Vrachtenmarkt: Minder graanladingen

Het aanbod van graanladingen nam af waardoor de huren en vrachten voor de panamaxen daalden. De afname was vooral het gevolg van een verminderde vraag in China. Er waren nog wel wat reizen erts uit de Zwarte Zee naar China, maar dit was bij lange na niet genoeg om de daling te voorkomen. De Pacific Breeze (76.343 dwt, 2004) werd gecharterd voor een graanreis van de Misissippi naar China voor $ 19.500 per dag plus een ballastbonus van $ 485.000. In het Verre Oosten was het voor de panamaxen nog slechter. De Maritime Bagui (76.300 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Shanghai, teruglevering Italië voor $ 6000 per dag.

De grote handysizers, de supramaxen, hadden eveneens last van dalende huren en vrachten, onder meer doordat er minder ijzererts van India naar China werd verscheept. Doordat er, ondanks dat de vraag naar graan in China daalde, nog aardig wat ladingaanbod in Zuid-Amerika en de US Gulf was ging een aantal supramaxen in ballast naar de Atlantic, waardoor daar weer druk op de vrachten kwam. De Delos Ranger (53.800 dwt, 2008) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar Brazilië voor $ 21.500 per dag, de Eni S (34.913 dwt, 1983) voor een reis van Piraeus naar het Verre Oosten voor $ 25.750 per dag. De huren voor de handysizers in het Verre Oosten waren veel lager. De Anna Dorothea (55.000 dwt, 2008) werd gecharterd voor een reis van Jintang naar India voor $ 8000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Minder graanladingen | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Minder graanladingen

Het aanbod van graanladingen nam af waardoor de huren en vrachten voor de panamaxen daalden. De afname was vooral het gevolg van een verminderde vraag in China. Er waren nog wel wat reizen erts uit de Zwarte Zee naar China, maar dit was bij lange na niet genoeg om de daling te voorkomen. De Pacific Breeze (76.343 dwt, 2004) werd gecharterd voor een graanreis van de Misissippi naar China voor $ 19.500 per dag plus een ballastbonus van $ 485.000. In het Verre Oosten was het voor de panamaxen nog slechter. De Maritime Bagui (76.300 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Shanghai, teruglevering Italië voor $ 6000 per dag.

De grote handysizers, de supramaxen, hadden eveneens last van dalende huren en vrachten, onder meer doordat er minder ijzererts van India naar China werd verscheept. Doordat er, ondanks dat de vraag naar graan in China daalde, nog aardig wat ladingaanbod in Zuid-Amerika en de US Gulf was ging een aantal supramaxen in ballast naar de Atlantic, waardoor daar weer druk op de vrachten kwam. De Delos Ranger (53.800 dwt, 2008) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar Brazilië voor $ 21.500 per dag, de Eni S (34.913 dwt, 1983) voor een reis van Piraeus naar het Verre Oosten voor $ 25.750 per dag. De huren voor de handysizers in het Verre Oosten waren veel lager. De Anna Dorothea (55.000 dwt, 2008) werd gecharterd voor een reis van Jintang naar India voor $ 8000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer