprake is van het ontduiken van de mededingingsregels, hebben EVO en Fenex het onder de aandacht gebracht van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Als de evo en de fenex de NMa al inschakelen, dan is er toch een teken dat ze grote angst krijgen van een zekere solidariteit in de binnenvaart ongeacht hun nationaliteit.Dan wordt het wel eens tijd dat we te samen met Evo en Fenex rond de tafel gaan zitten i.p.v. verwijten naar elkanders hoofd te slingeren.
    De Roeck MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Het is zo simpel. Je moet niet met zijn allen afspreken tegen welke vrachtprijs er minimaal gevaren wordt. Je moet een lijst met kostprijs-vrachtprijzen publiceren en vervolgens iedereen vrijlaten om daarvoor al dan niet te varen.
    Overigens zolang je minder dan 60% van de markt beheerst zal de Nma niets doen.

    Geplaatst door: mr.J.v.Broekhuijze Advocaat op
  • aktievoeren? Hoe? laat het weten op aktiebinnenvaart@gmail.com. ook als je een adviesprijzenlijst wilt hebben

    Geplaatst door: A. ktie op
  • zijn de prijzen aan de benzinepomplangs de snelweg ook in een achterkamertje van te voren bedisseld nma leef je uit.zeker nog nooit van adviesprijzen gehoord!

    Geplaatst door: henk op
  • Parel, ik bedoel te zeggen dat geheimhouding van een lijst niet lukt. ik bedoel met de groep belangstellende al degenen die belang hebben bij de lijsten maar niet tot de officiele geadresseerden behoort. Dus gezien je het toch niet tegenhoudt weet ik uit ervaring dat journalistieke waarde zeker van belang is.

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Schipper2,
    Je geeft eigenlijk precies dat aan wat ik zeg. Het moet bekend zijn bij DIEGENE DIE ER BELANG BIJ HEEFT! en niet op de voorpagina van de krant staan en heel de wereld overgaan.Tuurlijk had iedereen dan heus wel doorgehad dat de prijsafspraken er waren. De NMa die had alleen nooit wat kunnen vinden. Voor de binnenvaart is het kennelijk belangrijker dat er hééél hard wordt geroepen dat er iets gebeurt, dan dat er daadwerkelijk iets doorgang vindt

    Geplaatst door: Parel op
  • Parel, denkt u nou echt dat het scheelt als het wat stiller gehouden werd. Dan had het hooguit 1 dag langer geduurd. Zoiets hou je niet geheim en dat heeft ook geen enkele zin, dat zie je aan de lijsten waar de vervoersprijzen van bijv. de zandhandelaren op staan, die zijn ook binnen de kortste tijd bij iedereen die er belang bij heeft bekend. En dan blijkt dat ze allemaal nagenoeg dezelfde prijswijzigingen doorgevoerd hebben terwijl het elkaars “concurrenten” zijn. Hoezo prijsafspraken???

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Zeg altijd als je niet voor die prijs wilt varen.
    Dat je een dag vakantie neemt.

    Henk

    Geplaatst door: Henk op
  • Als iedereen nu gewoon met zichzelf afspreekt niet meer onder deze prijzen te gaan varen zal er toch niets aan de hand zijn? Gewoon de lijst uit je hoofd leren en daarna opeten. En mocht er ooit een parlemetair onderzoek naar komen heeft iedereen gewoon collectief geheugenverlies dat gaat toch altijd zo?
    Trouwens wel verbluffend hoe snel deze ambtenaren van het Mna hebben gewerkt daar kunnen ze bij het IVW nog een puntje aan zuigen.Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze bij de EVO nog steeds het privenummer van Neelie hebben,die had tenslotte altijd nog een oude rekening te vereffenen met de binnenvaart.
    Laat je niet bang maken en ga verder met dit geweldige initiatief.

    Geplaatst door: Herman op
  • Misschien moet de binnenvaartschipper eens leren niet alles op straat te gooien en op de voorpagina van de krant te zetten. Als dit allemaal een beetje bij de mensen zelf was gebleven had er geen haan naar gekraaid. De bevrachters wisten het nu tegelijk met de schippers. Dus ja, de calimero binnenvaart heeft het gewoon weer zelf gedaan….

    Geplaatst door: Parel op
  • lekker belangrijk laat ze maar gaan ze vinden toch niets. ze proberen alleen maar om ons onder druk te zetten nou lekker belangrijk we hebben toch niets te verliezen. dus fuck de nma en fuck de evo

    Geplaatst door: optimist op
  • evo en nma vergeten wel dat in transport niet onder kostprijs mag worden vervoerd dit zijn geen prijs afspraken dit zijn richtlijnen van de kostprijs niet meer en niet minder

    Geplaatst door: yannick op
  • Bevrachters schaam jullie!!!
    De inkt is nog niet droog of jullie hebben de lijst al bij de Evo gebracht. En die rent gelijk naar de NMA. Dat de lijst bij jullie allemaal op het bureau ligt is bekend. Zodoende is het ook geen geheim indicatieve prijzen lijst. Jullie weten nu precies voor welke prijzen je het beste kunt tenderen. Hoef je elkaar ook niet meer verveelt te ontmoeten bij Cookies of in de bistro voor de juiste prijs afspraken.

    Geplaatst door: leendert op
  • correctie bepalen i.p.v betalen

    Geplaatst door: Adri op
  • Niet de opdrachtgever maar de vervoerder hoort de prijs te betalen,dit schijnen ze bij de EVO en FENEX nog niet helemaal te begrijpen!

    Geplaatst door: Adri op
  • Het is niet omdat de lijst verdwenen is dat we ernog steeds met zijn allen niet voor kunnen gaan wij zijn nog steeds in de positie dat wij zelf onze prijs kunnen bedingen, samen sterk gaan we ervoor ( of niet ? )

    Geplaatst door: eduard op
  • dit is geen prijsafspraak,dit zijn gewoon richtlijnen net als bij de autodealer of op internet waar je kunt zien hoeveel je auto nog waard is.Gister nog een reis aangenomen en een andere bevrachter afgebeld maar deze wist gelijk al dat ik aan de reis was en wat voor vracht ik had.Stuur ze daar nog maar een keer op af.

    Geplaatst door: schipper op
  • Reden temeer om nu een groot aantal schepen via schepenpools tegen de kant te leggen

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • He super waar kan ik me dan ook aan melden .wij als ondernemer bepalen de prijs want wij moeten ons bedrijf rendabel hebben .zou mooi zijn dat wij bij de supermarkt ook de prijs gaan bepalen want die zijn ook vast gelegd .eindelijk komen de schippers voor zich zelf worden we weer gestraft omdat wij nu aan het geld gaan komen van die smerige zakkenvullers.

    Geplaatst door: bert op
  • En de prijzen kunstmatig laag houden mag dat dan wel???????

    Geplaatst door: jan op
  • Marktkomform??? Dat is bij mij niet een tarief wat ver onder de kostprijs ligt. Laat de NMA de EVO en de bevrachters organisaties maar eens goed onder de loep nemen. Als dit zo door gaat is er staks geen binnenvaart meer. Die is nu al bijna helemaal uitgehold en leeggezogen door de EVO en de bevrachters.

    Grrrrrrrrrrwroef!

    Geplaatst door: Bobby op

Reageer

NMa onderzoekt prijsafspraken binnenvaart | Schuttevaer.nl

NMa onderzoekt prijsafspraken binnenvaart

Verladersorganisatie EVO en Fenex hebben sterke aanwijzingen dat een groep van meer dan 100 binnenvaartondernemers samenspant om met ingang van deze week geen werk aan te nemen onder een bepaalde kostprijs.

Omdat hier mogelijk sprake is van het ontduiken van de mededingingsregels, hebben EVO en Fenex het onder de aandacht gebracht van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Als de evo en de fenex de NMa al inschakelen, dan is er toch een teken dat ze grote angst krijgen van een zekere solidariteit in de binnenvaart ongeacht hun nationaliteit.Dan wordt het wel eens tijd dat we te samen met Evo en Fenex rond de tafel gaan zitten i.p.v. verwijten naar elkanders hoofd te slingeren.
    De Roeck MS Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Het is zo simpel. Je moet niet met zijn allen afspreken tegen welke vrachtprijs er minimaal gevaren wordt. Je moet een lijst met kostprijs-vrachtprijzen publiceren en vervolgens iedereen vrijlaten om daarvoor al dan niet te varen.
    Overigens zolang je minder dan 60% van de markt beheerst zal de Nma niets doen.

    Geplaatst door: mr.J.v.Broekhuijze Advocaat op
  • aktievoeren? Hoe? laat het weten op aktiebinnenvaart@gmail.com. ook als je een adviesprijzenlijst wilt hebben

    Geplaatst door: A. ktie op
  • zijn de prijzen aan de benzinepomplangs de snelweg ook in een achterkamertje van te voren bedisseld nma leef je uit.zeker nog nooit van adviesprijzen gehoord!

    Geplaatst door: henk op
  • Parel, ik bedoel te zeggen dat geheimhouding van een lijst niet lukt. ik bedoel met de groep belangstellende al degenen die belang hebben bij de lijsten maar niet tot de officiele geadresseerden behoort. Dus gezien je het toch niet tegenhoudt weet ik uit ervaring dat journalistieke waarde zeker van belang is.

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Schipper2,
    Je geeft eigenlijk precies dat aan wat ik zeg. Het moet bekend zijn bij DIEGENE DIE ER BELANG BIJ HEEFT! en niet op de voorpagina van de krant staan en heel de wereld overgaan.Tuurlijk had iedereen dan heus wel doorgehad dat de prijsafspraken er waren. De NMa die had alleen nooit wat kunnen vinden. Voor de binnenvaart is het kennelijk belangrijker dat er hééél hard wordt geroepen dat er iets gebeurt, dan dat er daadwerkelijk iets doorgang vindt

    Geplaatst door: Parel op
  • Parel, denkt u nou echt dat het scheelt als het wat stiller gehouden werd. Dan had het hooguit 1 dag langer geduurd. Zoiets hou je niet geheim en dat heeft ook geen enkele zin, dat zie je aan de lijsten waar de vervoersprijzen van bijv. de zandhandelaren op staan, die zijn ook binnen de kortste tijd bij iedereen die er belang bij heeft bekend. En dan blijkt dat ze allemaal nagenoeg dezelfde prijswijzigingen doorgevoerd hebben terwijl het elkaars “concurrenten” zijn. Hoezo prijsafspraken???

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Zeg altijd als je niet voor die prijs wilt varen.
    Dat je een dag vakantie neemt.

    Henk

    Geplaatst door: Henk op
  • Als iedereen nu gewoon met zichzelf afspreekt niet meer onder deze prijzen te gaan varen zal er toch niets aan de hand zijn? Gewoon de lijst uit je hoofd leren en daarna opeten. En mocht er ooit een parlemetair onderzoek naar komen heeft iedereen gewoon collectief geheugenverlies dat gaat toch altijd zo?
    Trouwens wel verbluffend hoe snel deze ambtenaren van het Mna hebben gewerkt daar kunnen ze bij het IVW nog een puntje aan zuigen.Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze bij de EVO nog steeds het privenummer van Neelie hebben,die had tenslotte altijd nog een oude rekening te vereffenen met de binnenvaart.
    Laat je niet bang maken en ga verder met dit geweldige initiatief.

    Geplaatst door: Herman op
  • Misschien moet de binnenvaartschipper eens leren niet alles op straat te gooien en op de voorpagina van de krant te zetten. Als dit allemaal een beetje bij de mensen zelf was gebleven had er geen haan naar gekraaid. De bevrachters wisten het nu tegelijk met de schippers. Dus ja, de calimero binnenvaart heeft het gewoon weer zelf gedaan….

    Geplaatst door: Parel op
  • lekker belangrijk laat ze maar gaan ze vinden toch niets. ze proberen alleen maar om ons onder druk te zetten nou lekker belangrijk we hebben toch niets te verliezen. dus fuck de nma en fuck de evo

    Geplaatst door: optimist op
  • evo en nma vergeten wel dat in transport niet onder kostprijs mag worden vervoerd dit zijn geen prijs afspraken dit zijn richtlijnen van de kostprijs niet meer en niet minder

    Geplaatst door: yannick op
  • Bevrachters schaam jullie!!!
    De inkt is nog niet droog of jullie hebben de lijst al bij de Evo gebracht. En die rent gelijk naar de NMA. Dat de lijst bij jullie allemaal op het bureau ligt is bekend. Zodoende is het ook geen geheim indicatieve prijzen lijst. Jullie weten nu precies voor welke prijzen je het beste kunt tenderen. Hoef je elkaar ook niet meer verveelt te ontmoeten bij Cookies of in de bistro voor de juiste prijs afspraken.

    Geplaatst door: leendert op
  • correctie bepalen i.p.v betalen

    Geplaatst door: Adri op
  • Niet de opdrachtgever maar de vervoerder hoort de prijs te betalen,dit schijnen ze bij de EVO en FENEX nog niet helemaal te begrijpen!

    Geplaatst door: Adri op
  • Het is niet omdat de lijst verdwenen is dat we ernog steeds met zijn allen niet voor kunnen gaan wij zijn nog steeds in de positie dat wij zelf onze prijs kunnen bedingen, samen sterk gaan we ervoor ( of niet ? )

    Geplaatst door: eduard op
  • dit is geen prijsafspraak,dit zijn gewoon richtlijnen net als bij de autodealer of op internet waar je kunt zien hoeveel je auto nog waard is.Gister nog een reis aangenomen en een andere bevrachter afgebeld maar deze wist gelijk al dat ik aan de reis was en wat voor vracht ik had.Stuur ze daar nog maar een keer op af.

    Geplaatst door: schipper op
  • Reden temeer om nu een groot aantal schepen via schepenpools tegen de kant te leggen

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • He super waar kan ik me dan ook aan melden .wij als ondernemer bepalen de prijs want wij moeten ons bedrijf rendabel hebben .zou mooi zijn dat wij bij de supermarkt ook de prijs gaan bepalen want die zijn ook vast gelegd .eindelijk komen de schippers voor zich zelf worden we weer gestraft omdat wij nu aan het geld gaan komen van die smerige zakkenvullers.

    Geplaatst door: bert op
  • En de prijzen kunstmatig laag houden mag dat dan wel???????

    Geplaatst door: jan op
  • Marktkomform??? Dat is bij mij niet een tarief wat ver onder de kostprijs ligt. Laat de NMA de EVO en de bevrachters organisaties maar eens goed onder de loep nemen. Als dit zo door gaat is er staks geen binnenvaart meer. Die is nu al bijna helemaal uitgehold en leeggezogen door de EVO en de bevrachters.

    Grrrrrrrrrrwroef!

    Geplaatst door: Bobby op

Reageer