Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Opdracht Pieter Schelte naar Daewoo

DELFT

Het grootste vaartuig ter wereld, de supercatamaran Pieter Schelte van offshoreaannemer Allseas, wordt in Zuid-Korea gebouwd. Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering gaat het schip bouwen voor ruim 454 miljoen euro. De Pieter Schelte moet in 2013 worden opgeleverd.

1 / 1
Artist's impression van de Pieter Schelte. (Afbeelding Allseas)

Artist's impression van de Pieter Schelte. (Afbeelding Allseas)

Door Paul Schaap
De juiste superlatieven ontbreken om de indrukwekkende afmetingen en capaciteiten van de Pieter Schelte te beschrijven. Nooit eerder is een dergelijk multifunctioneel inzetbaar offshorevaartuig van stapel gelopen. De Pieter Schelte wordt 382 meter lang en 117 meter breed. Met het hefsysteem op het voorschip kunnen topsidemodules van grote offshoreplatformen met gewichten tot 48.000 ton offshore worden geïnstalleerd en verwijderd.

  • Allseas krijgt grootste vaartuig ter wereld in 2013 geleverd
  • Bouw volgt op 20 jaar ontwikkeling 

Met het hefsysteem op het achterschip is dit laatste mogelijk voor  jackets (draagconstructies) van offshoreplatformen met gewichten tot 25.000 ton. Daarnaast kan het vaartuig ook als pijpenlegger worden ingezet. Hiervoor krijgt het een stinger met een lengte van 170 meter. Tot in heel diep water kunnen pijpen met diameters van 6 tot 68 inch worden gelegd. Het schip wordt hiermee de grootste pijpenlegger ter wereld.

Motoren en staal
Allseas, bekend door de succesvolle inzet van de monohull pijpenlegvaartuigen Lorelay, Audacia en Solitaire, is al meer dan 20 jaar bezig met de ontwikkeling van de Pieter Schelte. Al in 1987 werd het concept voor de supercatamaran gepresenteerd. Het plan was toen om twee supertankers (VLCC's) aan elkaar te koppelen en het nieuwe vaartuig te gaan inzetten voor ontmanteling van grote platformen offshore. De markt voor een rendabele inzet bleek destijds echter nog te klein.

Terwijl Allseas zich verder ontwikkelde als toonaangevende pijpenlegcontractor werd achter de schermen, onder leiding van oprichter en directeur Edward Heerema, stug doorgewerkt om het ontwerp van de Pieter Schelte te vervolmaken. In 2007 werden acht dieselgeneratoren van 95 megawatt besteld bij MAN en twaalf schroefunits bij Rolls Royce, voor een totaalbedrag van 100 miljoen euro. Een jaar later werd ThyssenKrupp Mannex een order van 93 miljoen euro gegund voor de levering van het hogetreksterktestaal (Ste 690) voor de bouw van de hefsystemen van het schip. In 2009 gaf Allseas het Finse ingenieursbureau Deltamarin opdracht het detailontwerp van de Pieter Schelte te maken. Begin 2010 was dit gereed en wachtte de offshorewereld in spanning af wanneer en bij welke werf de bouw van het reuzenvaartuig zou worden gebouwd. Edward Heerema liet toen al doorschemeren dat de grote werven in het Verre Oosten hierop de meeste kans maakten.

Meer orders
Allseas heeft de supercatamaran vernoemd naar de vader van Edward, Pieter Schelte Heerema (1908-1981), die als één van de grootste pioniers in de internationale offshore-industrie kan worden beschouwd. In totaal investeert Allseas 1,3 miljard euro in de bouw van de catamaran en haar speciale hefsystemen. Voor de constructie van laatstgenoemde systemen gaan binnenkort de inschrijvingen de deur uit.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook