Zeevrachtenmarkt: Brazilië wil tonnage bestellen

De verbetering van de huren en vrachten voor de panamaxen in het Verre Oosten kwam na een wat traag begin in een hogere versnelling. Een belangrijke reden is dat geïmporteerde kolen in China goedkoper zijn dan die in China zelf worden gewonnen. Chinezen zijn lange-termijndenkers en wellicht is de overheid van mening dat het zin heeft eigen voorraden te sparen zolang buitenlandse kolen goedkoop zijn. De Summer Fortune (69.034 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering Xiaocuo, via Oost-Australië, teruglevering China voor $ 18.750 per dag.

Op de Atlantische routes lagen de huren nog wat hoger. De Cos Intrepid (74.119 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Gibraltar, via Oostkust Verenigde Staten, teruglevering Turkije voor $ 26.000 per dag. Voor de capesizers bleef de markt rustig, de import van ijzererts door China is nog niet op het oude niveau. De vrachtprijzen voor reizen van Australië naar China lager tussen $ 11/12 per ton, voor reizen van Brazilië naar China rond $ 29 per ton. De Salt Lake City (171.809 dwt, 2005) werd gecharterd voor een Atlantische rondreis voor $ 20.000 per dag voor de eerste 55 dagen en $ 40.000 per dag voor de overige dagen. De grote Braziliaanse mijnmaatschappij Vale heeft plannen om 28 vloc’s (very large ore carriers) te bestellen. De Braziliaanse overheid oefent al druk uit om tenminste een deel op Braziliaanse werven te bouwen. Slecht nieuws voor de onafhankelijke reders, want de bedoeling van Vale is om haar eigen erts van Brazilië naar China te verschepen. Of het verstandig is van Vale staat nog te bezien. In het (inmiddels vrij verre) verleden hadden de grote oliemaatschappijen als Shell, BP en anderen vrij omvangrijke tankervloten. Maar om diverse redenen werd daarmee gestopt en keerden ze terug naar hun core-business.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Brazilië wil tonnage bestellen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Brazilië wil tonnage bestellen

De verbetering van de huren en vrachten voor de panamaxen in het Verre Oosten kwam na een wat traag begin in een hogere versnelling. Een belangrijke reden is dat geïmporteerde kolen in China goedkoper zijn dan die in China zelf worden gewonnen. Chinezen zijn lange-termijndenkers en wellicht is de overheid van mening dat het zin heeft eigen voorraden te sparen zolang buitenlandse kolen goedkoop zijn. De Summer Fortune (69.034 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering Xiaocuo, via Oost-Australië, teruglevering China voor $ 18.750 per dag.

Op de Atlantische routes lagen de huren nog wat hoger. De Cos Intrepid (74.119 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Gibraltar, via Oostkust Verenigde Staten, teruglevering Turkije voor $ 26.000 per dag. Voor de capesizers bleef de markt rustig, de import van ijzererts door China is nog niet op het oude niveau. De vrachtprijzen voor reizen van Australië naar China lager tussen $ 11/12 per ton, voor reizen van Brazilië naar China rond $ 29 per ton. De Salt Lake City (171.809 dwt, 2005) werd gecharterd voor een Atlantische rondreis voor $ 20.000 per dag voor de eerste 55 dagen en $ 40.000 per dag voor de overige dagen. De grote Braziliaanse mijnmaatschappij Vale heeft plannen om 28 vloc’s (very large ore carriers) te bestellen. De Braziliaanse overheid oefent al druk uit om tenminste een deel op Braziliaanse werven te bouwen. Slecht nieuws voor de onafhankelijke reders, want de bedoeling van Vale is om haar eigen erts van Brazilië naar China te verschepen. Of het verstandig is van Vale staat nog te bezien. In het (inmiddels vrij verre) verleden hadden de grote oliemaatschappijen als Shell, BP en anderen vrij omvangrijke tankervloten. Maar om diverse redenen werd daarmee gestopt en keerden ze terug naar hun core-business.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer