Zeevrachtenmarkt: Vrachtprijzen aframaxen schieten om onbekende reden omhoog

Voor de capesizers bleef de markt slecht. De Heythrop (166.000 dwt, 1996) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar China voor $ 7250 per dag plus een ballastbonus van $ 270.000. De vrachten voor ijzererts van West-Australië naar China stegen wel iets tot rond $ 7,30 per ton. Maar zelfs al beslist de Chinese overheid tot een nieuwe stroom infrastructuurprojecten, dan nog neemt het flink wat tijd voordat dit effect heeft op de invoer van kolen en ijzererts.

Er bestaat overigens twijfel of China zich inderdaad nieuwe investeringen van honderden miljarden kan veroorloven. Uit de huren die bij langdurige charters worden betaald spreekt in elk geval geen optimisme. De C. Atlas (179.185 dwt, 2009) werd voor 12 tot 18 maanden gecharterd voor $ 11.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrachtprijzen aframaxen schieten om onbekende reden omhoog | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrachtprijzen aframaxen schieten om onbekende reden omhoog

Voor de capesizers bleef de markt slecht. De Heythrop (166.000 dwt, 1996) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar China voor $ 7250 per dag plus een ballastbonus van $ 270.000. De vrachten voor ijzererts van West-Australië naar China stegen wel iets tot rond $ 7,30 per ton. Maar zelfs al beslist de Chinese overheid tot een nieuwe stroom infrastructuurprojecten, dan nog neemt het flink wat tijd voordat dit effect heeft op de invoer van kolen en ijzererts.

Er bestaat overigens twijfel of China zich inderdaad nieuwe investeringen van honderden miljarden kan veroorloven. Uit de huren die bij langdurige charters worden betaald spreekt in elk geval geen optimisme. De C. Atlas (179.185 dwt, 2009) werd voor 12 tot 18 maanden gecharterd voor $ 11.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer