Uitbuiting

Syrische zeeman zit ruim 10 jaar vast op schip

De International Transport Workers’ Federation (ITF) meldt op haar website een bijna niet te geloven geval van uitbuiting in de zeevaart. Een Syrische zeeman zou meer dan 10 jaar onafgebroken op een schip hebben gevaren. Hij was bang dat hij zijn loon niet zou krijgen als hij zou afstappen.

De Al Maha
Het tot livestock carrier omgebouwde roro-schip Al Maha. Foto ITF

Volgens de ITF gaat het om het zoveelste voorbeeld waarbij reders gebruik maken van de afhankelijke positie van bemanningsleden. Het betreft de Al Maha, een schip dat sinds 2021 onder de vlag van Tanzania is geregistreerd. De man was ruim 10 jaar geleden aangemonsterd als machinist. De scheepseigenaar zou erom bekend staan dat hij slecht betaalde. Dat bleek meer dan een gerucht. Volgens de ITF werd de  de Syriër de laatste zeven jaar niet betaald.

Arbeidscontract

De man was zo bang geworden dat hij zijn geld helemaal niet zou krijgen dat hij niet van boord durfde. Terwijl andere bemanningsleden wel werden gewisseld, bleef hij aan boord. Zijn positie was bovendien uiterst zwak, zegt de ITF, omdat hij zonder arbeidscontract werkte. Zijn collega’s werden wel betaald. Waarom dat bij de machinist niet gebeurde is onduidelijk. Maar nog eens negen anderen aan boord zijn volgens de ITF al sinds 2022 niet betaald.

Paris MoU

De Al Maha is een tot live stock carrier omgebouwd RoRo-schip. Het wordt gemanaged vanuit Jeddah in Saoedi-Arabië. Daar ligt het sinds 2022 in de haven. De ITF zegt contact te hebben opgenomen met vlaggenstaat Tanzania over de kwestie. Het land staat op de zwarte lijst van Paris MoU voor port state control en mag 11 Europese/Atlantische havens niet binnen.

Uiteindelijk kon de man na bemiddeling door de ITF toch van boord. Of hij het volledige verschuldigde loon van 178.000 dollar heeft meegekregen vertelt het verhaal niet. Wel dat hij heel blij was dat hij eindelijk weer naar zijn naar Egypte gevluchte familie kon.