Voor een van de aangeschreven bedrijven, het Hamburgse bedrijf Lührs Schifffahrt zou de klus een ‘thuisberging’ zijn. Het bedrijf ligt op vijf kilometer van de plek des onheils, de bok Enak en diverse slepers van het bedrijf liggen al het hele weekend om het gezonken schip heen.
De Alster maakte, terwijl het afgemeerd lag rond vijf uur dinsdagochtend ochtends plotseling water en via een forse slagzij verdween het onder water. De oorzaak wordt onderzocht. De in de slaap verraste bemanning zetten nog wel boordpompen aan maar de capaciteit daarvan was niet voldoende om zinken te voorkomen. De gealarmeerde brandweer legde direct een oliescherm aan, het schip had behalve de lading ook 3500 liter diesel in de tanks.
Olievervuiling
Niet voorkomen kon worden dat de haven over een oppervlakte van 5000 vierkante meter met olie werd vervuild, aldus de autoriteiten. Angst was er ook voor verontreiniging door de lading van het schip. Kaliumchloride of kaliumzout is een verbinding tussen kalium en chloor en wordt hoofdzakelijk als meststof in de landbouw gebruikt. Het hoge zoutgehalte zorgt ervoor dat zoetwatervissen erdoor sterven. Greenpeace heeft in de dagen na het zinken vanuit een rubberboot metingen verricht maar nog geen verontrustende waarden geconstateerd.