Meer containers naar Bazel

De grote trimodale terminal die momenteel in Bazel achter het Hafenbecken 2 in Kleinhüningen wordt gebouwd gaat naar verwachting zorgen voor een forse groei van het containervervoer naar deze Zwitserse haven.

Meer containers naar Bazel
  • Zwitserse havenstad bouwt grote trimodale terminal
  • ‘Binnenvaart kan als enige groeien’

Door Marja de Vet
De nieuwe terminal Basel Nord, ook wel Hafenbecken 3 genoemd, moet in 2018 klaar zijn. In Bazel werd 75 jaar geleden voor het laatst een haven gegraven.

Bazel verwacht op de nieuwe terminal veel schip-spoor- en spoor-spooroverslag omdat het terrein van de nieuwe terminal pal naast de Europese spoorcorridor Rotterdam-Bazel-Genua ligt.

De stad gaat de haven aanleggen omdat de stroom binnenvaartcontainers tot 2030 minimaal met een factor 2,5 zal groeien. Bij een goede economie in Zwitserland en Europa wordt zelfs een meer dan verviervoudiging verwacht. Daar komt volgens de Zwitsers bij dat de lading meer naar het water gaat verschuiven omdat de haven van Rotterdam na de ingebruikname van Maasvlakte 2 het vervoer naar het achterland zoveel mogelijk met de binnenvaart wil afhandelen. Bazel tekende daarvoor ook een intentieverklaring met Rotterdam.

Lees het hele artikel in de gedrukte Schuttevaer (nr. 20, 15 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement

Meer containers naar Bazel | Schuttevaer.nl

Meer containers naar Bazel

De grote trimodale terminal die momenteel in Bazel achter het Hafenbecken 2 in Kleinhüningen wordt gebouwd gaat naar verwachting zorgen voor een forse groei van het containervervoer naar deze Zwitserse haven.

Meer containers naar Bazel
  • Zwitserse havenstad bouwt grote trimodale terminal
  • ‘Binnenvaart kan als enige groeien’

Door Marja de Vet
De nieuwe terminal Basel Nord, ook wel Hafenbecken 3 genoemd, moet in 2018 klaar zijn. In Bazel werd 75 jaar geleden voor het laatst een haven gegraven.

Bazel verwacht op de nieuwe terminal veel schip-spoor- en spoor-spooroverslag omdat het terrein van de nieuwe terminal pal naast de Europese spoorcorridor Rotterdam-Bazel-Genua ligt.

De stad gaat de haven aanleggen omdat de stroom binnenvaartcontainers tot 2030 minimaal met een factor 2,5 zal groeien. Bij een goede economie in Zwitserland en Europa wordt zelfs een meer dan verviervoudiging verwacht. Daar komt volgens de Zwitsers bij dat de lading meer naar het water gaat verschuiven omdat de haven van Rotterdam na de ingebruikname van Maasvlakte 2 het vervoer naar het achterland zoveel mogelijk met de binnenvaart wil afhandelen. Bazel tekende daarvoor ook een intentieverklaring met Rotterdam.

Lees het hele artikel in de gedrukte Schuttevaer (nr. 20, 15 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement