De grote handysizers, de supramaxen, hadden eveneens last van dalende huren en vrachten, onder meer doordat er minder ijzererts van India naar China werd verscheept. Doordat er, ondanks dat de vraag naar graan in China daalde, nog aardig wat ladingaanbod in Zuid-Amerika en de US Gulf was ging een aantal supramaxen in ballast naar de Atlantic, waardoor daar weer druk op de vrachten kwam. De Delos Ranger (53.800 dwt, 2008) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar Brazilië voor $ 21.500 per dag, de Eni S (34.913 dwt, 1983) voor een reis van Piraeus naar het Verre Oosten voor $ 25.750 per dag. De huren voor de handysizers in het Verre Oosten waren veel lager. De Anna Dorothea (55.000 dwt, 2008) werd gecharterd voor een reis van Jintang naar India voor $ 8000 per dag.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?