Somtrans lX tegen de brug

De Belgische tanker Somtrans lX uit Antwerpen heeft dinsdag 23 augustus bij een aanvaring haar stuurhuis verspeeld.

Somtrans

Het schip voer met 2000 ton nafta op het Rhein-Hernekanaal. De kapitein was al verschillende bruggen probleemloos gepasseerd door het beweegbare stuurhuis op de juiste hoogte te laten zakken. Ter hoogte van kilometer 8,87 bij de Sterkraderbrug ging het toch mis. Te laat zag hij dat het stuurhuis te hoog stond. De kapitein probeerde de aanvaring nog te voorkomen door vol achteruit te slaan, maar dat had onvoldoende effect. Door de klap kwam het stuurhuis op het roefdek terecht. Daarbij raakte niemand gewond. De Wasserschutzpolizei schat de schade op meer dan 200.000 euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Tja,,het mag allemaal niks meer kosten qua personeel. Goedkoop is dan toch weer duurkoop.

    Geplaatst door: Duppie op 1e rang. op
  • Ich weiss!! ich warte!! auf der Labe sind keine brucken. Fijn joh!! De kwaliteit van de schippers gaat echt omhoog! Straks nog een een zooitje omgeschoolde Slowaken, echt een vooruitgang!

    Geplaatst door: harry op
  • Volaan achteruit slaan..?? Dan komt je kont nog verder omhoog toch?? Dan had hij beter volaan vooruit kunnen raggen en zijn stuurhut te zakken??

    Geplaatst door: Klaas op
  • Wordt tijd dat ze er een hefbrug van maken……

    Geplaatst door: Toontje op
  • Wat een reacties weer, verbazingwekkend. Gelukkig raakte er niemand gewond. Sterkte voor de schipper, niemand wil die brug zo op je af zien komen.

    Geplaatst door: Collega op
  • ik snap niet dat mensen er van uitgaan dat de hoogte meter goed is, daarnaast als je zoveel bruggen krijg laat je bovenbouw GEWOON beneden staan dan kun je de fout niet maken en daarnaast zoals Theo al zeg METEN IS WETEN dus pak een duimstok en meet de boel.

    Geplaatst door: Fred op
  • Zucht,weer n kevin

    Geplaatst door: TvD op
  • is weer een somtrans he die lui maken wat ongelukken !!!

    Geplaatst door: skipper op
  • Zo moeilijk is het toch allemaal niet, de bruggen zij nog steeds 4,50 officieel, kijk maar in de Weska. Daar trek je 15 cm. vanaf dus met 4,35mtr. vaar je er zo onder door, ook als je een schip tegen komt. Wel op je max. diepgang letten ivm.
    ballast in je schip. Voldoe je niet aan deze criteria dan heb je een ongeschikt schip, voor het betreffende vaarwater. Verzekeringen zullen hier betere voorlichting moeten gaan geven. bv. een aanvulling in de meetbrief met een correctie hoogte/diepgang tabel. Dit is voor iedereen beter de echte kanaalschepen blijven dan meer op de kanalen, wat de Rijn, hopelijk, weer wat lucht geeft. Niet alleen voor tankers maar voor alle vaartuigen.

    Geplaatst door: opgelet op
  • @duh ezels en stenen ja! ik leer liever van de fouten van een ander, dan dat ik zelf die fout moet maken. maar de meesten hier kunnen zelf geen fouten maken, laat staan leren…. en als ik relatief onbekend en nieuw zou zijn en dit nog niet eerder had gezien en ik was schipper op zo’n schip, dan zou ik ten alle tijde met een duimstok rond gelopen hebben. lage bruggen= ALTIJD meten en meten is weten. dit valt weer onder verantwoording, nog zo’n vies woord.

    Geplaatst door: theo op
  • Ezels en stenen? Interesant dat een schip als individu wordt gezien. Ware het niet dat de meeste tankers systeemvaart varen (ah doe ik het ook..) Zelfde boot andere schipper? lopen er meestal vier per schip rond..

    Shit happens!

    Ennuh te groot? als het past en het is toegestaan om met bepaalde afmetingen te varen dan is het niet te groot.
    Als mensen dit soort opmerkingen maken omdat ze denken dat ze van hun brood worden beroofd dan moeten ze dat met de vaarwegbeheerder uitvechten en niet op het bord leggen van de collega ondernemer.

    Geplaatst door: Duh! op
  • ja ze zoenen graag bruggen bij Somtrans
    eerst in 2005 deze brug ca 1 maand terug de Spijkenisse brug en hier weer nou ja 3 x is scheepsrecht.
    het is te hopen dat ze goei commandat cleaner hebben om dat dak nog uit de motorkak van die auto te poetsen.

    Geplaatst door: chris op
  • wonderbaarlijk verhaal, mij schiet iets te binnen over een ezel en een steen…… Met 1500 ton kan hij er al onderdoor en met 2000ton veegt ie zijn stuurhut eraf???? Gelukkig zijn we allemaal mensen en kan het de beste overkomen.(ik ben ook niet foutloos)

    Geplaatst door: theo op
  • Heb zelf heel wat jaren met diverse soorten schepen op de kanalen gevaren.
    Ook met schepen die eigelijk te hoog waren en daardoor met heel veel ballast diverse bruggen moetsen passeren.
    Wel altijd een regel in acht genomen bij het vertrek stuurhut en dak naar beneden en tijdens de vaart op het kanaal niet meer omhoog ja moet dan wel met je hoofd door het dak en je kan nat worden maar dat hadden we vroeger ook al met een geheel afgebroken stuurhut.
    Tevens zal het nooit kunnen gebeuren dat de installatie weigert.

    Geplaatst door: G.B op
  • momenteel zijn de tankers de gebeten hond, zowel mineraal, chemisch als eetbaar, volgens een aantal collega\\\’s. Maar je hoeft helemaal geen goed geheugen te hebben om te wetrn dat 2 weken geleden het gebergte 24 uur gestremd is geweest door toedoen van vrachtschepen, zonder dat ik er trouwens een oordeel over wil geven. En wat te denken van de Excelsior enkele jaren geleden…. Ik wil maar zeggen dat ik niemand deze ellende gun en dat enige terughoudendheid altijd op zijn plaats is. Maar ja, er zijn altijd \\\’collega\\\’s\\\’ die afzeiken als hun hobby hebben.

    Geplaatst door: mats op
  • dit heeft niks met een tanker te maken. maar met meten veel mensen vetrouwen op hun hoogte meter ,wij hebben ook een hoogte meter maar ik vertrouw alleen mijn duimstok,en beste mensen stop eens af voor een brug en kijk buiten of je eronder past .wij varen wekelijks het rhein herne kanaal met een schip die zonder ballast 6m is ,maar door goed op te passen nog nooit geraakt heeft

    Geplaatst door: hoogtemeter op
  • kevin raaijmakers, zou ik je telefoonnummer mogen hebben?
    Ik zoek namelijk iemand waarvan iedereen dacht dat die niet bestond…
    En nee, niet de kerstman of sinterklaas maar iemand die nooit fouten maakt, of nooit iets overkomt…

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Tja

    Weer een tanker stelt Kevin, nee weer een stuurhut!!
    Hopelijk blijft het elke keer zonder grote menselijke gevolgen.

    Gr

    Geplaatst door: Joep op
  • zucht……weer een tanker

    Geplaatst door: kevin raaijmakers op

Reageer

Somtrans lX tegen de brug | Schuttevaer.nl

Somtrans lX tegen de brug

De Belgische tanker Somtrans lX uit Antwerpen heeft dinsdag 23 augustus bij een aanvaring haar stuurhuis verspeeld.

Somtrans

Het schip voer met 2000 ton nafta op het Rhein-Hernekanaal. De kapitein was al verschillende bruggen probleemloos gepasseerd door het beweegbare stuurhuis op de juiste hoogte te laten zakken. Ter hoogte van kilometer 8,87 bij de Sterkraderbrug ging het toch mis. Te laat zag hij dat het stuurhuis te hoog stond. De kapitein probeerde de aanvaring nog te voorkomen door vol achteruit te slaan, maar dat had onvoldoende effect. Door de klap kwam het stuurhuis op het roefdek terecht. Daarbij raakte niemand gewond. De Wasserschutzpolizei schat de schade op meer dan 200.000 euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Tja,,het mag allemaal niks meer kosten qua personeel. Goedkoop is dan toch weer duurkoop.

    Geplaatst door: Duppie op 1e rang. op
  • Ich weiss!! ich warte!! auf der Labe sind keine brucken. Fijn joh!! De kwaliteit van de schippers gaat echt omhoog! Straks nog een een zooitje omgeschoolde Slowaken, echt een vooruitgang!

    Geplaatst door: harry op
  • Volaan achteruit slaan..?? Dan komt je kont nog verder omhoog toch?? Dan had hij beter volaan vooruit kunnen raggen en zijn stuurhut te zakken??

    Geplaatst door: Klaas op
  • Wordt tijd dat ze er een hefbrug van maken……

    Geplaatst door: Toontje op
  • Wat een reacties weer, verbazingwekkend. Gelukkig raakte er niemand gewond. Sterkte voor de schipper, niemand wil die brug zo op je af zien komen.

    Geplaatst door: Collega op
  • ik snap niet dat mensen er van uitgaan dat de hoogte meter goed is, daarnaast als je zoveel bruggen krijg laat je bovenbouw GEWOON beneden staan dan kun je de fout niet maken en daarnaast zoals Theo al zeg METEN IS WETEN dus pak een duimstok en meet de boel.

    Geplaatst door: Fred op
  • Zucht,weer n kevin

    Geplaatst door: TvD op
  • is weer een somtrans he die lui maken wat ongelukken !!!

    Geplaatst door: skipper op
  • Zo moeilijk is het toch allemaal niet, de bruggen zij nog steeds 4,50 officieel, kijk maar in de Weska. Daar trek je 15 cm. vanaf dus met 4,35mtr. vaar je er zo onder door, ook als je een schip tegen komt. Wel op je max. diepgang letten ivm.
    ballast in je schip. Voldoe je niet aan deze criteria dan heb je een ongeschikt schip, voor het betreffende vaarwater. Verzekeringen zullen hier betere voorlichting moeten gaan geven. bv. een aanvulling in de meetbrief met een correctie hoogte/diepgang tabel. Dit is voor iedereen beter de echte kanaalschepen blijven dan meer op de kanalen, wat de Rijn, hopelijk, weer wat lucht geeft. Niet alleen voor tankers maar voor alle vaartuigen.

    Geplaatst door: opgelet op
  • @duh ezels en stenen ja! ik leer liever van de fouten van een ander, dan dat ik zelf die fout moet maken. maar de meesten hier kunnen zelf geen fouten maken, laat staan leren…. en als ik relatief onbekend en nieuw zou zijn en dit nog niet eerder had gezien en ik was schipper op zo’n schip, dan zou ik ten alle tijde met een duimstok rond gelopen hebben. lage bruggen= ALTIJD meten en meten is weten. dit valt weer onder verantwoording, nog zo’n vies woord.

    Geplaatst door: theo op
  • Ezels en stenen? Interesant dat een schip als individu wordt gezien. Ware het niet dat de meeste tankers systeemvaart varen (ah doe ik het ook..) Zelfde boot andere schipper? lopen er meestal vier per schip rond..

    Shit happens!

    Ennuh te groot? als het past en het is toegestaan om met bepaalde afmetingen te varen dan is het niet te groot.
    Als mensen dit soort opmerkingen maken omdat ze denken dat ze van hun brood worden beroofd dan moeten ze dat met de vaarwegbeheerder uitvechten en niet op het bord leggen van de collega ondernemer.

    Geplaatst door: Duh! op
  • ja ze zoenen graag bruggen bij Somtrans
    eerst in 2005 deze brug ca 1 maand terug de Spijkenisse brug en hier weer nou ja 3 x is scheepsrecht.
    het is te hopen dat ze goei commandat cleaner hebben om dat dak nog uit de motorkak van die auto te poetsen.

    Geplaatst door: chris op
  • wonderbaarlijk verhaal, mij schiet iets te binnen over een ezel en een steen…… Met 1500 ton kan hij er al onderdoor en met 2000ton veegt ie zijn stuurhut eraf???? Gelukkig zijn we allemaal mensen en kan het de beste overkomen.(ik ben ook niet foutloos)

    Geplaatst door: theo op
  • Heb zelf heel wat jaren met diverse soorten schepen op de kanalen gevaren.
    Ook met schepen die eigelijk te hoog waren en daardoor met heel veel ballast diverse bruggen moetsen passeren.
    Wel altijd een regel in acht genomen bij het vertrek stuurhut en dak naar beneden en tijdens de vaart op het kanaal niet meer omhoog ja moet dan wel met je hoofd door het dak en je kan nat worden maar dat hadden we vroeger ook al met een geheel afgebroken stuurhut.
    Tevens zal het nooit kunnen gebeuren dat de installatie weigert.

    Geplaatst door: G.B op
  • momenteel zijn de tankers de gebeten hond, zowel mineraal, chemisch als eetbaar, volgens een aantal collega\\\’s. Maar je hoeft helemaal geen goed geheugen te hebben om te wetrn dat 2 weken geleden het gebergte 24 uur gestremd is geweest door toedoen van vrachtschepen, zonder dat ik er trouwens een oordeel over wil geven. En wat te denken van de Excelsior enkele jaren geleden…. Ik wil maar zeggen dat ik niemand deze ellende gun en dat enige terughoudendheid altijd op zijn plaats is. Maar ja, er zijn altijd \\\’collega\\\’s\\\’ die afzeiken als hun hobby hebben.

    Geplaatst door: mats op
  • dit heeft niks met een tanker te maken. maar met meten veel mensen vetrouwen op hun hoogte meter ,wij hebben ook een hoogte meter maar ik vertrouw alleen mijn duimstok,en beste mensen stop eens af voor een brug en kijk buiten of je eronder past .wij varen wekelijks het rhein herne kanaal met een schip die zonder ballast 6m is ,maar door goed op te passen nog nooit geraakt heeft

    Geplaatst door: hoogtemeter op
  • kevin raaijmakers, zou ik je telefoonnummer mogen hebben?
    Ik zoek namelijk iemand waarvan iedereen dacht dat die niet bestond…
    En nee, niet de kerstman of sinterklaas maar iemand die nooit fouten maakt, of nooit iets overkomt…

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Tja

    Weer een tanker stelt Kevin, nee weer een stuurhut!!
    Hopelijk blijft het elke keer zonder grote menselijke gevolgen.

    Gr

    Geplaatst door: Joep op
  • zucht……weer een tanker

    Geplaatst door: kevin raaijmakers op

Reageer