Vlieland redt schoenerkapitein

Sleepbootkapitein Piet Ottosen van de Vlieland heeft in het St. Lucia Canal bij Martinique de in nood verkerende vrachtschoener Lady Smith geborgen. Het schip dreigde in vier meter hoge golven te zinken. Ottosen deed ons via de satelliet verslag van de hulpactie.

‘We lagen 5 april op Martinique. Ik kon niet slapen en zat om drie uur ’s morgens in het stuurhuis te lezen toen ik op de marifoon een zwak Mayday hoorde. Gelijk de motor gestart. De kustwacht van Fort de France riep mij op en vroeg mij te gaan zoeken in het St. Lucia Canal, het 25 mijl brede en altijd ruwe water tussen Martinique en St. Lucia. Het in nood verkerende schip bleek de vrachtschoener Lady Smith van kapitein Smith uit Rodney Bay op St. Lucia te zijn. Het houten schip was lek en had geen brandstof meer aan boord om de motorpomp aan de gang te houden.
‘Wij waren na anderhalf uur stomen bij de Lady Smith en zetten in vier meter hoge golven een man en een pomp over. We hebben haar voorzichtig op sleeptouw genomen en veilig binnengebracht in Fort de France.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vlieland redt schoenerkapitein | Schuttevaer.nl

Vlieland redt schoenerkapitein

Sleepbootkapitein Piet Ottosen van de Vlieland heeft in het St. Lucia Canal bij Martinique de in nood verkerende vrachtschoener Lady Smith geborgen. Het schip dreigde in vier meter hoge golven te zinken. Ottosen deed ons via de satelliet verslag van de hulpactie.

‘We lagen 5 april op Martinique. Ik kon niet slapen en zat om drie uur ’s morgens in het stuurhuis te lezen toen ik op de marifoon een zwak Mayday hoorde. Gelijk de motor gestart. De kustwacht van Fort de France riep mij op en vroeg mij te gaan zoeken in het St. Lucia Canal, het 25 mijl brede en altijd ruwe water tussen Martinique en St. Lucia. Het in nood verkerende schip bleek de vrachtschoener Lady Smith van kapitein Smith uit Rodney Bay op St. Lucia te zijn. Het houten schip was lek en had geen brandstof meer aan boord om de motorpomp aan de gang te houden.
‘Wij waren na anderhalf uur stomen bij de Lady Smith en zetten in vier meter hoge golven een man en een pomp over. We hebben haar voorzichtig op sleeptouw genomen en veilig binnengebracht in Fort de France.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer