Recessie in zware-ladingmarkt

Dat de zaken nog steeds niet goed gaan in de zwaartransportsector blijkt uit het feit dat er vlak voor onze kust nog meerdere zware-ladingschepen werkloos voor anker liggen. In het ankergebied voor Scheveningen zijn dit er maar liefst vier.

Recessie in zware-ladingmarkt

Door de recessie komen er vanuit de offshore olie- en gasindustrie bijna geen grote transportopdrachten meer af. Dit betekent dat in maritiem zwaar transport gespecialiseerde rederijen hun heil op de spotmarkt moeten zoeken. Door overcapaciteit aan tonnage en te weinig ladingaanbod is in deze sector echter sprake van moordende concurrentie. Op tal van strategische plekken in de wereld liggen zware-ladingschepen te wachten op werk, waaronder bij Singapore, in Griekse wateren en voor onze kust. Zoals de 228 meter lange en 43 meter brede halfafzinkbare Hua Yang Long van Guanzhou Salvage uit China. Recentelijk is met dit in 2015 gebouwde schip van 52.000 ton nog een zelfheffend booreiland verplaatst. Maar momenteel ze in het ankergebied voor de monding van de Nieuwe Waterweg te wachten op nieuw werk. Dit laatste geldt eveneens voor vier schepen die even noordelijker, voor de kust van Scheveningen ten anker liggen. Dit zijn de Teal en Swift van Boskalis-dochter Dockwise en de modulecarriers Audax en Pugnax van Red Box Energy Services uit Rotterdam. De Teal en de Swift hebben onlangs nog als supercatamarans dienst gedaan in Noorwegen bij de dual-barge float-over operatie van de 24.300 ton wegende topside van het Aasta Hansteen-platform. De Audax en de Pugnax zijn lange tijd actief geweest met het transport van LNG-modules voor het Yamal LNG-project in Sabetta in Noord-Rusland. De recessie is voor Boskalis reden om enkele Dockwise-schepen die werkzaam zijn aan de onderkant van de markt, op te leggen. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer