De lijst van panamaxen die her en der liggen te wachten wordt steeds langer. Zodra er wat meer ladingaanbod komt gaat een aantal weer varen, waardoor een verbetering van de vrachten in de kiem wordt gesmoord. Dit is ook het geval bij de andere droge bulkers, vooral bij de capesizers. Voor dit type schip daalden de huren en vrachten opnieuw. De China Steel Responsibility (175.775 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 18.500 per dag, de Antonis Angelicoussis (177.000 dwt, 2008) oplevering Xingang, via Australië, teruglevering China voor $ 14.600 per dag. De vracht voor ijzererts van Brazilië naar China daalde tot rond $ 14,75 per ton, van West-Australië naar China tot rond $ 6 per ton.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?