Passagiersschip na aanvaring geëvacueerd

Na een aanvaring op de Rijn bij Emmerich zijn de 168 opvarenden van het passagiersschip River Concerto in de nacht van zaterdag op zondag geëvacueerd.

Volgens de Wasserschutzpolizei kwam het schip rond 1 uur ’s nachts in aanvaring met het met 950 ton diesel geladen motortankschip Margaux. Daarbij werd het passagiersschip aan de waterlijn beschadigd en ook de tanker liep schade op. Naar verluidt is er geen lading uitgestroomd.
De River Concerto kon op eigen kracht Emmerich aanlopen waar de 132 passagiers en 36 bemanningsleden aan wal werden gebracht. Volgens de politie raakten bij de aanvaring twee mensen licht gewond. De oorzaak van het ongeluk is nog onduidelijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • neem het voorbeeld van de Belgie daar spreken de meeste nederlands frans duits engels
    geluid seinen zijn overal het zelfde .
    maar wie kent die nog ??????????

    Geplaatst door: s. op
  • Volgende keer gewoon: iedere zin met “koerva” beginnen en eindigen, wanneer je miscommunicatie hebt met zulke lui. Dan begrijpen ze het wel!

    Geplaatst door: henny op
  • @ Marian

    Ich wunche dir auch alles gute

    Geplaatst door: Piet op
  • ze zijn zo goed die mannen van de passagiersschepen in de reeser schans te berg met blauwe vlag

    Geplaatst door: nimbols op
  • Dat geloof ik graag menno dat je daar graag vaart…Je komt er in 24 uur 3 tegen …hahaha..

    Geplaatst door: Ron op
  • fran versluis
    als jij aan apotheker een verband tegen komt die op tijd moet zijn voor krotzenburg of mannheim moet je tegen naar je rijn examen.
    door dit soort stomme actie komen er ongelukken!
    voor de collega’s op de cabineschiffen en tankers moeten idd de hendel terug trekken.
    prefect is er niemand,maar we leren hier allemaal van,maar een hoop mensen zijn hardleers en hebben het boek remy gelezen

    Geplaatst door: noorden op
  • Goede morgen Heren,

    Ik was er bij toen het gebeurde ik voer ongeveer een km of 2 voor de Concerto en kon goed het marifoon verkeer volgen, ik heb me erg gestoord aan het feit dat er ongelovelijk discriminerend werd gesproken door de vrachtvaart Kapiteins die er bij betrokken waren,en de heren zelf de duidse taal niet goed machtig zijn en in het nederlands de kapitein van de Concerto hebben aangesproken tijdens en na het ongeluk. Er werd geen hulp geboden, en het spijt me wel echt respekt loos omgegaan terwijl iedereen weet dat een nachtelijke evacuatie een verschrikkelijk zaak is en er mischien gewonden zijn.
    Bij deze mijn respect voor mijn Donau colegas die hier op de rijn varen in een zo onkolegiaale en bekrompen zweer. Ik vaar veel liever op de Donau waar mensen normaal met elkaar omgaan en zich niet beter wanen vanwege hun afkomst! Groet Menno de Sera

    Geplaatst door: Menno de Sera op
  • wen die ost figurante nog immer fur halb geld kommen;sind der in mein augen aug halbpatenten

    Geplaatst door: superkapitan op
  • Ja,das kann mann nicht leider ausschlissen,aber ich persoenlich kenne keinen,der hat sein patent einfach gekauft,bei uns in SK,kann mir auch nicht vorstellen.Aber ich habe darueber schon mehr mals gehoert,na ja,trotzdem sollte mann in funkverkehr keine arogante dumheiten,die mit schiffahrt und kolegialitet nich zu tun haben,hoeren.Superkapitaene gibt es nicht,nur menschen mit mehr oder weniger erfahrungen,und hand aufs hertz-jede hat mal irgendwann angefangen,jeder hat schon mal was falsch gemacht und auch der beste kann scheise bauen.
    Binn sehr froh,dass du reagiert hast auf mein kommentar,alles gute

    Geplaatst door: Marian op
  • @ Marian

    Ich habe ja auch nicht gesagt das alle ostblok kaptaine slecht sind aber es gibt viele die uberhaupt kein fremd sprachen sprechen und das gibt nun mal probleme.
    Sei aber erlich…..es gibt auch viele die die benotigde papieren kaufen im ostblok und garn nicht in die schule waren.Nach meine meinung mus da einfach mehr kontrolle drauf ausgefuhrt werden.

    Geplaatst door: Piet op
  • Ja,ich komme aus der Slowakei und schäme mich nicht dafür.Besitze Donaupatent,Rheinpatent,binn bei binnenschiffahrt seit mehr als 25 jahren,habe 3,5 jahre schulle für binnenschiffahrt und 2 jahre abendsschule mit matura abschluss absolviert,kommuniziere ganz gut in mehreren sprachen,trotzdem denke ich nicht dass ich ein superkapitän binn.Von ostblock kenne ich mehrrere ähnliche kolegen.Und viele gute kolegen kenne ich auch aus westblock,egal ob Deutsche,Holländer…
    Mich ärgert nur die arroganz und übermenschliches benehmen

    Geplaatst door: Marian op
  • @ Marianne
    Was fur eine reaction..
    Fuhlst du dich angesprochen ?
    Komst du vieleicht auch aus dem Osten?
    Mochte mal wissen ob Du vieleicht der superkaptitain bist.

    Geplaatst door: Piet op
  • Gutten tag,manches was mann da liest ist echt zum kotzen.Denkt Ihr westlichen superkapitäne dass Ihr die besten und klugsten seid?Es gibt begabten menschen auf beiden seiten von MDK.Aber auch weniger talentierten.Es ist sehr einfach sich verstecken hinter den dunklen folien und beschimpfen andere kolegen.Ohne schanze zu geben den anderen sich zu entschuldigen können,wenn mann fehler macht,mann ist sofort Idiot,Archloch etc….Super atmosphere auf dem Rhein

    Geplaatst door: Marian op
  • Goede morgen Collega’s
    ik heb zelf bij die firma gevaren en ik moest niet weg voor oost europese Kapteins, en er varen nog steeds west europese Kapteins.
    wij Nederlanders en Duitsers hebben ook geprobeerd het Donau systeem te veranderen.
    Ik was laaste week in de afvaard aan de apoteker grond en een koppelverband kwam ook gewoon door want die had ook geen tijd om even te wachten.
    en dat gebeurd overal op de rijn .
    Want het los termijn moet gehaald worden in Krotzenburg of Mannheim.
    Ik vaar liever op de Donau dan op de Rijn, want daar gaat het veel gemoedelijker.
    Groetjes Frank

    Geplaatst door: Frank Versluis op
  • De Kaptein van de River Concerto was ook een oostblokker…die op herhaaldelijk oproepen via de marifoon en schijnen met de schijnwerpen totaal niet reageerde op de vraag wat de bedoeling was van zijn manouvers.
    Dan vinden ze het gek dat er zulke ongelukken ontstaan.Met als gevolg dat er later gezegd wordt \”ik had roeruitval\”…ook als je roeruitval hebt kun je iemand gewoon via de marifoon te woord staan om dit te melden.
    Is altijd makkelijk om de beroepsvaart de schuld van alles te geven..en dit is in dit geval zeker niet aan de orde!!

    Geplaatst door: piet op
  • Ik weet hoe dat komt .ik heb zelf bij die firma gevaren ik moest daar weg omdat ze zogenaamde kapiteinen van het oostblok hadden aangenomen.Want de eigenaar van die schepen komt zelf uit servie.dat zegt genoeg…Er zijn daar helemaal geen ned of duitse kapiteinen daar meer..Em die wsp moet daar maar eens controleren of die wel een patent hebben..Ze hebben alleen een donau patent of eentje van de elbe…Dat hebben die bij somtrans ook…En ik weet zelf gezien…..Groetjes

    Geplaatst door: Ron op
  • @ Jan

    Sorry jan maar zit alleen maar over de grens! toevallig ook wel eens op de donau! Met loods die De taal wel spreekt!! En in Frankrijk zal je toch ook in het Frans moeten melden want daar verstaan ze geen duits! En daar komt dan nog eens bij dat ik niet de verantwoordig heb over zoveel mensen als een passagiersboot kaptein!

    Geplaatst door: Stephan op
  • ze zouden eerst eens een cursus comuniceren moeten krijgen al die oostblok mensen voor ze hun patent kunnen halen. ze leren de standaard dingen en ja hoor slagen nog ook. en zo lekker goedkoop de markt verzieken omdat ze thuis geen werk hebben .en dan stukken komen maken en dan zeggen dat het aan het schip gelegen heeft

    Geplaatst door: peter op
  • Die passagierschepen willen niet allemaal snel varen. Iets langer dan een maand geleden was ik beneden koblenz te berg, en was er een of andere oostblok-kapitein met 5,4 km te berg omdat ie zich aan zijn vaarschema moest houden. Ook irritant! Ik stoor me echt aan een hoop cruiseboten de laatste tijd.. Tuurlijk zijn er ook wat die wel weten wat ze doen.

    Geplaatst door: henny op
  • @Betty Biceps
    Met deze waterstand kan er niemand meer snel varen.Ik snap niet waar je deze wijsheid vandaan haalt,,,,??
    Met deze waterstand moet iedereen een beetje z,n verstand gebruiken.

    Geplaatst door: Jan Tensen mps Royal Crown op
  • @ Fred :
    Passagiersschepen hebben toch maar weinig diepgang. Zo’n 1,50 meter. Enkelen zijn omgebouwde Rijnsleepboten uit vervlogen tijden. Ze kunnen dus wel snel varen tot Basel toe als het moet.

    Geplaatst door: Betty Biceps op
  • Hallo o.a. Stephan.
    Jammer van je beknopte denk vermogen.
    Je bent waarschijnlijk nog nooit over de grens geweest.
    Als je vaart hou je rekening met anderen.
    Als wij als Nederlander op de Donua varen of in Frankrijk heb je het zelfde maar dan andersom.
    Het probleem zit hem in de druk van alle kanten, o.a werkgever, verlader, ontvanger en desintresse van vele die geen reking meer houden met anderen.
    Alleen maar haast en nog eens haast.

    Geplaatst door: Jan op
  • Fred.
    Alsof tankers zoveel geduld hebben!!!!
    Stephan.
    Alsof dit alleen op passagiersschepen zo is!!!

    Geplaatst door: Joep op
  • die passagiersschepen willen snel zijn maar dat kan niet met dit water, ze hebben gewoonweg geen geduld.

    Geplaatst door: Fred op
  • que si…que no??!!

    Geplaatst door: Ruben op
  • Waarschijnlijk een miscommunicatie! Heb je tegenwoordig al snel met die Passagiersschepen spreekt er bijna niet 1 nederlands of duits

    Geplaatst door: Stephan op

Reageer

Passagiersschip na aanvaring geëvacueerd | Schuttevaer.nl

Passagiersschip na aanvaring geëvacueerd

Na een aanvaring op de Rijn bij Emmerich zijn de 168 opvarenden van het passagiersschip River Concerto in de nacht van zaterdag op zondag geëvacueerd.

Volgens de Wasserschutzpolizei kwam het schip rond 1 uur ’s nachts in aanvaring met het met 950 ton diesel geladen motortankschip Margaux. Daarbij werd het passagiersschip aan de waterlijn beschadigd en ook de tanker liep schade op. Naar verluidt is er geen lading uitgestroomd.
De River Concerto kon op eigen kracht Emmerich aanlopen waar de 132 passagiers en 36 bemanningsleden aan wal werden gebracht. Volgens de politie raakten bij de aanvaring twee mensen licht gewond. De oorzaak van het ongeluk is nog onduidelijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • neem het voorbeeld van de Belgie daar spreken de meeste nederlands frans duits engels
    geluid seinen zijn overal het zelfde .
    maar wie kent die nog ??????????

    Geplaatst door: s. op
  • Volgende keer gewoon: iedere zin met “koerva” beginnen en eindigen, wanneer je miscommunicatie hebt met zulke lui. Dan begrijpen ze het wel!

    Geplaatst door: henny op
  • @ Marian

    Ich wunche dir auch alles gute

    Geplaatst door: Piet op
  • ze zijn zo goed die mannen van de passagiersschepen in de reeser schans te berg met blauwe vlag

    Geplaatst door: nimbols op
  • Dat geloof ik graag menno dat je daar graag vaart…Je komt er in 24 uur 3 tegen …hahaha..

    Geplaatst door: Ron op
  • fran versluis
    als jij aan apotheker een verband tegen komt die op tijd moet zijn voor krotzenburg of mannheim moet je tegen naar je rijn examen.
    door dit soort stomme actie komen er ongelukken!
    voor de collega’s op de cabineschiffen en tankers moeten idd de hendel terug trekken.
    prefect is er niemand,maar we leren hier allemaal van,maar een hoop mensen zijn hardleers en hebben het boek remy gelezen

    Geplaatst door: noorden op
  • Goede morgen Heren,

    Ik was er bij toen het gebeurde ik voer ongeveer een km of 2 voor de Concerto en kon goed het marifoon verkeer volgen, ik heb me erg gestoord aan het feit dat er ongelovelijk discriminerend werd gesproken door de vrachtvaart Kapiteins die er bij betrokken waren,en de heren zelf de duidse taal niet goed machtig zijn en in het nederlands de kapitein van de Concerto hebben aangesproken tijdens en na het ongeluk. Er werd geen hulp geboden, en het spijt me wel echt respekt loos omgegaan terwijl iedereen weet dat een nachtelijke evacuatie een verschrikkelijk zaak is en er mischien gewonden zijn.
    Bij deze mijn respect voor mijn Donau colegas die hier op de rijn varen in een zo onkolegiaale en bekrompen zweer. Ik vaar veel liever op de Donau waar mensen normaal met elkaar omgaan en zich niet beter wanen vanwege hun afkomst! Groet Menno de Sera

    Geplaatst door: Menno de Sera op
  • wen die ost figurante nog immer fur halb geld kommen;sind der in mein augen aug halbpatenten

    Geplaatst door: superkapitan op
  • Ja,das kann mann nicht leider ausschlissen,aber ich persoenlich kenne keinen,der hat sein patent einfach gekauft,bei uns in SK,kann mir auch nicht vorstellen.Aber ich habe darueber schon mehr mals gehoert,na ja,trotzdem sollte mann in funkverkehr keine arogante dumheiten,die mit schiffahrt und kolegialitet nich zu tun haben,hoeren.Superkapitaene gibt es nicht,nur menschen mit mehr oder weniger erfahrungen,und hand aufs hertz-jede hat mal irgendwann angefangen,jeder hat schon mal was falsch gemacht und auch der beste kann scheise bauen.
    Binn sehr froh,dass du reagiert hast auf mein kommentar,alles gute

    Geplaatst door: Marian op
  • @ Marian

    Ich habe ja auch nicht gesagt das alle ostblok kaptaine slecht sind aber es gibt viele die uberhaupt kein fremd sprachen sprechen und das gibt nun mal probleme.
    Sei aber erlich…..es gibt auch viele die die benotigde papieren kaufen im ostblok und garn nicht in die schule waren.Nach meine meinung mus da einfach mehr kontrolle drauf ausgefuhrt werden.

    Geplaatst door: Piet op
  • Ja,ich komme aus der Slowakei und schäme mich nicht dafür.Besitze Donaupatent,Rheinpatent,binn bei binnenschiffahrt seit mehr als 25 jahren,habe 3,5 jahre schulle für binnenschiffahrt und 2 jahre abendsschule mit matura abschluss absolviert,kommuniziere ganz gut in mehreren sprachen,trotzdem denke ich nicht dass ich ein superkapitän binn.Von ostblock kenne ich mehrrere ähnliche kolegen.Und viele gute kolegen kenne ich auch aus westblock,egal ob Deutsche,Holländer…
    Mich ärgert nur die arroganz und übermenschliches benehmen

    Geplaatst door: Marian op
  • @ Marianne
    Was fur eine reaction..
    Fuhlst du dich angesprochen ?
    Komst du vieleicht auch aus dem Osten?
    Mochte mal wissen ob Du vieleicht der superkaptitain bist.

    Geplaatst door: Piet op
  • Gutten tag,manches was mann da liest ist echt zum kotzen.Denkt Ihr westlichen superkapitäne dass Ihr die besten und klugsten seid?Es gibt begabten menschen auf beiden seiten von MDK.Aber auch weniger talentierten.Es ist sehr einfach sich verstecken hinter den dunklen folien und beschimpfen andere kolegen.Ohne schanze zu geben den anderen sich zu entschuldigen können,wenn mann fehler macht,mann ist sofort Idiot,Archloch etc….Super atmosphere auf dem Rhein

    Geplaatst door: Marian op
  • Goede morgen Collega’s
    ik heb zelf bij die firma gevaren en ik moest niet weg voor oost europese Kapteins, en er varen nog steeds west europese Kapteins.
    wij Nederlanders en Duitsers hebben ook geprobeerd het Donau systeem te veranderen.
    Ik was laaste week in de afvaard aan de apoteker grond en een koppelverband kwam ook gewoon door want die had ook geen tijd om even te wachten.
    en dat gebeurd overal op de rijn .
    Want het los termijn moet gehaald worden in Krotzenburg of Mannheim.
    Ik vaar liever op de Donau dan op de Rijn, want daar gaat het veel gemoedelijker.
    Groetjes Frank

    Geplaatst door: Frank Versluis op
  • De Kaptein van de River Concerto was ook een oostblokker…die op herhaaldelijk oproepen via de marifoon en schijnen met de schijnwerpen totaal niet reageerde op de vraag wat de bedoeling was van zijn manouvers.
    Dan vinden ze het gek dat er zulke ongelukken ontstaan.Met als gevolg dat er later gezegd wordt \”ik had roeruitval\”…ook als je roeruitval hebt kun je iemand gewoon via de marifoon te woord staan om dit te melden.
    Is altijd makkelijk om de beroepsvaart de schuld van alles te geven..en dit is in dit geval zeker niet aan de orde!!

    Geplaatst door: piet op
  • Ik weet hoe dat komt .ik heb zelf bij die firma gevaren ik moest daar weg omdat ze zogenaamde kapiteinen van het oostblok hadden aangenomen.Want de eigenaar van die schepen komt zelf uit servie.dat zegt genoeg…Er zijn daar helemaal geen ned of duitse kapiteinen daar meer..Em die wsp moet daar maar eens controleren of die wel een patent hebben..Ze hebben alleen een donau patent of eentje van de elbe…Dat hebben die bij somtrans ook…En ik weet zelf gezien…..Groetjes

    Geplaatst door: Ron op
  • @ Jan

    Sorry jan maar zit alleen maar over de grens! toevallig ook wel eens op de donau! Met loods die De taal wel spreekt!! En in Frankrijk zal je toch ook in het Frans moeten melden want daar verstaan ze geen duits! En daar komt dan nog eens bij dat ik niet de verantwoordig heb over zoveel mensen als een passagiersboot kaptein!

    Geplaatst door: Stephan op
  • ze zouden eerst eens een cursus comuniceren moeten krijgen al die oostblok mensen voor ze hun patent kunnen halen. ze leren de standaard dingen en ja hoor slagen nog ook. en zo lekker goedkoop de markt verzieken omdat ze thuis geen werk hebben .en dan stukken komen maken en dan zeggen dat het aan het schip gelegen heeft

    Geplaatst door: peter op
  • Die passagierschepen willen niet allemaal snel varen. Iets langer dan een maand geleden was ik beneden koblenz te berg, en was er een of andere oostblok-kapitein met 5,4 km te berg omdat ie zich aan zijn vaarschema moest houden. Ook irritant! Ik stoor me echt aan een hoop cruiseboten de laatste tijd.. Tuurlijk zijn er ook wat die wel weten wat ze doen.

    Geplaatst door: henny op
  • @Betty Biceps
    Met deze waterstand kan er niemand meer snel varen.Ik snap niet waar je deze wijsheid vandaan haalt,,,,??
    Met deze waterstand moet iedereen een beetje z,n verstand gebruiken.

    Geplaatst door: Jan Tensen mps Royal Crown op
  • @ Fred :
    Passagiersschepen hebben toch maar weinig diepgang. Zo’n 1,50 meter. Enkelen zijn omgebouwde Rijnsleepboten uit vervlogen tijden. Ze kunnen dus wel snel varen tot Basel toe als het moet.

    Geplaatst door: Betty Biceps op
  • Hallo o.a. Stephan.
    Jammer van je beknopte denk vermogen.
    Je bent waarschijnlijk nog nooit over de grens geweest.
    Als je vaart hou je rekening met anderen.
    Als wij als Nederlander op de Donua varen of in Frankrijk heb je het zelfde maar dan andersom.
    Het probleem zit hem in de druk van alle kanten, o.a werkgever, verlader, ontvanger en desintresse van vele die geen reking meer houden met anderen.
    Alleen maar haast en nog eens haast.

    Geplaatst door: Jan op
  • Fred.
    Alsof tankers zoveel geduld hebben!!!!
    Stephan.
    Alsof dit alleen op passagiersschepen zo is!!!

    Geplaatst door: Joep op
  • die passagiersschepen willen snel zijn maar dat kan niet met dit water, ze hebben gewoonweg geen geduld.

    Geplaatst door: Fred op
  • que si…que no??!!

    Geplaatst door: Ruben op
  • Waarschijnlijk een miscommunicatie! Heb je tegenwoordig al snel met die Passagiersschepen spreekt er bijna niet 1 nederlands of duits

    Geplaatst door: Stephan op

Reageer