Vacatures

Gezocht… Schipper

De banen liggen voor het oprapen in de scheepvaart. Maar hoe weet je nu wat je écht gaat doen in zo’n nieuwe rol? En in wat voor soort bedrijf kom je te werken? Elke week licht Schuttevaer een vacature uit.

Vacature schipper GVB
'Sociaal en collegiaal zijn is bij ons wel echt een must.' Foto GVB
Titel: Schipper
Bedrijf: GVB
Standplaats: Amsterdam
Sector: Personenvervoer
Werver: Anisha Goeptar

Hoeveel schippers zoeken jullie?


Uljan Ulian, teammanager en schipper bij GVB: ‘Twintig nieuwe schippers. Dit jaar gaan zeven schippers met pensioen, en daarnaast vertrekken enkele jongere schippers op zoek naar nieuwe uitdagingen in de binnenvaart.’

Is het zo saai dan bij GVB?


‘Hoewel het van buitenaf als monotoon kan worden beschouwd is het zeker niet saai. Het interessante aan het schipper zijn bij GVB is de dagelijkse variatie, waarbij je op een van de elf verschillende verbindingen over het IJ of het Noordzeekanaal werkt. Met 150 schippers, 25 pontwachters in vast dienstverband en daarnaast onze inhuurkrachten, vaar je altijd met z’n tweeën – een schipper en een co-schipper (pontwachter op het NZK). Met zo’n grote ploeg nautische medewerkers ben je dus vaak met een andere collega aan boord en dat is allesbehalve saai.’

Wie reageren er vooral op deze functie?


‘Vijftigplussers die uit de binnenvaart of opvallend vaak uit de visserij komen. De laatste doelgroep komt vooral via mond-tot-mondreclame binnen uit vissersdorpen zoals Urk of Volendam. Ze hebben het bij GVB wat comfortabeler. Fysiek omdat ze in één dienst nooit langer dan tien uur aan boord zijn. Hiervan varen ze er vijf, de andere vijf zijn ze als co-schipper aan het werk. In tegenstelling tot de binnenvaart slaap je elke dag gewoon thuis. Ook minder stress kan een reden zijn om te reageren. Andere vervoersmodaliteiten zoals trein, bus en tram rijden exact op de klok. Wij varen ook op tijd, maar wel alléén als het veilig kan. Veiligheid staat bij ons op één, twee en drie. Varen er twee schepen in de buurt in de opvaart en drie in de afvaart, dan mag of moet je zelfs beslissen: we wachten even. De tijdstippen waarop we varen zijn dus eerder indicatief.’

Wat moet je in je mars hebben?


‘Je moet vanzelfsprekend in het bezit zijn van een groot vaarbewijs, maar daarnaast is het net zo belangrijk dat je sociaal en collegiaal bent. In het geval van calamiteiten moet je goed samen kunnen werken. Onlangs was een ponton losgeraakt. Als schipper moet je dan ons Communicatie Centrum Vervoer bellen en hulpdiensten inschakelen. Ook drijft er van alles in het water: van dekbedden tot autobanden. Als er zo’n voorwerp in de voortruster komt, dan moet je snel de achtertruster in werking stellen om te kunnen remmen.’

Hoeveel passagiers zetten jullie jaarlijks over?


‘Dat waren er in 2023 25 miljoen in het IJ-gebied. Voor het Noordzeekanaal hebben we geen gegevens omdat daar geen tellers staan. De meeste van deze 25 miljoen zijn sympathiek, makkelijk en meegaand. Maar je kunt je voorstellen dat er altijd iets kan gebeuren. In de zomer vallen er wel eens fietsers flauw omdat ze oververhit en bezweet de boot op rijden. Ook dan moet je te hulp schieten.’

Is GVB een leuke werkgever?


‘Heel leuk! Dit is een bedrijf met een hechte familiecultuur. Voorheen was GVB best een exclusieve club waar je niet zomaar een vast contract kreeg. Een aantal jaren geleden werkten hier nog maar dertig schippers in vaste dienst. Door het tekort aan schippers hebben we vol gas moeten geven, nu zitten we op tachtig. Sociaal en collegiaal zijn is bij ons wel echt een must.’

Is deze vacature iets voor jou? Of heb je vragen, neem dan contact op met:
GVB Veren
Uljan Uliu (Teammanager)
Tel: 06-81943422
uljan.uliu@gvb.nl
Anisha Goeptar (Werving & Selectie)
Tel: 06-12599780