CCR zet relingplicht door

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) zet de invoering van een relingplicht ter beveiliging van de gangboorden in de binnenvaart door, ondanks de kritiek op het voorstel onlangs tijdens het Schuttevaercongres in Terneuzen. Daar werd ingestemd met een voorstel van het hoofdbestuur de relingplicht af te wijzen en een zwemvest te verplichten. Kantoor Binnenvaart en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) vinden dat ook. Zij denken dat een zwemvestplicht een grotere bijdrage aan de veiligheid levert dan een relingplicht. De CCR gaat daar niet in mee en voert de relingplicht, in combinatie met een zwemvestplicht, in op 1 december 2011.

vlag van de CCR

Door Hans Heynen
Op 27 mei, tijdens plenaire voorjaarszitting in Brussel, keurde de CCR een aantal concrete tijdelijke maatregelen goed om de invoering van de relingplicht te realiseren. De CCR voert daarbij Europese voorschriften in ter bescherming tegen het vallen op de arbeidsplaats om de bemanning een veilige werkplek te garanderen. De nieuwe regels gelden voorlopig alleen voor nieuwe schepen en tot 30 november 2014. Bij een definitieve invoering wil de CCR een lange overgangstermijn in acht nemen voor bestaande schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (40)

  • Er voor zorgen dat de gangboorden voorzien worden van anti-slip zou ook niet verkeerd zijn. Dat er nu mensen wegglijden op die gladde dekken is ook niet vreemd. Maar mooi gaat in de binnenvaart voor veiligheid lijkt het wel.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Hoe hoog moet die reling dan wel niet worden. Want als ik op de luikens loop en daar uitglijd is er geen reling die mij tegen houdt.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Ben het met de meeste reacties eens. Of een reling veilig is weet ik niet, ik ben eens bijna van een Brits marinefregat gedonderd, die hadden zo’n “flexibele” reling, dat werkt averechts. Een reling op een hele vloot kan in principe wel. Op de Oost-Duitse DDR binnenschepen, alsmede hun duw- en sleepboten zat dat wel een reling. Maar ja, dat was misschien om te voorkomen dat ze te gemakkelijk in de haven van Berlijn naar de westerse zijde konden springen…

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • Zoals het vroeger al werd gezegd: Graviora quaedam sunt remedia periculis

    (Sommige middelen zijn erger dan de kwaal)

    Maar inderdaad, ben het met Kap. Rob eens. Laten ze eerst eens naar de overige faciliteiten op en rond de rivier kijken voordat ze de gebruikers daarvan weer eens wat gaan verplichten.

    Geplaatst door: Liam op
  • Ben benieuwd of er dan ook meteen regels gesteld gaan worden aan afmeergelegenheden van bedrijven EN van overheden…
    Geen of gammele en beschadigde railingen, kapotte planken, palen zonder afloopmogelijkheden, geen of slechte verlichting en ga zo maar door.
    Als ik ooit nog kom te verdrinken dat is dat niet vanaf mijn schip maar juist als ik probeer aan de wal te komen…

    Geplaatst door: Kapitein Rob op
  • Zullen wij maar tergelijk ook een eis stellen, dat vanaf die tijd géén rechtstreeks overslag meer toegelaten word vanuit zeeboten want gegarandeert de relingen liggen allemaal plat op dek als je naast een zeeboot hangt!!!

    Geplaatst door: Karel S. op
  • Misschien een idee op de gangboorden door de beunen te laten lopen, dan wordt het personeel ook niet meer nat, en dan wel een reling op de boeiing maar dan van een meter of 2 heb je ook geen last meer van de wsp???

    Geplaatst door: willie wortel op
  • ccr is net zoiets als de fifa.
    corupt handje klap met de bonden onder de tafel. en vervolgens gewoon hun eigen zin doordrijven. en let op over een jaar vaart 75% van de scheepvaart met een hooggepolijst roestvrijstalen reling

    Geplaatst door: tegen reling op
  • Vakbonden en schuttevear luister een keer naar je leden!!! De meerderheid roep NEE. Roept dan ook nee en niet onderhandelen! Gewoon NEE!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Is volgens mij een klusje voor de club van Frank en zijn vrienden.
    Want die wilden toch een grote binnenvaart lobby op gaan richten?

    Het is trouwens oordovend stil rond deze club,of is dit voornemen ook weer in de ijskast gezet?

    Geplaatst door: zw-drechter Dirk op
  • precies jos, de nederlandse bonden zijn tegen, hoe zit het de bonden/schippers uit onze europese buurlanden zijn die dan allemaal voor????
    ik kan me niet voorstellen dat dit zomaar kan, zie de reactie van anoniem over de BURGERLIJKE ONGEHOORZAAMHEID, ALS NIEMAND ERAAN MEEWERKT HEEFT EEN WET GEEN DRAAGKRACHT EN DUS GEEN BESTAANSRECHT KIJK MAAR NAAR DE WET OVER HET ROOKVERBOD (is alweer afgeschaft wegen te weinig draagkracht)

    Geplaatst door: P op
  • Het gekste aan dit bericht is dat (de) drie grote binnenvaartbonden het er niet mee eens zijn, maar de plannen worden toch doorgedrukt?
    5000 ondernemers tegen 5 ambtenaren, maar we hebben niks te vertellen.

    Geplaatst door: Jos op
  • Eindelijk een regel waar je wat aan hebt.

    Geplaatst door: Rinus op
  • Ik ben werkelijk benieuwd hoe hoog men de reling wil maken.
    Als de reling namelijk hoger moet worden dan de maximale hoogte van de den van een nieuwbouwschip,wil ik de argumentatie voor die lage den nog wel eens horen.
    De CCR kan toch niet argumenteren dat men de mensen liever 5 meter lager in het ruim ziet vallen dan in het water
    Nu voorzie ik dat de matroos maar snel naar voren gaat,daarbij tegen een scepter loopt,om dan over de den te struikelen en 5 meter lager in het ruim te belanden,met reddingsvest aan natuurlijk.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • @Peter: Ook ik denk dat ze niet ‘opzettelijk’ schippertje aan het pesten zijn. De ‘heren’ van het CCR zijn van het soort ‘managers’. Ofwel leidinggeven aan ‘iets’ waarvan ze de ballen geen verstand hebben. Ze hopen met zulke besluiten te laten zien dat ze er nog zijn, maar hebben verder geen kijk op de gevolgen van hun daden.

    Duidelijk is wel dat er grote weerstand is tegen deze nieuwe plannen (welke ook grote negatieve kanten hebben). De vraag is nu hoe de CCR op dit punt kan worden gestopt.

    Geplaatst door: Liam op
  • de oplossing is naast het schip zwemmen dan kan je niet buitenboord vallen en is de reling nutteloos,of gangboord in het ruim laten lopen of met luchtzakken rond je lichaam lopen of schepen per 2 langs elkaar laten varen,of de mensen van ccr bij controle duwtje geven in het gangboord en eens kijken hoe lang het duurt voor ze zich vastgrijpen aan de bestaande relingen!of,of…verzin het maar zelf grote flauwekul ik denk dat ze de regelementboeken ondersteboven lezen daar bij de ccr.

    Geplaatst door: eric op
  • hoe lang blijven wij met zn allen in de binnenvaart die onzin van de ccr nu nog acepteren?
    Het is te gek voor woorden dat wij ons door een stelletje burocraten ons al jaren de les laten lezen.

    Geplaatst door: bert op
  • Zo weer eens een zeer interresant topic hier.
    Tuurlijk heb het voor en na delen maar ik denk niet dat de mensen bij het ccr er zitten om schippertje te pesten.
    Dat zij overgens met een plan aan komen die voor veel schepen niet realiseerbaar zijn hebben ze nog niet door.
    Overgens moet ik ook zeggen dat dit ook ligt aan de ondernemers zelf, er wordt nooit nagedacht over veiligheid in het algemeen op het schip.
    Als een personeels lid moet tekenen om een zwemvest te dragen maar dat de schipper er dan in het zelfde gangboord naast staat en het verkeerde voorbeeld geeft, wat wil je dan je personeel leren?
    Tuurlijk wordt het gevaarlijker als je al aan de minimale gangboord maat zit dan zou het officieel niet mogen want dan zou je gengboord te smal worden dus hoe ze hier mee om moeten gaan zal denk ik nog over na gedacht moeten worden.
    En ja zoals zo vele al zeggen duwbakken en sleep schepen waar geen woningen op zitten moet daarbij niet uitgesloten worden ook daar loopt met slecht weer personeel over dek die te water kunnen raken en daardoor zouden kunnen verdrinken.
    Mijn conclusie is dus niet het uitsluiten van deze regeling maar ga eerst terug naar de teken tafel om daar een goeie regeling neer te zetten waar meer begrip voor is en toch zeker de veiligheid beter garandeerd.
    Oow ja er zijn mensen die beginnen over hoe moeilijk het is om over 4 of 5 schepen heen te lopen met die relingen, nee dat is collegaliteit vroeger zorgde iedereen voor een goeie op of afloop voor zijn eigen en zo kon iedereen veilig vanboord maar tegenwoordig is men daar te lui voor en mag je het allemaal zelf uit zoeken.
    want stel je voor dat je elk tij in r-dam zou moeten kijken of het goed gaat met je trapje of dat je een stukje vloebedekking op je luiken moet liggen zodat je aluminium niet beschadigt.
    M.vr.gr.

    Geplaatst door: peter op
  • Ja hoor het wordt er echt veiliger op ????

    gezellig 4 a 5 breed liggen over alle relingen heen springen, over alle stroomkabels in het gangboord springen, dan nog zien dat je van het binnenste schip veilig aan de wal komt via een plank, trap of een gammel bierkistje wat als af/op stapje dient.

    Geplaatst door: joop op
  • BURGERLIJKE ONGEHOORZAAMHEID !!!!!!!!!!

    massaal de wet negeren, dat heet burgerlijke ongehoorzaamheid en is een geweldloos statement van de burgers dat een wet geen doorgang kan vinden omdat er geen draagkracht voor is.

    Geplaatst door: anoniem op
  • Bouw in elk schip een paar flinke electromagneten hoeft er niemand meer naar buiten om aftemeren,kunnen we gezelig met zn alle in onze glazenkooi blijven zitten.

    Geplaatst door: de oplossing op
  • De CCR moet eerst kijken naar de extra gevaren die een reling met zich mee brengt. Hoeveel mensen vallen straks tussen schepen of tussen schip en wal doordat ze struikelen/blijven hangen o.i.d. aan de reling?? En hoeveel mensen liggen straks gewond in het gangboord omdat er een jas/broek bleef hangen aan de reling?

    En dan een tweede punt: Hoe hoog moet deze reling zijn? En waarvan moet deze gefabriceerd zijn? Lullige staandertjes met een staaldraad erdoor geeft NOOIT de veiligheid die de heren CCR achter hun bureau bedenken. Alleen een vaste reling (alles staal zoals in de zeevaart voorkomt) zou goed genoeg zijn. Maar deze relingen zijn weer erg gevoelig voor schade!

    Wat is het volgende? Bolders in het gangboord die moeten kunnen wegzinken in het gangboord om struikelen te voorkomen? Eigenlijk is het heel simpel: CCR STOP MET DEZE ONZIN!

    Geplaatst door: Liam op
  • Inderdaad kijken naar de breedte van gangboorden, dan kom je erachter dat je bij smalle gangboorden klem loopt,zit je weer onder de blauwe plekken, hoe moet je dat dan weer uitleggen aan de huisarts

    Geplaatst door: Bertus op
  • @Kobus
    Dacht je nu werkelijk dat de CCR het lef zou hebben zich tegen de grote duwvaart te keren.
    Nee dus,het gaat er uiteindelijk alleen om hun eigen bestaansrecht te garanderen,en daartoe moeten ze elk jaar iets laten zien.
    En dan maakt het de CCR niets uit of het zinnig is of niet

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Met al het personeel uit andere landen, zou ik zeggen, leer eerst zwemmen. Baan aan boord? zwemdiploma laten zien!

    Geplaatst door: Kruid op
  • komt er dan ook een reling op den lage den van container schepen , kunnen ze ook niet in het ruim vallen , dus 2 relingen op een gangboord ,
    wat een kantoorverstand allemaal , slaat nergens op , je zal maar eens naar voren moeten rennen voor een noodgeval als je niet over de luiken kan
    met reling en gangboord van ?cm

    Geplaatst door: cees op
  • Je kunt natuurlijk ook een touwtje aan jezelf vastmaken en aan de den,net zoals bij bergbeklimmers.
    Zou dat ook mogen?, als je dan val is het een kwestie van touwtje binnen halen.
    (in het Filippijns is dat lubid sa loob ng board )

    Geplaatst door: Rob op
  • Wederom het bewijs dat verschil tussen de hard werkende mens uit de praktijk, en overheid met haar theoretische ideeén over veiligheid ( schijnveiligheid dus ) enorm ver uit elkaar liggen.

    En hoe triest het ook is, ongelukken gebeuren overal, ook als er een reling op staat, klimt iemand er over om touwtje vast te zetten, blijft diegene in de haast net even met zijn of haar voet hangen.

    En ik sluit me Teunis aan, wat betreft de breedte van gangboorden, daar moet men naar kijken.

    Geplaatst door: Maarten op
  • Reling ok maar dan ook alles een reling.
    Duwbakken sleepschepen bokken werkbakken echt alles.
    Er word op gewerkt dus reling.
    En niks geen overgangs regeling.
    Gewoon datum prikken en dan moet iedereen het hebben.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Ik heb nog een tip voor de CCr.
    Om het volledig uitsluiten dat scheepspersoneel de mogelijkheid heeft om te verdrinken.
    Gewoon de hele beroepsbinnenscheepvaart afschaffen en verbieden per 01-12-2011.
    Met al die rotzooi aan dek en kosten die de regels van de CCR met zich mee brengen zijn we al een beetje opweg om de binnenvaart onwerkbaar te maken.
    Je moet je hier netjes uiten, maar ik vind het kl…zak…

    Geplaatst door: Anton op
  • Het gaat alleen maar om het geld uit onze zak.
    Het is puur paniek, kijk maar bij de vrachtauto, spiegeltje hier spiegeltje daar,en is het opgelost? Nee dus. En bij de reling, je jas blijft hangen, op reling hoogte ben je bij nat weer altijd zijkwater nat. Het enige waar ik het mee eens ben is het jaartal, dan ben ik lekker thuis.

    Geplaatst door: johan d op
  • Mensen die er mee moeten werken zijn er op tegen,maar de heren achter het buro weten het toch weer beter en zetten deze regel gewoon door.
    En de bonden maar klagen dat ze geen leden kunnen krijgen het bewijs is weer geleverd.

    Geplaatst door: rijn vaarder op
  • Wat een gepiep, in Duitsland is het al jaren verplicht en de cijfers laten zien dat het enorm veel scheelt. Hier zal goed na gekeken worden door schuttevear. Als het 2 a 3 verdrinkingsdoden per jaar scheelt is het meer dan waard. Of zijn 3 doden per jaar wel te verantwoorden voor het ongemak ??

    Geplaatst door: Hendrik op
  • Hierbij nodig ik de medewerkers van CCR uit om samen met mij een fiets aan de wal te brengen over een schip met reling. Wat nou veilig….

    Geplaatst door: Ineke op
  • Het doel is om zo snel mogelijk onze portomonee leeg te krijgen. Ik vindt of/of en niet en/en.De verzekering krijgt het nog druk met schepen die aangifte doen van krom getrokken relingwerk,als weer een touw is acheter blijven steken.Veilig? ik weet het niet.

    Geplaatst door: saskia op
  • Belachelijk inderdaad! Wij hebben een redelijk breed gangboord met een hoge den waar op een goede hoogte een dekwasleiding loopt, dus ik voel me nooit onveilig, met een reling zou ik steeds bang zijn te blijven haken! Met vastmaken is zo’n reling ook vreselijk onhandig, nee, volgens mij komt dit de veiligheid niet ten goede!

    Geplaatst door: Lex op
  • Relingplicht…tuurlijk, het volgende word waarschijnlijk een valhelm,knie en elleboogbeschermers want je gaat op je bek als je straks van schip naar schip loopt….verzekeringspremie gaat naar boven want die dingen liggen meerdere keren per jaar aan dek…

    Geplaatst door: Karel op
  • De aanpassingen in het ROSR hebben tot doel aan boord van alle schepen, met uitzondering van duwbakken en sleepschepen zonder slaapplaatsen.

    wat ik vreemd vind dat schepen zonder slaapplaatsen vrijgesteld worden ,alsof je alleen kan vallen als je naar de woning loopt ,als je in de gangboorden moet werken of touwen voorp vast moet zetten loop je toch ook door het gangboord, en ben het met teunis eens dat je naar de breedte van de gangboorden moet kijken voor deze regels

    Geplaatst door: derk op
  • Als die homo’s dit nu eerder bedacht hadden dan had ik normale luiken kunnen kopen ipv die derkiena zooi…ik vind het een belachelijke regelgeving……als we 0 risico willen lopen moeten we thuis bij moeders op schoot gaan zitten, wat bij sommige moeders zelf een risico is…ik krijg er een verdrietlip van alle regelgeving en krijg een hekel aan mijn beroep!

    Geplaatst door: Herman op
  • ik vind het belachelijk als ze dit ook bijv. gaan invoeren bij beunschepen of schepen met “normale” gangboorden, bij 11,45 kan ik het een klein beetje begrijpen maar verder niet.

    Geplaatst door: Teunis op

Reageer

CCR zet relingplicht door | Schuttevaer.nl

CCR zet relingplicht door

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) zet de invoering van een relingplicht ter beveiliging van de gangboorden in de binnenvaart door, ondanks de kritiek op het voorstel onlangs tijdens het Schuttevaercongres in Terneuzen. Daar werd ingestemd met een voorstel van het hoofdbestuur de relingplicht af te wijzen en een zwemvest te verplichten. Kantoor Binnenvaart en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) vinden dat ook. Zij denken dat een zwemvestplicht een grotere bijdrage aan de veiligheid levert dan een relingplicht. De CCR gaat daar niet in mee en voert de relingplicht, in combinatie met een zwemvestplicht, in op 1 december 2011.

vlag van de CCR

Door Hans Heynen
Op 27 mei, tijdens plenaire voorjaarszitting in Brussel, keurde de CCR een aantal concrete tijdelijke maatregelen goed om de invoering van de relingplicht te realiseren. De CCR voert daarbij Europese voorschriften in ter bescherming tegen het vallen op de arbeidsplaats om de bemanning een veilige werkplek te garanderen. De nieuwe regels gelden voorlopig alleen voor nieuwe schepen en tot 30 november 2014. Bij een definitieve invoering wil de CCR een lange overgangstermijn in acht nemen voor bestaande schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (40)

  • Er voor zorgen dat de gangboorden voorzien worden van anti-slip zou ook niet verkeerd zijn. Dat er nu mensen wegglijden op die gladde dekken is ook niet vreemd. Maar mooi gaat in de binnenvaart voor veiligheid lijkt het wel.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Hoe hoog moet die reling dan wel niet worden. Want als ik op de luikens loop en daar uitglijd is er geen reling die mij tegen houdt.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Ben het met de meeste reacties eens. Of een reling veilig is weet ik niet, ik ben eens bijna van een Brits marinefregat gedonderd, die hadden zo’n “flexibele” reling, dat werkt averechts. Een reling op een hele vloot kan in principe wel. Op de Oost-Duitse DDR binnenschepen, alsmede hun duw- en sleepboten zat dat wel een reling. Maar ja, dat was misschien om te voorkomen dat ze te gemakkelijk in de haven van Berlijn naar de westerse zijde konden springen…

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • Zoals het vroeger al werd gezegd: Graviora quaedam sunt remedia periculis

    (Sommige middelen zijn erger dan de kwaal)

    Maar inderdaad, ben het met Kap. Rob eens. Laten ze eerst eens naar de overige faciliteiten op en rond de rivier kijken voordat ze de gebruikers daarvan weer eens wat gaan verplichten.

    Geplaatst door: Liam op
  • Ben benieuwd of er dan ook meteen regels gesteld gaan worden aan afmeergelegenheden van bedrijven EN van overheden…
    Geen of gammele en beschadigde railingen, kapotte planken, palen zonder afloopmogelijkheden, geen of slechte verlichting en ga zo maar door.
    Als ik ooit nog kom te verdrinken dat is dat niet vanaf mijn schip maar juist als ik probeer aan de wal te komen…

    Geplaatst door: Kapitein Rob op
  • Zullen wij maar tergelijk ook een eis stellen, dat vanaf die tijd géén rechtstreeks overslag meer toegelaten word vanuit zeeboten want gegarandeert de relingen liggen allemaal plat op dek als je naast een zeeboot hangt!!!

    Geplaatst door: Karel S. op
  • Misschien een idee op de gangboorden door de beunen te laten lopen, dan wordt het personeel ook niet meer nat, en dan wel een reling op de boeiing maar dan van een meter of 2 heb je ook geen last meer van de wsp???

    Geplaatst door: willie wortel op
  • ccr is net zoiets als de fifa.
    corupt handje klap met de bonden onder de tafel. en vervolgens gewoon hun eigen zin doordrijven. en let op over een jaar vaart 75% van de scheepvaart met een hooggepolijst roestvrijstalen reling

    Geplaatst door: tegen reling op
  • Vakbonden en schuttevear luister een keer naar je leden!!! De meerderheid roep NEE. Roept dan ook nee en niet onderhandelen! Gewoon NEE!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Is volgens mij een klusje voor de club van Frank en zijn vrienden.
    Want die wilden toch een grote binnenvaart lobby op gaan richten?

    Het is trouwens oordovend stil rond deze club,of is dit voornemen ook weer in de ijskast gezet?

    Geplaatst door: zw-drechter Dirk op
  • precies jos, de nederlandse bonden zijn tegen, hoe zit het de bonden/schippers uit onze europese buurlanden zijn die dan allemaal voor????
    ik kan me niet voorstellen dat dit zomaar kan, zie de reactie van anoniem over de BURGERLIJKE ONGEHOORZAAMHEID, ALS NIEMAND ERAAN MEEWERKT HEEFT EEN WET GEEN DRAAGKRACHT EN DUS GEEN BESTAANSRECHT KIJK MAAR NAAR DE WET OVER HET ROOKVERBOD (is alweer afgeschaft wegen te weinig draagkracht)

    Geplaatst door: P op
  • Het gekste aan dit bericht is dat (de) drie grote binnenvaartbonden het er niet mee eens zijn, maar de plannen worden toch doorgedrukt?
    5000 ondernemers tegen 5 ambtenaren, maar we hebben niks te vertellen.

    Geplaatst door: Jos op
  • Eindelijk een regel waar je wat aan hebt.

    Geplaatst door: Rinus op
  • Ik ben werkelijk benieuwd hoe hoog men de reling wil maken.
    Als de reling namelijk hoger moet worden dan de maximale hoogte van de den van een nieuwbouwschip,wil ik de argumentatie voor die lage den nog wel eens horen.
    De CCR kan toch niet argumenteren dat men de mensen liever 5 meter lager in het ruim ziet vallen dan in het water
    Nu voorzie ik dat de matroos maar snel naar voren gaat,daarbij tegen een scepter loopt,om dan over de den te struikelen en 5 meter lager in het ruim te belanden,met reddingsvest aan natuurlijk.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • @Peter: Ook ik denk dat ze niet ‘opzettelijk’ schippertje aan het pesten zijn. De ‘heren’ van het CCR zijn van het soort ‘managers’. Ofwel leidinggeven aan ‘iets’ waarvan ze de ballen geen verstand hebben. Ze hopen met zulke besluiten te laten zien dat ze er nog zijn, maar hebben verder geen kijk op de gevolgen van hun daden.

    Duidelijk is wel dat er grote weerstand is tegen deze nieuwe plannen (welke ook grote negatieve kanten hebben). De vraag is nu hoe de CCR op dit punt kan worden gestopt.

    Geplaatst door: Liam op
  • de oplossing is naast het schip zwemmen dan kan je niet buitenboord vallen en is de reling nutteloos,of gangboord in het ruim laten lopen of met luchtzakken rond je lichaam lopen of schepen per 2 langs elkaar laten varen,of de mensen van ccr bij controle duwtje geven in het gangboord en eens kijken hoe lang het duurt voor ze zich vastgrijpen aan de bestaande relingen!of,of…verzin het maar zelf grote flauwekul ik denk dat ze de regelementboeken ondersteboven lezen daar bij de ccr.

    Geplaatst door: eric op
  • hoe lang blijven wij met zn allen in de binnenvaart die onzin van de ccr nu nog acepteren?
    Het is te gek voor woorden dat wij ons door een stelletje burocraten ons al jaren de les laten lezen.

    Geplaatst door: bert op
  • Zo weer eens een zeer interresant topic hier.
    Tuurlijk heb het voor en na delen maar ik denk niet dat de mensen bij het ccr er zitten om schippertje te pesten.
    Dat zij overgens met een plan aan komen die voor veel schepen niet realiseerbaar zijn hebben ze nog niet door.
    Overgens moet ik ook zeggen dat dit ook ligt aan de ondernemers zelf, er wordt nooit nagedacht over veiligheid in het algemeen op het schip.
    Als een personeels lid moet tekenen om een zwemvest te dragen maar dat de schipper er dan in het zelfde gangboord naast staat en het verkeerde voorbeeld geeft, wat wil je dan je personeel leren?
    Tuurlijk wordt het gevaarlijker als je al aan de minimale gangboord maat zit dan zou het officieel niet mogen want dan zou je gengboord te smal worden dus hoe ze hier mee om moeten gaan zal denk ik nog over na gedacht moeten worden.
    En ja zoals zo vele al zeggen duwbakken en sleep schepen waar geen woningen op zitten moet daarbij niet uitgesloten worden ook daar loopt met slecht weer personeel over dek die te water kunnen raken en daardoor zouden kunnen verdrinken.
    Mijn conclusie is dus niet het uitsluiten van deze regeling maar ga eerst terug naar de teken tafel om daar een goeie regeling neer te zetten waar meer begrip voor is en toch zeker de veiligheid beter garandeerd.
    Oow ja er zijn mensen die beginnen over hoe moeilijk het is om over 4 of 5 schepen heen te lopen met die relingen, nee dat is collegaliteit vroeger zorgde iedereen voor een goeie op of afloop voor zijn eigen en zo kon iedereen veilig vanboord maar tegenwoordig is men daar te lui voor en mag je het allemaal zelf uit zoeken.
    want stel je voor dat je elk tij in r-dam zou moeten kijken of het goed gaat met je trapje of dat je een stukje vloebedekking op je luiken moet liggen zodat je aluminium niet beschadigt.
    M.vr.gr.

    Geplaatst door: peter op
  • Ja hoor het wordt er echt veiliger op ????

    gezellig 4 a 5 breed liggen over alle relingen heen springen, over alle stroomkabels in het gangboord springen, dan nog zien dat je van het binnenste schip veilig aan de wal komt via een plank, trap of een gammel bierkistje wat als af/op stapje dient.

    Geplaatst door: joop op
  • BURGERLIJKE ONGEHOORZAAMHEID !!!!!!!!!!

    massaal de wet negeren, dat heet burgerlijke ongehoorzaamheid en is een geweldloos statement van de burgers dat een wet geen doorgang kan vinden omdat er geen draagkracht voor is.

    Geplaatst door: anoniem op
  • Bouw in elk schip een paar flinke electromagneten hoeft er niemand meer naar buiten om aftemeren,kunnen we gezelig met zn alle in onze glazenkooi blijven zitten.

    Geplaatst door: de oplossing op
  • De CCR moet eerst kijken naar de extra gevaren die een reling met zich mee brengt. Hoeveel mensen vallen straks tussen schepen of tussen schip en wal doordat ze struikelen/blijven hangen o.i.d. aan de reling?? En hoeveel mensen liggen straks gewond in het gangboord omdat er een jas/broek bleef hangen aan de reling?

    En dan een tweede punt: Hoe hoog moet deze reling zijn? En waarvan moet deze gefabriceerd zijn? Lullige staandertjes met een staaldraad erdoor geeft NOOIT de veiligheid die de heren CCR achter hun bureau bedenken. Alleen een vaste reling (alles staal zoals in de zeevaart voorkomt) zou goed genoeg zijn. Maar deze relingen zijn weer erg gevoelig voor schade!

    Wat is het volgende? Bolders in het gangboord die moeten kunnen wegzinken in het gangboord om struikelen te voorkomen? Eigenlijk is het heel simpel: CCR STOP MET DEZE ONZIN!

    Geplaatst door: Liam op
  • Inderdaad kijken naar de breedte van gangboorden, dan kom je erachter dat je bij smalle gangboorden klem loopt,zit je weer onder de blauwe plekken, hoe moet je dat dan weer uitleggen aan de huisarts

    Geplaatst door: Bertus op
  • @Kobus
    Dacht je nu werkelijk dat de CCR het lef zou hebben zich tegen de grote duwvaart te keren.
    Nee dus,het gaat er uiteindelijk alleen om hun eigen bestaansrecht te garanderen,en daartoe moeten ze elk jaar iets laten zien.
    En dan maakt het de CCR niets uit of het zinnig is of niet

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Met al het personeel uit andere landen, zou ik zeggen, leer eerst zwemmen. Baan aan boord? zwemdiploma laten zien!

    Geplaatst door: Kruid op
  • komt er dan ook een reling op den lage den van container schepen , kunnen ze ook niet in het ruim vallen , dus 2 relingen op een gangboord ,
    wat een kantoorverstand allemaal , slaat nergens op , je zal maar eens naar voren moeten rennen voor een noodgeval als je niet over de luiken kan
    met reling en gangboord van ?cm

    Geplaatst door: cees op
  • Je kunt natuurlijk ook een touwtje aan jezelf vastmaken en aan de den,net zoals bij bergbeklimmers.
    Zou dat ook mogen?, als je dan val is het een kwestie van touwtje binnen halen.
    (in het Filippijns is dat lubid sa loob ng board )

    Geplaatst door: Rob op
  • Wederom het bewijs dat verschil tussen de hard werkende mens uit de praktijk, en overheid met haar theoretische ideeén over veiligheid ( schijnveiligheid dus ) enorm ver uit elkaar liggen.

    En hoe triest het ook is, ongelukken gebeuren overal, ook als er een reling op staat, klimt iemand er over om touwtje vast te zetten, blijft diegene in de haast net even met zijn of haar voet hangen.

    En ik sluit me Teunis aan, wat betreft de breedte van gangboorden, daar moet men naar kijken.

    Geplaatst door: Maarten op
  • Reling ok maar dan ook alles een reling.
    Duwbakken sleepschepen bokken werkbakken echt alles.
    Er word op gewerkt dus reling.
    En niks geen overgangs regeling.
    Gewoon datum prikken en dan moet iedereen het hebben.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Ik heb nog een tip voor de CCr.
    Om het volledig uitsluiten dat scheepspersoneel de mogelijkheid heeft om te verdrinken.
    Gewoon de hele beroepsbinnenscheepvaart afschaffen en verbieden per 01-12-2011.
    Met al die rotzooi aan dek en kosten die de regels van de CCR met zich mee brengen zijn we al een beetje opweg om de binnenvaart onwerkbaar te maken.
    Je moet je hier netjes uiten, maar ik vind het kl…zak…

    Geplaatst door: Anton op
  • Het gaat alleen maar om het geld uit onze zak.
    Het is puur paniek, kijk maar bij de vrachtauto, spiegeltje hier spiegeltje daar,en is het opgelost? Nee dus. En bij de reling, je jas blijft hangen, op reling hoogte ben je bij nat weer altijd zijkwater nat. Het enige waar ik het mee eens ben is het jaartal, dan ben ik lekker thuis.

    Geplaatst door: johan d op
  • Mensen die er mee moeten werken zijn er op tegen,maar de heren achter het buro weten het toch weer beter en zetten deze regel gewoon door.
    En de bonden maar klagen dat ze geen leden kunnen krijgen het bewijs is weer geleverd.

    Geplaatst door: rijn vaarder op
  • Wat een gepiep, in Duitsland is het al jaren verplicht en de cijfers laten zien dat het enorm veel scheelt. Hier zal goed na gekeken worden door schuttevear. Als het 2 a 3 verdrinkingsdoden per jaar scheelt is het meer dan waard. Of zijn 3 doden per jaar wel te verantwoorden voor het ongemak ??

    Geplaatst door: Hendrik op
  • Hierbij nodig ik de medewerkers van CCR uit om samen met mij een fiets aan de wal te brengen over een schip met reling. Wat nou veilig….

    Geplaatst door: Ineke op
  • Het doel is om zo snel mogelijk onze portomonee leeg te krijgen. Ik vindt of/of en niet en/en.De verzekering krijgt het nog druk met schepen die aangifte doen van krom getrokken relingwerk,als weer een touw is acheter blijven steken.Veilig? ik weet het niet.

    Geplaatst door: saskia op
  • Belachelijk inderdaad! Wij hebben een redelijk breed gangboord met een hoge den waar op een goede hoogte een dekwasleiding loopt, dus ik voel me nooit onveilig, met een reling zou ik steeds bang zijn te blijven haken! Met vastmaken is zo’n reling ook vreselijk onhandig, nee, volgens mij komt dit de veiligheid niet ten goede!

    Geplaatst door: Lex op
  • Relingplicht…tuurlijk, het volgende word waarschijnlijk een valhelm,knie en elleboogbeschermers want je gaat op je bek als je straks van schip naar schip loopt….verzekeringspremie gaat naar boven want die dingen liggen meerdere keren per jaar aan dek…

    Geplaatst door: Karel op
  • De aanpassingen in het ROSR hebben tot doel aan boord van alle schepen, met uitzondering van duwbakken en sleepschepen zonder slaapplaatsen.

    wat ik vreemd vind dat schepen zonder slaapplaatsen vrijgesteld worden ,alsof je alleen kan vallen als je naar de woning loopt ,als je in de gangboorden moet werken of touwen voorp vast moet zetten loop je toch ook door het gangboord, en ben het met teunis eens dat je naar de breedte van de gangboorden moet kijken voor deze regels

    Geplaatst door: derk op
  • Als die homo’s dit nu eerder bedacht hadden dan had ik normale luiken kunnen kopen ipv die derkiena zooi…ik vind het een belachelijke regelgeving……als we 0 risico willen lopen moeten we thuis bij moeders op schoot gaan zitten, wat bij sommige moeders zelf een risico is…ik krijg er een verdrietlip van alle regelgeving en krijg een hekel aan mijn beroep!

    Geplaatst door: Herman op
  • ik vind het belachelijk als ze dit ook bijv. gaan invoeren bij beunschepen of schepen met “normale” gangboorden, bij 11,45 kan ik het een klein beetje begrijpen maar verder niet.

    Geplaatst door: Teunis op

Reageer