Schippers vrijuit na fraude vaartijdenboek

De Middelburgse politierechter G. van Unnik heeft vrijdag 22 juni acht binnenvaartschippers uit verschillende regio’s in Nederland geen straffen opgelegd voor het plegen van fraude met vaartijdenboeken. Er was volgens de politierechter in alle strafzaken geen opzet in het spel geweest.

‘Ze hebben het wel verkeerd gedaan, maar hebben geen strafbare feiten gepleegd. Zo staat er niets over gevaarzetting in de dossiers. Door de verandering van de wetgeving moeten deze zaken bestuursrechtelijk worden afgedaan’, motiveerde Van Unnik zijn beslissing

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Hadden bij ons 4 man aan boord, maar omdat binnen 2db teveel was mochten we niet in B varan maar in A2. Kunnen dan niet op zeeschepen bunkeren daar die bv om 22,00 binnen komen en gelijk hun bunkers moeten hebben daar ´s morgens een ander ook gebunkerd moet worden. Als bij ons de motor draaide en ik lag op bed hoorde ik die niet eens. Ik woon vlak bij de betuwe lijn en hoor overdag de treinen wel maar als we slapen niet. Om je werk te doen kan het voorkomen dat je na 22,00 moet varen maar ocerdag stil ligt en dan ook je 8 uur rust kan pakken mits de politie je dan niet wakker maakt zoals ik al een paar keer heb gehad.

    Geplaatst door: cappie op
  • Ik zal inhoudelijk reageren: Sluit aan bij een bond massaal!

    Geplaatst door: jaja op
  • Wat een reacties weer.
    Natuurlijk moeten schippers zig aan de regels houden!!
    Maar als je het eerlijk bekijkt kloppen de regels niet zoals ze er nu bij liggen.
    Als je alleen maar in de A1 vaart zit heb je daar nog niet zo veel last van maar wanneer je oa regelmatig van explotatie wijze wisselt kom je echt nog wel eens in de problemen.
    Ik hoop oprecht dat er snel een nieuwe wet komt waar die oneffenheden uitgefilterd zijn en waar we fatsoenlijk mee kunnen werken!
    Tot slot wacht ik nog steeds op wat meer inhoudelijke reacties (wachten duurt lang) en geen blinde opmerkingen zoals: “handhaven, handhaven!”

    Geplaatst door: schipper op
  • dus nu kan iedereen met een goeie smoes de zaak in t vaartijdenboek zo invullen als t hem of haar uitkomt,je word toch vrijgesproken gek he dat we nog steeds niet voor vol worden aangezien aan de wal…

    Geplaatst door: ikke op
  • vaartijdenboekje
    3 schippers met schippers papieren en 1 stuurman met patent en in het vaartijdenboek staat alleen langer dan 86 m net nagelezen

    Geplaatst door: A3 op
  • @ vaartijdenboekje wat staat er in uw boek dan? Ik heb hetzelfde boek als A3 in ieder geval

    Geplaatst door: Jaja op
  • @A3

    Beetje beter vaartijdenboek lezen, de Vorstenbosch heeft er altijd nog eentje meer aanboord nodig. Dat is nog steeds een vreemde gewaarwording als je de afstanden vergelijkt, maar dit was natuurlijk weer een onnozele reactie

    Geplaatst door: Vaartijdenboekje op
  • kan iemand mij uitleggen als de vaartijdenwet zoooo goed is waarom mag de Vorstenbosch met net zoveel mensen B varen als een spits

    Geplaatst door: A3 op
  • Nu kan ik van dit artikel uitgaan dat de agenten die procesverbaal opmaakte niet capabel voor hun beroep zijn.
    Kom wees een kerel en zeg ik was fout en draag de gevolgen, en laat wat krom is niet rechtpraten door een slimme advocaat.
    Hoop dan ook dat de officier van justitie in beroep gaat, tenslotte kan iedere winkelketen nu de openingstijden aan zijn laars lappen, ik wist het niet of geld dat ook voor mij.

    Vaar zelf 25 jaar wordt zelden of noot aangehouden en nog nooit een bekuring gehad, en ben toch ook niet het braafste jongetje van de klas.
    Er is maar een oplossing, allemaal aan de tachograaf, je zal zien de vrachtprijzen komen weer op een acceptabel nivau.
    Nee je moet voor Woensdag bij de losplaats zijn zodat je die week weer kunt laden , hoe wordt ik gestrest, mensen allemaal wat kalmer aan meer vracht en minder slijtage , meer sociaal leven.

    Geplaatst door: Hagens op
  • De feiten die omschreven worden in dit stuk lijken mij inderdaad niet zaken die strafrechtenlijk afgedaan hadden moeten worden. Volgens de rechter is de gevaarzetting niet bewezen, er staat namenlijk niets over in de dossiers.

    De term gevaarzetting komt uit de richtlijn van het Openbaar Ministerie. Voor iedereen te raadplegen op Wetten.nl -> aanwijzing binnenvaart.

    De zaken dit in dit stuk staan gaan over niet invullen van de rust tijd, onjuiste tijden mbt de tachograaf. Doe je deze feiten samen met met de in de aanwijzing binnenvaart genoemde zaken, dan is er pas een strafrechterlijk onderzoek van toepassing.

    Geplaatst door: opzichter op
  • het is onbegrijpelijk dat zulke mensen vrij
    gesproken zijn . het is niet vreemd.als je iemand vermoord ook vrij spraak.
    meneer blonk wat uw daar schrijf is onzin kwa
    bemaning.die regeling is goed. maar ja niemand hou
    zen eigen er aan bemanningsvoorschriften. en dat is gewoon valse concurentie als iedereen vaar na bemaning. voor eventueel circa 14uur of 18 uur,of 24 uur.dan is daar niks mee. maar iedereen wil met
    minium bemaning 24 uur varen .als het ken man vrouw om nog minder onkosten te hebben maar om dat iederen het doet. nu geen voor deel meer
    bij mijn niet beter

    Geplaatst door: van de zotten op
  • Iedereen moet zich aan de wet houden, waarom de binnenvaart niet dan. Uitbuiten van personeel heet dat. Nog strengere controles en veel hogere boetes vaartijdenboek is er niet voor niets jullie hebben dat zelf verkloot. Ik weet dat er aflossers zijn die eerst in Nederland varen en dan gelijk er achteraan in Belgie (dus zeg niet dat er niet gefraudeerd wordt)

    Geplaatst door: Binnenschipper op
  • Schaf die vaartijden wet lekker af dan gaan die schippers helemaal voor niks varen en worden de producten goedkoper. De bevrachters moeten al jaren top prijzen neer tellen voor die super bemande schepen. Het is toch te gek voor woorden dat de schippers zich aan de wet moeten houden.

    Geplaatst door: Beterwetenvaart op
  • Hebben ze niks anders te doen dan schippers plagen daar gaan onze belasting centen

    Geplaatst door: Hans op
  • Dit is geen fraude maar creatief boekhouden

    Geplaatst door: Boekhouder op
  • De vloot moderniseerd, maar de bemanningsregeling veranderd nauwelijks.
    Met 3 schippers en 1 matroos mag ik in Bvaart de hele Rijn op, met 1 matroos minder varen we maar 14 uur. Logisch of niet ?
    Een extra man er bij, b.v. bovenrijnloods, kan alleen na een rusttijd van de gehele crew.
    Ga zo maar door.
    In A1 vaart, in NL met NL bestemming hebben we aan 2 man genoeg, maar ligt de bestemming buiten NL dan is de 3e man verplicht….
    Wat is het nut van rusttijden invullen, als de voorgeschreven bemanning aan boord is ?
    etc etc etc
    Gisteren weer grootscheepse controle, voor de zoveelste keer constateerde men dat het SI cert nog tot 2016 geldig is, en mag ik alstublieft uw boordlicht certificaat zien ?

    Geplaatst door: Cornelis Blonk op
  • Wij zijn een geviseerde beroepstak. Ik kan verkeerd zijn maar (zelfs de polite/wsp bevestigen het) wij zijn zowat het meest geviseerde beroep. Je gaat mij niet horen zeggen dat er geen regels moeten zijn maar het gaat er in de binnenvaart zwaar over.

    Geplaatst door: Michel op
  • Criminele lui die schippers.
    Eerst zijn de vrachtwagenchauffeurs aan de ketting gelegd en nu is het onze beurt.
    En zeg nu niet: “Voor mij kunnen ze niet streng genoeg controleren!” want als alles naar de letter van de wet zou moeten gaat er NIEMAND vrijuit.
    Denk alleen maar aan het invullen van de rusttijden!!

    Geplaatst door: schipper op

Reageer

Schippers vrijuit na fraude vaartijdenboek | Schuttevaer.nl

Schippers vrijuit na fraude vaartijdenboek

De Middelburgse politierechter G. van Unnik heeft vrijdag 22 juni acht binnenvaartschippers uit verschillende regio’s in Nederland geen straffen opgelegd voor het plegen van fraude met vaartijdenboeken. Er was volgens de politierechter in alle strafzaken geen opzet in het spel geweest.

‘Ze hebben het wel verkeerd gedaan, maar hebben geen strafbare feiten gepleegd. Zo staat er niets over gevaarzetting in de dossiers. Door de verandering van de wetgeving moeten deze zaken bestuursrechtelijk worden afgedaan’, motiveerde Van Unnik zijn beslissing

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Hadden bij ons 4 man aan boord, maar omdat binnen 2db teveel was mochten we niet in B varan maar in A2. Kunnen dan niet op zeeschepen bunkeren daar die bv om 22,00 binnen komen en gelijk hun bunkers moeten hebben daar ´s morgens een ander ook gebunkerd moet worden. Als bij ons de motor draaide en ik lag op bed hoorde ik die niet eens. Ik woon vlak bij de betuwe lijn en hoor overdag de treinen wel maar als we slapen niet. Om je werk te doen kan het voorkomen dat je na 22,00 moet varen maar ocerdag stil ligt en dan ook je 8 uur rust kan pakken mits de politie je dan niet wakker maakt zoals ik al een paar keer heb gehad.

    Geplaatst door: cappie op
  • Ik zal inhoudelijk reageren: Sluit aan bij een bond massaal!

    Geplaatst door: jaja op
  • Wat een reacties weer.
    Natuurlijk moeten schippers zig aan de regels houden!!
    Maar als je het eerlijk bekijkt kloppen de regels niet zoals ze er nu bij liggen.
    Als je alleen maar in de A1 vaart zit heb je daar nog niet zo veel last van maar wanneer je oa regelmatig van explotatie wijze wisselt kom je echt nog wel eens in de problemen.
    Ik hoop oprecht dat er snel een nieuwe wet komt waar die oneffenheden uitgefilterd zijn en waar we fatsoenlijk mee kunnen werken!
    Tot slot wacht ik nog steeds op wat meer inhoudelijke reacties (wachten duurt lang) en geen blinde opmerkingen zoals: “handhaven, handhaven!”

    Geplaatst door: schipper op
  • dus nu kan iedereen met een goeie smoes de zaak in t vaartijdenboek zo invullen als t hem of haar uitkomt,je word toch vrijgesproken gek he dat we nog steeds niet voor vol worden aangezien aan de wal…

    Geplaatst door: ikke op
  • vaartijdenboekje
    3 schippers met schippers papieren en 1 stuurman met patent en in het vaartijdenboek staat alleen langer dan 86 m net nagelezen

    Geplaatst door: A3 op
  • @ vaartijdenboekje wat staat er in uw boek dan? Ik heb hetzelfde boek als A3 in ieder geval

    Geplaatst door: Jaja op
  • @A3

    Beetje beter vaartijdenboek lezen, de Vorstenbosch heeft er altijd nog eentje meer aanboord nodig. Dat is nog steeds een vreemde gewaarwording als je de afstanden vergelijkt, maar dit was natuurlijk weer een onnozele reactie

    Geplaatst door: Vaartijdenboekje op
  • kan iemand mij uitleggen als de vaartijdenwet zoooo goed is waarom mag de Vorstenbosch met net zoveel mensen B varen als een spits

    Geplaatst door: A3 op
  • Nu kan ik van dit artikel uitgaan dat de agenten die procesverbaal opmaakte niet capabel voor hun beroep zijn.
    Kom wees een kerel en zeg ik was fout en draag de gevolgen, en laat wat krom is niet rechtpraten door een slimme advocaat.
    Hoop dan ook dat de officier van justitie in beroep gaat, tenslotte kan iedere winkelketen nu de openingstijden aan zijn laars lappen, ik wist het niet of geld dat ook voor mij.

    Vaar zelf 25 jaar wordt zelden of noot aangehouden en nog nooit een bekuring gehad, en ben toch ook niet het braafste jongetje van de klas.
    Er is maar een oplossing, allemaal aan de tachograaf, je zal zien de vrachtprijzen komen weer op een acceptabel nivau.
    Nee je moet voor Woensdag bij de losplaats zijn zodat je die week weer kunt laden , hoe wordt ik gestrest, mensen allemaal wat kalmer aan meer vracht en minder slijtage , meer sociaal leven.

    Geplaatst door: Hagens op
  • De feiten die omschreven worden in dit stuk lijken mij inderdaad niet zaken die strafrechtenlijk afgedaan hadden moeten worden. Volgens de rechter is de gevaarzetting niet bewezen, er staat namenlijk niets over in de dossiers.

    De term gevaarzetting komt uit de richtlijn van het Openbaar Ministerie. Voor iedereen te raadplegen op Wetten.nl -> aanwijzing binnenvaart.

    De zaken dit in dit stuk staan gaan over niet invullen van de rust tijd, onjuiste tijden mbt de tachograaf. Doe je deze feiten samen met met de in de aanwijzing binnenvaart genoemde zaken, dan is er pas een strafrechterlijk onderzoek van toepassing.

    Geplaatst door: opzichter op
  • het is onbegrijpelijk dat zulke mensen vrij
    gesproken zijn . het is niet vreemd.als je iemand vermoord ook vrij spraak.
    meneer blonk wat uw daar schrijf is onzin kwa
    bemaning.die regeling is goed. maar ja niemand hou
    zen eigen er aan bemanningsvoorschriften. en dat is gewoon valse concurentie als iedereen vaar na bemaning. voor eventueel circa 14uur of 18 uur,of 24 uur.dan is daar niks mee. maar iedereen wil met
    minium bemaning 24 uur varen .als het ken man vrouw om nog minder onkosten te hebben maar om dat iederen het doet. nu geen voor deel meer
    bij mijn niet beter

    Geplaatst door: van de zotten op
  • Iedereen moet zich aan de wet houden, waarom de binnenvaart niet dan. Uitbuiten van personeel heet dat. Nog strengere controles en veel hogere boetes vaartijdenboek is er niet voor niets jullie hebben dat zelf verkloot. Ik weet dat er aflossers zijn die eerst in Nederland varen en dan gelijk er achteraan in Belgie (dus zeg niet dat er niet gefraudeerd wordt)

    Geplaatst door: Binnenschipper op
  • Schaf die vaartijden wet lekker af dan gaan die schippers helemaal voor niks varen en worden de producten goedkoper. De bevrachters moeten al jaren top prijzen neer tellen voor die super bemande schepen. Het is toch te gek voor woorden dat de schippers zich aan de wet moeten houden.

    Geplaatst door: Beterwetenvaart op
  • Hebben ze niks anders te doen dan schippers plagen daar gaan onze belasting centen

    Geplaatst door: Hans op
  • Dit is geen fraude maar creatief boekhouden

    Geplaatst door: Boekhouder op
  • De vloot moderniseerd, maar de bemanningsregeling veranderd nauwelijks.
    Met 3 schippers en 1 matroos mag ik in Bvaart de hele Rijn op, met 1 matroos minder varen we maar 14 uur. Logisch of niet ?
    Een extra man er bij, b.v. bovenrijnloods, kan alleen na een rusttijd van de gehele crew.
    Ga zo maar door.
    In A1 vaart, in NL met NL bestemming hebben we aan 2 man genoeg, maar ligt de bestemming buiten NL dan is de 3e man verplicht….
    Wat is het nut van rusttijden invullen, als de voorgeschreven bemanning aan boord is ?
    etc etc etc
    Gisteren weer grootscheepse controle, voor de zoveelste keer constateerde men dat het SI cert nog tot 2016 geldig is, en mag ik alstublieft uw boordlicht certificaat zien ?

    Geplaatst door: Cornelis Blonk op
  • Wij zijn een geviseerde beroepstak. Ik kan verkeerd zijn maar (zelfs de polite/wsp bevestigen het) wij zijn zowat het meest geviseerde beroep. Je gaat mij niet horen zeggen dat er geen regels moeten zijn maar het gaat er in de binnenvaart zwaar over.

    Geplaatst door: Michel op
  • Criminele lui die schippers.
    Eerst zijn de vrachtwagenchauffeurs aan de ketting gelegd en nu is het onze beurt.
    En zeg nu niet: “Voor mij kunnen ze niet streng genoeg controleren!” want als alles naar de letter van de wet zou moeten gaat er NIEMAND vrijuit.
    Denk alleen maar aan het invullen van de rusttijden!!

    Geplaatst door: schipper op

Reageer