‘Iedereen moet zich fatsoenlijk gedragen’

De afdeling Utrecht van Koninklijke Schuttevaer wil Rijkswaterstaat desnoods zelf voorstellen de maximumsnelheid op het Amsterdam-Rijnkanaal te verlagen. ‘We krijgen van andere afdelingen te horen dat er veel problemen zijn met zuiging’, zei voorzitter Peter de Jonge. ‘En ons bereiken ook veel klachten van schippers over elkaar. Het is denk ik beter het probleem zelf op te pakken, voordat Rijkswaterstaat ermee komt.’

De Jonge deed een beroep op de binnenvaart om fatsoensnormen onder elkaar in acht te nemen. ‘Het is weliswaar wettelijk toegestaan achttien kilometer per uur te varen op het kanaal, maar dan wel onder voorwaarden. En die worden kennelijk vergeten. Er wordt met te hoge snelheid gepasseerd en te snel langs afgemeerde schepen gevaren. Het is niet voldoende de snelheid ter hoogte van afgemeerde schepen terug te nemen. De zuiging is kilometers lang en veroorzaakt heel veel overlast. Ik weet wel dat de binnenvaart het motto "tijd is geld" hoog in het vaandel heeft, maar je bent niet alleen op de wereld. Dit heeft allemaal met fatsoen te maken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Iedereen moet zich fatsoenlijk gedragen’ | Schuttevaer.nl

‘Iedereen moet zich fatsoenlijk gedragen’

De afdeling Utrecht van Koninklijke Schuttevaer wil Rijkswaterstaat desnoods zelf voorstellen de maximumsnelheid op het Amsterdam-Rijnkanaal te verlagen. ‘We krijgen van andere afdelingen te horen dat er veel problemen zijn met zuiging’, zei voorzitter Peter de Jonge. ‘En ons bereiken ook veel klachten van schippers over elkaar. Het is denk ik beter het probleem zelf op te pakken, voordat Rijkswaterstaat ermee komt.’

De Jonge deed een beroep op de binnenvaart om fatsoensnormen onder elkaar in acht te nemen. ‘Het is weliswaar wettelijk toegestaan achttien kilometer per uur te varen op het kanaal, maar dan wel onder voorwaarden. En die worden kennelijk vergeten. Er wordt met te hoge snelheid gepasseerd en te snel langs afgemeerde schepen gevaren. Het is niet voldoende de snelheid ter hoogte van afgemeerde schepen terug te nemen. De zuiging is kilometers lang en veroorzaakt heel veel overlast. Ik weet wel dat de binnenvaart het motto "tijd is geld" hoog in het vaandel heeft, maar je bent niet alleen op de wereld. Dit heeft allemaal met fatsoen te maken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer