Arbo in scheepsbouw laat te wensen over

De werkomstandigheden in de scheepsbouw en scheepsreparatie laten te wensen over. Ruim tachtig procent van de gecontroleerde werven overtreedt de regels voor veilig en gezond werken. Gebrek aan kennis en onderschatting van de risico’s spelen een rol. De situatie is zorglijk.

Dit is de conclusie van de Arbeidsinspectie die op120 werven heeft
gecontroleerd waar schepen worden gebouwd, gerepareerd of onderhoud.
Een kwart van de ongevallen bij scheepswerven komt doordat
werknemers van ladders of steigers vallen of in een mangat storten. De
werven nemen dit risico niet serieus: de inspecteurs stuitten toch nog
op gammele steigers, verkeerd geplaatste ladders en ontbrekende
leuningen. Een vijfde van de overtredingen had te maken met valgevaar.
Ook machines zijn vaak niet in orde: ze zijn slecht onderhouden, een
noodstop ontbreekt of werknemers hebben voor het gemak de afscherming
van bewegende delen verwijderd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Arbo in scheepsbouw laat te wensen over | Schuttevaer.nl

Arbo in scheepsbouw laat te wensen over

De werkomstandigheden in de scheepsbouw en scheepsreparatie laten te wensen over. Ruim tachtig procent van de gecontroleerde werven overtreedt de regels voor veilig en gezond werken. Gebrek aan kennis en onderschatting van de risico’s spelen een rol. De situatie is zorglijk.

Dit is de conclusie van de Arbeidsinspectie die op120 werven heeft
gecontroleerd waar schepen worden gebouwd, gerepareerd of onderhoud.
Een kwart van de ongevallen bij scheepswerven komt doordat
werknemers van ladders of steigers vallen of in een mangat storten. De
werven nemen dit risico niet serieus: de inspecteurs stuitten toch nog
op gammele steigers, verkeerd geplaatste ladders en ontbrekende
leuningen. Een vijfde van de overtredingen had te maken met valgevaar.
Ook machines zijn vaak niet in orde: ze zijn slecht onderhouden, een
noodstop ontbreekt of werknemers hebben voor het gemak de afscherming
van bewegende delen verwijderd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer