SKS naar nieuwe orde

Nog één keer zeilt de SKS – Sintrale Kommisje Skûtsjesilen – volgens de oude tuigageformule. Joure is in 2009 weer eens nadrukkelijk favoriet, met Heerenveen en Sneek natuurlijk. Maar als een schaduw hangt boven de vloot de discussie over een nieuwe regeling. Een voorbeschouwing op het SKS skûtsjesilen door skûtsjeverslaggever Klaas Jansma.

SKS naar nieuwe orde (3)

Na een investering van meer dan een ton in metingen, denkwerk van scheepskenners en verfijnde programmatuur weet nog niemand bij de SKS hoe de onderlinge verhoudingen in 2010 zullen zijn. Op 26 juni jl. stelde de skûtsje-organisatie voor de periode 2010-2015 wel een nieuwe handicapformule vast, maar de onderliggende gegevens zijn niet aanvaard. De meting van stabiliteit en diepgang moet over. Anders dan was voorgeschreven is niet consequent op drie punten de diepgang gemeten, zodat er gesjoemeld kan zijn met verplaatsbare ballast om het gemeten  ‘deplacement’ (waterverplaatsing) te beïnvloeden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

SKS naar nieuwe orde | Schuttevaer.nl

SKS naar nieuwe orde

Nog één keer zeilt de SKS – Sintrale Kommisje Skûtsjesilen – volgens de oude tuigageformule. Joure is in 2009 weer eens nadrukkelijk favoriet, met Heerenveen en Sneek natuurlijk. Maar als een schaduw hangt boven de vloot de discussie over een nieuwe regeling. Een voorbeschouwing op het SKS skûtsjesilen door skûtsjeverslaggever Klaas Jansma.

SKS naar nieuwe orde (3)

Na een investering van meer dan een ton in metingen, denkwerk van scheepskenners en verfijnde programmatuur weet nog niemand bij de SKS hoe de onderlinge verhoudingen in 2010 zullen zijn. Op 26 juni jl. stelde de skûtsje-organisatie voor de periode 2010-2015 wel een nieuwe handicapformule vast, maar de onderliggende gegevens zijn niet aanvaard. De meting van stabiliteit en diepgang moet over. Anders dan was voorgeschreven is niet consequent op drie punten de diepgang gemeten, zodat er gesjoemeld kan zijn met verplaatsbare ballast om het gemeten  ‘deplacement’ (waterverplaatsing) te beïnvloeden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer