Containerschip vaart al twee maanden rond met dode kapitein aan boord

Het is al bijna twee maanden geleden dat de kapitein van het containerschip Ital Libera aan boord stierf. De zeevarende is echter nog steeds op het schip, omdat de Aziatische havenautoriteiten weigeren om het schip aan te laten meren.

De Ital Libera vaart al twee maanden rond met de dode kapitein aan boord. (Foto MarineTraffic)
De Ital Libera vaart al twee maanden rond met de dode kapitein aan boord. (Foto MarineTraffic)

De Ital Libera (5.090 teu) werd getroffen door een uitbraak van COVID-19, waaraan kapitein Angelo Capurro ook is gestorven. Dat gebeurde terwijl het containerschip onderweg was van het Zuid-Afrikaanse Durban naar Singapore.

Dit zijn de grootste rampen met containerschepen (gratis te lezen)

Sinds de man begin april stierf, hebben meerdere havens in Azië het schip geweigerd, vanwege coronamaatregelen. Er is overmacht afgekondigd en het schip is omgeleid om eerst Italië aan te doen voor de repatriëring van de kapitein.

De familie van de kapitein startte een inzamelingsactie om ervoor te zorgen dat het schip kon terugkeren naar Italiaanse bodem. ‘We zorgen ervoor dat deze tragedie niet wordt vergeten en een vergeten statistiek wordt’, vertelde de dochter van Capurro aan de Italiaanse krant La Repubblica.

Lees ons gratis dossier over de Ever Given

Rogier Spoel, senior policy manager van Evofenedex en de European Shippers’ Council (ESC), noemt het geval ‘schrijnend’. ‘Zie hier het belang van het vaccineren van zeevarenden voor bescherming personeel en continuering internationale handel.’

Lees ook:

Toch twee coronagevallen op Amerikaans cruiseschip op Curaçao

Piraten gijzelen vijf bemanningsleden vissersschip Iris S.

Containerschip vaart al twee maanden rond met dode kapitein aan boord | Schuttevaer.nl

Containerschip vaart al twee maanden rond met dode kapitein aan boord

Het is al bijna twee maanden geleden dat de kapitein van het containerschip Ital Libera aan boord stierf. De zeevarende is echter nog steeds op het schip, omdat de Aziatische havenautoriteiten weigeren om het schip aan te laten meren.

De Ital Libera vaart al twee maanden rond met de dode kapitein aan boord. (Foto MarineTraffic)
De Ital Libera vaart al twee maanden rond met de dode kapitein aan boord. (Foto MarineTraffic)

De Ital Libera (5.090 teu) werd getroffen door een uitbraak van COVID-19, waaraan kapitein Angelo Capurro ook is gestorven. Dat gebeurde terwijl het containerschip onderweg was van het Zuid-Afrikaanse Durban naar Singapore.

Dit zijn de grootste rampen met containerschepen (gratis te lezen)

Sinds de man begin april stierf, hebben meerdere havens in Azië het schip geweigerd, vanwege coronamaatregelen. Er is overmacht afgekondigd en het schip is omgeleid om eerst Italië aan te doen voor de repatriëring van de kapitein.

De familie van de kapitein startte een inzamelingsactie om ervoor te zorgen dat het schip kon terugkeren naar Italiaanse bodem. ‘We zorgen ervoor dat deze tragedie niet wordt vergeten en een vergeten statistiek wordt’, vertelde de dochter van Capurro aan de Italiaanse krant La Repubblica.

Lees ons gratis dossier over de Ever Given

Rogier Spoel, senior policy manager van Evofenedex en de European Shippers’ Council (ESC), noemt het geval ‘schrijnend’. ‘Zie hier het belang van het vaccineren van zeevarenden voor bescherming personeel en continuering internationale handel.’

Lees ook:

Toch twee coronagevallen op Amerikaans cruiseschip op Curaçao

Piraten gijzelen vijf bemanningsleden vissersschip Iris S.