Samenwerking

SNS-Pool Peterson stoot 14% minder CO2 uit met ChangeXL

Een brandstof- en CO2-besparing van 14%, welke scheepscharteraar wil dat niet? Peterson Energy Logistics en Gulf Bunkering, beide gevestigd in Den Helder, gingen een lucratieve samenwerking aan. De resultaten gaan volgens beide partijen alle verwachtingen te boven.

  • BRANDSTORY
De bevoorrader Island Empress realiseert een forse brandstofbesparing met de brandstofverbeteraar ChangeXL van Gulf Bunkering. (Foto Peterson)
De bevoorrader Island Empress realiseert een forse brandstofbesparing met de brandstofverbeteraar ChangeXL van Gulf Bunkering. (Foto Peterson)

Peterson, logistieke dienstverlener voor de internationale offshore energy industrie, heeft een belangrijke stap gezet in verdere verduurzaming van het bedrijf. In het voortdurend streven naar een kleinere footprint en grotere reductie van brandstofverbruik en CO2-emissies, is Peterson Den Helder BV als facilitator van de Southern North Sea (SNS) Pool een samenwerking aangegaan met Gulf Bunkering, bunkerleverancier van hoogwaardige brandstoffen en smeermiddelen voor alle zee- en binnenvaartschepen in Nederland.

ChangeXL

De samenwerking bestaat uit verduurzaming van de schepen van de SNS-Pool door middel van ChangeXL. Deze brandstofverbeteraar is gebaseerd op de werking van natuurlijke enzymen, afkomstig uit boombladeren. De toevoeging zorgt voor een snellere en optimalere verbranding, wat onder meer resulteert in een afname van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen, roet en fijnstof. Daarnaast reinigen de enzymen het gehele brandstofsysteem, van (opslag)tank tot motor, en voorkomen ze problemen met micro-organismen in brandstoffen.

Onafhankelijke test Tauw

Gulf Bunkering is in 2018 met ChangeXL begonnen, waarna de brandstofverbeteraar snel uitgroeide tot een van de bestverkochte producten. General manager Jeroen van Essen informeerde Peterson over de voordelen van ChangeXL, waarna onafhankelijk advies- en ingenieursbedrijf Tauw een test uitvoerde op een schip uit de SNS-Pool. Dit leverde een brandstofbesparing op van maar liefst 14%. En omdat brandstofbesparing gelinkt is aan CO2-besparing, kun je ook spreken van een CO2-reductie van 14%. Gulf Bunkering spreekt van een brandstofbesparing van 6,5%. De oorzaak van die twee verschillende percentages is de operationele toepassing van de schepen.

Succesvolle samenwerking tussen Peterson en Gulf Bunkering in Den Helder

Voordeel van deellast

Peterson berekende in de praktijk hoeveel brandstof de schepen bespaarden met het gebruik van ChangeXL. Gulf rekende met de standaard van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), die uitgaat van wegingsfactoren per deellast van het vermogen van de scheepsmotor. Peterson vaart met zijn vloot veelal in deellast, waardoor een beter resultaat wordt behaald. Hierdoor worden reducties gerealiseerd die de IMO-testresultaten overtreffen.

Makkelijke rekensom

‘Dit is voor ons een fantastische uitkomst’, zegt Van Essen. Ook bij Peterson zijn ze verrast. ‘Dit is een significante besparing’, zegt Reinier Dick, business manager SNS-Pool. ‘En met de huidige hoge brandstofprijzen bespaar je nog veel meer. Dat is een makkelijke rekensom voor onze klanten, die dankzij ChangeXL minder geld aan offsetting hoeven te besteden om CO2 te reduceren. Bovendien hoeven reders minder onderhoudskosten te maken.’

‘Wij zijn heel blij met deze samenwerking en het vertrouwen dat we hebben gekregen van Peterson’, zegt Van Essen. ‘Een klant met dit volume kan in één klap een enorme CO2-reductie realiseren. Het sluit bovendien mooi aan bij de filosofie van Gulf Bunkering en moederbedrijf FinCo Fuel: dat je niet langer moet afwachten, maar vandaag al kunt beginnen met verduurzamen.’

‘Peterson streeft ernaar zo snel mogelijk klimaatneutraal te zijn’, zegt Dick. ‘De samenwerking met Gulf Bunkering helpt ons daarbij. Het gebruik van ChangeXL voelt als de meest logische en eenvoudige volgende stap. Het is op dit moment de best mogelijke manier voor onze klanten om zowel brandstof als CO2 te besparen.’

Lees ook:

Aan boord van een platform-supplier

Peterson chartert twee bevoorraders van Fletcher

SNS-Pool Peterson stoot 14% minder CO2 uit met ChangeXL | Schuttevaer.nl
Samenwerking

SNS-Pool Peterson stoot 14% minder CO2 uit met ChangeXL

Een brandstof- en CO2-besparing van 14%, welke scheepscharteraar wil dat niet? Peterson Energy Logistics en Gulf Bunkering, beide gevestigd in Den Helder, gingen een lucratieve samenwerking aan. De resultaten gaan volgens beide partijen alle verwachtingen te boven.

  • BRANDSTORY
De bevoorrader Island Empress realiseert een forse brandstofbesparing met de brandstofverbeteraar ChangeXL van Gulf Bunkering. (Foto Peterson)
De bevoorrader Island Empress realiseert een forse brandstofbesparing met de brandstofverbeteraar ChangeXL van Gulf Bunkering. (Foto Peterson)

Peterson, logistieke dienstverlener voor de internationale offshore energy industrie, heeft een belangrijke stap gezet in verdere verduurzaming van het bedrijf. In het voortdurend streven naar een kleinere footprint en grotere reductie van brandstofverbruik en CO2-emissies, is Peterson Den Helder BV als facilitator van de Southern North Sea (SNS) Pool een samenwerking aangegaan met Gulf Bunkering, bunkerleverancier van hoogwaardige brandstoffen en smeermiddelen voor alle zee- en binnenvaartschepen in Nederland.

ChangeXL

De samenwerking bestaat uit verduurzaming van de schepen van de SNS-Pool door middel van ChangeXL. Deze brandstofverbeteraar is gebaseerd op de werking van natuurlijke enzymen, afkomstig uit boombladeren. De toevoeging zorgt voor een snellere en optimalere verbranding, wat onder meer resulteert in een afname van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen, roet en fijnstof. Daarnaast reinigen de enzymen het gehele brandstofsysteem, van (opslag)tank tot motor, en voorkomen ze problemen met micro-organismen in brandstoffen.

Onafhankelijke test Tauw

Gulf Bunkering is in 2018 met ChangeXL begonnen, waarna de brandstofverbeteraar snel uitgroeide tot een van de bestverkochte producten. General manager Jeroen van Essen informeerde Peterson over de voordelen van ChangeXL, waarna onafhankelijk advies- en ingenieursbedrijf Tauw een test uitvoerde op een schip uit de SNS-Pool. Dit leverde een brandstofbesparing op van maar liefst 14%. En omdat brandstofbesparing gelinkt is aan CO2-besparing, kun je ook spreken van een CO2-reductie van 14%. Gulf Bunkering spreekt van een brandstofbesparing van 6,5%. De oorzaak van die twee verschillende percentages is de operationele toepassing van de schepen.

Succesvolle samenwerking tussen Peterson en Gulf Bunkering in Den Helder

Voordeel van deellast

Peterson berekende in de praktijk hoeveel brandstof de schepen bespaarden met het gebruik van ChangeXL. Gulf rekende met de standaard van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), die uitgaat van wegingsfactoren per deellast van het vermogen van de scheepsmotor. Peterson vaart met zijn vloot veelal in deellast, waardoor een beter resultaat wordt behaald. Hierdoor worden reducties gerealiseerd die de IMO-testresultaten overtreffen.

Makkelijke rekensom

‘Dit is voor ons een fantastische uitkomst’, zegt Van Essen. Ook bij Peterson zijn ze verrast. ‘Dit is een significante besparing’, zegt Reinier Dick, business manager SNS-Pool. ‘En met de huidige hoge brandstofprijzen bespaar je nog veel meer. Dat is een makkelijke rekensom voor onze klanten, die dankzij ChangeXL minder geld aan offsetting hoeven te besteden om CO2 te reduceren. Bovendien hoeven reders minder onderhoudskosten te maken.’

‘Wij zijn heel blij met deze samenwerking en het vertrouwen dat we hebben gekregen van Peterson’, zegt Van Essen. ‘Een klant met dit volume kan in één klap een enorme CO2-reductie realiseren. Het sluit bovendien mooi aan bij de filosofie van Gulf Bunkering en moederbedrijf FinCo Fuel: dat je niet langer moet afwachten, maar vandaag al kunt beginnen met verduurzamen.’

‘Peterson streeft ernaar zo snel mogelijk klimaatneutraal te zijn’, zegt Dick. ‘De samenwerking met Gulf Bunkering helpt ons daarbij. Het gebruik van ChangeXL voelt als de meest logische en eenvoudige volgende stap. Het is op dit moment de best mogelijke manier voor onze klanten om zowel brandstof als CO2 te besparen.’

Lees ook:

Aan boord van een platform-supplier

Peterson chartert twee bevoorraders van Fletcher