Berisping voor rijkskapitein na trosbreuk Nieuwe Diep

Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart heeft plaatsvervangend kapitein P.Z. van het rijksvaartuig Nieuwe Diep berispt na een ongeluk bij het afmeren op Terschelling.

Zondagavond 4 maart 2018 raakte een brekende tros de bootsman. Zijn helm en gehoorbescherming/hoofdtelefoon vingen de klap op, waardoor hij ongedeerd bleef. Het afmeren van de Nieuwe Diep werd bemoeilijkt door ijs tussen schip en wal. Het achterschip was met behulp van een kaapstander naar de wal getrokken. Na een mislukte poging om met een tros vanaf de bak het schip naar de wal te trekken, probeerde de bootsman zonder instructie van de kapitein hetzelfde met de kaapstander op het werkdek en een tros vandaar naar de wal. Daarbij brak de tros. De kapitein had op dat moment de bemanning nog niet aangegeven dat het afmeren gereed was. Er was geen communicatie geweest tussen kapitein en bootsman. Dus ook niet op het moment dat het niet lukte het schip dichter naar de kant te krijgen en hij wilde overleggen met de stuurman. Hieruit concludeerde het college dat de kapitein, verantwoordelijk als hij was voor het afmeren en hoewel de zware ijsgang zorgde voor bijzondere omstandigheden, tevoren geen toolbox had georganiseerd. En überhaupt geen instructies aan de dekbemanning gaf. Ook niet toen het afmeren moeizaam verliep. ‘Aan te nemen valt dat als de kapitein dat wel had gedaan de bootsman niet de (sterkere) kaapstander op het werkdek zou hebben gebruikt om het schip dichter naar de kant te trekken. Ook zou niet alleen de bootsman zijn belast met het gebruik van afmeerapparatuur’, stelt het college.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Berisping voor rijkskapitein na trosbreuk Nieuwe Diep | Schuttevaer.nl

Berisping voor rijkskapitein na trosbreuk Nieuwe Diep

Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart heeft plaatsvervangend kapitein P.Z. van het rijksvaartuig Nieuwe Diep berispt na een ongeluk bij het afmeren op Terschelling.

Zondagavond 4 maart 2018 raakte een brekende tros de bootsman. Zijn helm en gehoorbescherming/hoofdtelefoon vingen de klap op, waardoor hij ongedeerd bleef. Het afmeren van de Nieuwe Diep werd bemoeilijkt door ijs tussen schip en wal. Het achterschip was met behulp van een kaapstander naar de wal getrokken. Na een mislukte poging om met een tros vanaf de bak het schip naar de wal te trekken, probeerde de bootsman zonder instructie van de kapitein hetzelfde met de kaapstander op het werkdek en een tros vandaar naar de wal. Daarbij brak de tros. De kapitein had op dat moment de bemanning nog niet aangegeven dat het afmeren gereed was. Er was geen communicatie geweest tussen kapitein en bootsman. Dus ook niet op het moment dat het niet lukte het schip dichter naar de kant te krijgen en hij wilde overleggen met de stuurman. Hieruit concludeerde het college dat de kapitein, verantwoordelijk als hij was voor het afmeren en hoewel de zware ijsgang zorgde voor bijzondere omstandigheden, tevoren geen toolbox had georganiseerd. En überhaupt geen instructies aan de dekbemanning gaf. Ook niet toen het afmeren moeizaam verliep. ‘Aan te nemen valt dat als de kapitein dat wel had gedaan de bootsman niet de (sterkere) kaapstander op het werkdek zou hebben gebruikt om het schip dichter naar de kant te trekken. Ook zou niet alleen de bootsman zijn belast met het gebruik van afmeerapparatuur’, stelt het college.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer