Volgens de ITF gaat het om het zoveelste voorbeeld waarbij reders gebruik maken van de afhankelijke positie van bemanningsleden. Het betreft de Al Maha, een schip dat sinds 2021 onder de vlag van Tanzania is geregistreerd. De man was ruim 10 jaar geleden aangemonsterd als machinist. De scheepseigenaar zou erom bekend staan dat hij slecht betaalde. Dat bleek meer dan een gerucht. Volgens de ITF werd de de Syriër de laatste zeven jaar niet betaald.
Arbeidscontract
De man was zo bang geworden dat hij zijn geld helemaal niet zou krijgen dat hij niet van boord durfde. Terwijl andere bemanningsleden wel werden gewisseld, bleef hij aan boord. Zijn positie was bovendien uiterst zwak, zegt de ITF, omdat hij zonder arbeidscontract werkte. Zijn collega’s werden wel betaald. Waarom dat bij de machinist niet gebeurde is onduidelijk. Maar nog eens negen anderen aan boord zijn volgens de ITF al sinds 2022 niet betaald.
Paris MoU
De Al Maha is een tot live stock carrier omgebouwd RoRo-schip. Het wordt gemanaged vanuit Jeddah in Saoedi-Arabië. Daar ligt het sinds 2022 in de haven. De ITF zegt contact te hebben opgenomen met vlaggenstaat Tanzania over de kwestie. Het land staat op de zwarte lijst van Paris MoU voor port state control en mag 11 Europese/Atlantische havens niet binnen.
Uiteindelijk kon de man na bemiddeling door de ITF toch van boord. Of hij het volledige verschuldigde loon van 178.000 dollar heeft meegekregen vertelt het verhaal niet. Wel dat hij heel blij was dat hij eindelijk weer naar zijn naar Egypte gevluchte familie kon.