Somtrans XXII voor kanaalvaart

TeamCo Shipyard in Heusden heeft het mts Somtrans XXII (86 x 9,60 meter, 1703 ton) opgeleverd aan de Belgische rederij Somtrans uit Wijnegem.

Somtrans XXII voor kanaalvaart

Het gaat om een type C tanker waarvan de gecoate ladingtanks een inhoud van 1905 kubieke meter hebben. Hoofdmotor is een Caterpillar C32. Deze V12 levert rond 1000 pk bij 1800 toeren. ‘Het schip heeft een lage kruiplijn en is qua maatvoering erg geschikt voor bepaalde Duitse kanalen’, zegt directeur Ronald Somers van Somtrans. ‘Het schip zal vooral voor het vervoer van de ARA-havens naar de kanalen worden ingezet.’ Aan de ijk steekt het schip 3,10 meter. De vloot van Somtrans groeit met de Somtrans XXII naar dertig schepen, waarvan twintig eigendom zijn van de rederij, zes enkelwandige en veertien dubbelwandige. ‘De overige schepen zijn van particulieren.’ Somers vindt het moeilijk een uitspraak te doen over de toekomstige marktontwikkelingen in de tankvaart. ‘Dat is koffiedikkijken. Wel denk ik dat het de komende tijd moeilijk zal blijven. Het duurt nog wel even voordat de enkelwandige vloot is uitgefaseerd.’ (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Somtrans XXII voor kanaalvaart | Schuttevaer.nl

Somtrans XXII voor kanaalvaart

TeamCo Shipyard in Heusden heeft het mts Somtrans XXII (86 x 9,60 meter, 1703 ton) opgeleverd aan de Belgische rederij Somtrans uit Wijnegem.

Somtrans XXII voor kanaalvaart

Het gaat om een type C tanker waarvan de gecoate ladingtanks een inhoud van 1905 kubieke meter hebben. Hoofdmotor is een Caterpillar C32. Deze V12 levert rond 1000 pk bij 1800 toeren. ‘Het schip heeft een lage kruiplijn en is qua maatvoering erg geschikt voor bepaalde Duitse kanalen’, zegt directeur Ronald Somers van Somtrans. ‘Het schip zal vooral voor het vervoer van de ARA-havens naar de kanalen worden ingezet.’ Aan de ijk steekt het schip 3,10 meter. De vloot van Somtrans groeit met de Somtrans XXII naar dertig schepen, waarvan twintig eigendom zijn van de rederij, zes enkelwandige en veertien dubbelwandige. ‘De overige schepen zijn van particulieren.’ Somers vindt het moeilijk een uitspraak te doen over de toekomstige marktontwikkelingen in de tankvaart. ‘Dat is koffiedikkijken. Wel denk ik dat het de komende tijd moeilijk zal blijven. Het duurt nog wel even voordat de enkelwandige vloot is uitgefaseerd.’ (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer