Vrachtenmarkt: Akelig rustige week voor bulkers

Het was een rustige week voor de droge bulkers. Door gebrek aan lading gingen de huren en vrachten voor de panamaxen in het Verre Oosten nog verder naar beneden. De Kater Wave (70.359 dwt, 1989) werd gecharterd oplevering Inchon, teruglevering China voor $ 6750 per dag. Op de Atlantische routes was het wat beter. De Centurion (76.500 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Piraeus teruglevering Singapore/Japan voor $ 23.000 per dag. De Perla Bulker (75.949 dwt, 2007) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 12.500 per dag.

De lijst van panamaxen die her en der liggen te wachten wordt steeds langer. Zodra er wat meer ladingaanbod komt gaat een aantal weer varen, waardoor een verbetering van de vrachten in de kiem wordt gesmoord. Dit is ook het geval bij de andere droge bulkers, vooral bij de capesizers. Voor dit type schip daalden de huren en vrachten opnieuw. De China Steel Responsibility (175.775 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 18.500 per dag, de Antonis Angelicoussis (177.000 dwt, 2008) oplevering Xingang, via Australië, teruglevering China voor $ 14.600 per dag. De vracht voor ijzererts van Brazilië naar China daalde tot rond $ 14,75 per ton, van West-Australië naar China tot rond $ 6 per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Akelig rustige week voor bulkers | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Akelig rustige week voor bulkers

Het was een rustige week voor de droge bulkers. Door gebrek aan lading gingen de huren en vrachten voor de panamaxen in het Verre Oosten nog verder naar beneden. De Kater Wave (70.359 dwt, 1989) werd gecharterd oplevering Inchon, teruglevering China voor $ 6750 per dag. Op de Atlantische routes was het wat beter. De Centurion (76.500 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Piraeus teruglevering Singapore/Japan voor $ 23.000 per dag. De Perla Bulker (75.949 dwt, 2007) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 12.500 per dag.

De lijst van panamaxen die her en der liggen te wachten wordt steeds langer. Zodra er wat meer ladingaanbod komt gaat een aantal weer varen, waardoor een verbetering van de vrachten in de kiem wordt gesmoord. Dit is ook het geval bij de andere droge bulkers, vooral bij de capesizers. Voor dit type schip daalden de huren en vrachten opnieuw. De China Steel Responsibility (175.775 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 18.500 per dag, de Antonis Angelicoussis (177.000 dwt, 2008) oplevering Xingang, via Australië, teruglevering China voor $ 14.600 per dag. De vracht voor ijzererts van Brazilië naar China daalde tot rond $ 14,75 per ton, van West-Australië naar China tot rond $ 6 per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer