Zeevrachtenmarkt: Steenkooltrafiek naar Oekraïne

Ook in de scheepvaart is het aloude ‘de een zijn dood is de ander zijn brood’ van kracht. Voor de energiebehoefte voerde Oekraïne voorheen veel steenkool uit Rusland in. Om de afhankelijkheid van Rusland te verminderen moet de steenkool van elders komen, vooral uit Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Vooral de supramaxen en handysizers kunnen hiervan profiteren.

Zeevrachtenmarkt: Steenkooltrafiek naar Oekraïne

Voor de capesizers kwam er plotseling een opsteker door een grotere uitvoer van ijzererts uit Brazilië. Het is moeilijk te voorspellen of dit lang zal duren. Australië heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de productiecapaciteit van de mijnen. De opsteker was overigens niet zo geweldig hoog, de daginkomsten voor de capesizers waren meestal nog onder $ 11.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer