Voortaan onderscheid tussen incidenten en arbo-ongevallen

Sinds de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) 1 januari het onderzoek naar de oorzaak van ongevallen in de zeevaart heeft overgenomen van de Raad voor de Scheepvaart, wordt er onderscheid gemaakt tussen scheepvaartincidenten en arbo-ongevallen. De oude raad maakte dit onderscheid niet.

Voortaan onderscheid tussen incidenten en arbo-ongevallen

Door Lies Russel
Ook een ongeval aan boord kon in de zin van de Schepenwet als scheepsramp worden aangemerkt en als zodanig behandeld. De afgereden handen en vingers door luikenwagens zijn hier een goed voorbeeld van. De IVW bracht deze zaken ook als scheepsramp aan bij de raad.

‘De strafrechter kan altijd in beeld komen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Voortaan onderscheid tussen incidenten en arbo-ongevallen | Schuttevaer.nl

Voortaan onderscheid tussen incidenten en arbo-ongevallen

Sinds de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) 1 januari het onderzoek naar de oorzaak van ongevallen in de zeevaart heeft overgenomen van de Raad voor de Scheepvaart, wordt er onderscheid gemaakt tussen scheepvaartincidenten en arbo-ongevallen. De oude raad maakte dit onderscheid niet.

Voortaan onderscheid tussen incidenten en arbo-ongevallen

Door Lies Russel
Ook een ongeval aan boord kon in de zin van de Schepenwet als scheepsramp worden aangemerkt en als zodanig behandeld. De afgereden handen en vingers door luikenwagens zijn hier een goed voorbeeld van. De IVW bracht deze zaken ook als scheepsramp aan bij de raad.

‘De strafrechter kan altijd in beeld komen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer