ASV waarschuwt politiek voor acties

‘De tijd van praten lijkt voorbij’, waarschuwt Sunniva Fluitsma namens de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) de fracties in de Tweede Kamer. ‘Er zijn op korte termijn internationaal acties te verwachten van schippers die de lakse houding van de politici meer dan beu zijn.’

De SP-Kamerfractie zou intussen schriftelijke vragen willen stellen over het gedrag van de banken in de binnenvaart, naar aanleiding van de brief die de ASV onlangs stuurde aan de ministers van Economische zaken Landbouw & Innovatie (EL&I) en Infrastructuur en Milieu (IenM). Daarin wordt aandacht gevraagd voor de ernstige verstoring op de binnenvaartvervoersmarkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Wanneer je wel een grote groep schippers bij elkaar kunt krijgen , voor een staking. Kan diezelfde groep ook alleen gaan varen voor een acceptabel tarief. Met zijn alle in de dagvaart 12 –14 uur. met 10 man red je dat niet . met 200 man heb je invloed op de vrachtprijs.
    Het mooie is, de bevrachter/ buren weet niet of je mee doet. Even een reken module erbij en iedereen weet welke vracht hij moet vragen.
    Of je gaat varen voor een shit tarief en elk volgende reis 25 eurocent erbij. Creëer je een stijgend lijn. Totdat het gewenst tarief bereikt is, succes.

    Geplaatst door: ondernemer met rekenmachine op
  • hahahaha welke schuldsanering,de meeste komen er niet meer voor in aanmerking ,omdat van de gemeente al een uitkeringof een lening hebben,dus voor de bank al failliet zijn

    Geplaatst door: Henk op
  • Waarom leg je met zijn allen niet de telefoon neer voor een week, zo zijn er geen acties van staken, maar je krijgt wel effect. Maar dat is weer het probleem, veel blablabla, maar ondernemen doe je dan meestal alleen.

    Geplaatst door: strijdertje op
  • Beste colega’s, Volgen horen zeggen is er nog steeds een vlinke pot met geld uit het verleden. Het zal de overheid sieren die aan te breken die is gevuld door de ondernemers die in de jaren 90 gebouw hebben en daarvoor slooppremie hebben moeten betalen. Hier zouden mensen van kunnen profiteren die het met recht zat zijn om verder te varen onder deze omstandigheden. Dit betreft zeker de ouderen onder ons die hun sporen al lang verdiend hebben. Alleen is het niet te hopen dat alleen de kleinere schepen daar gebruik van wil maken.

    Geplaatst door: Ik op
  • Beste prutser

    Je hebt er totaal geen verstand van, als eerste is staatsgarantie helemaal tussen de 5 en 10 procent dit kan veel meer zijn. En ook betaal je daar niet meer rente over, je betaald eenmalig 3,2procent naar ik meen aan afsluitkosten, daarna wordt de zelfde rente als bij de bank genomen, dus alsjeblieft roep niet zomaar iets.
    Verder los je met staken niet veel op is mijn mening, maar ik moet ook zeggen dat ik de juiste oplossing niet weet, maar het moet wel met elkaar!!!!

    Geplaatst door: mening op
  • ASV waarschuwt politiek voor acties,,,,

    Diegene die nieuw gebouwd hebben zijn zelf jarenlang gewaarschuwd,, en nu komt deze kreet?

    Zielige vertoning dit,,,,,,,

    Geplaatst door: op tijd gestopt op
  • De tijd dat de overheid ondernemingen red is voorbij.Ik dacht dat de overheden overal ter wereld de banken gered had.

    Geplaatst door: sylvain op
  • De oplossing is vrij simpel, iemand die er klaar mee is diep in de shit zit met schip, zoek lotgenoot ,frontaal op elkaar zinken in de rivier

    Geplaatst door: Karel op
  • @blokwatcher
    Die actie is dan geheel tegen jezelf gericht. Een ondernemer kan helemaal niet staken, een werknemer wel. Een ondernemer kan hooguit geen werk aannemen als dat werk hem niet bevalt.
    En wat wil je nou helemaal bereiken met acties? Meer werk zul je er zeker niet mee scoren, dus ook geen hogere vrachten of minder aanbod van lege scheepsruimte. Wel een hoop sociale onrust in onze wereld. die nog jaren en jaren na zal ebben. Zie de acties van ’93, die tenminste nog een afgekaderd doel hadden.

    Geplaatst door: * op
  • @*
    Waarom zou een ondernemer niet mogen staken?kijk naar de boeren melk op straat laten lopen aan het europees parlement vrachtwagenchaufeurs blokkeren de ring in brussel ook dit zijn zelfstandige!!ok dit zijn actie’s maar van actie komt…als men ons niet wil horen

    Geplaatst door: blokwatcher op
  • Hoezo is faillissement onmogelijk? volgens mij heb je gewoon het recht faillissement aan te vragen bij de rechtbank curator erbij voor de afhandeling. U gaat de schuldsanering in en kunt na een jaar of zeven op een houtje bijten in een huurflatje in een vogelaarwijk weer met nul schuld beginnen. Staken als ondernemer is een farce dus of je neemt je verantwoordelijkheid en vraagt faillissement aan of je gaat actief op zoek naar werk/nieuwe markten/nieuwe vaargebieden/kostenbesparing/meerwaarde creëren oftewel ondernemen. Ik wens iedereen veel sterkte en wijsheid toe in deze moeilijke maar ook uitdagende tijden.

    Geplaatst door: Twee opties op
  • Staatsgarantie is er alleen om het eigenvermogen fictief te verhogen. Bij faillissement is het geld van de bank voor een klein deel van hun deel van de hypotheek gedekt. Voor staatsgarantie betaal je ook meer rente. En staatsgarantie is maar een heel klein deel van de hypotheek, 5 tot 10 %. Dus staatsgarantie of niet, op een slechte onderneming zal het weinig invloed hebben.

    Geplaatst door: Prutsers op
  • Beste man,De overheid is medeverantwoordelijk,door verstrekking van al staatsgarantie,s

    Geplaatst door: # op
  • In het wegtransport regent het faillissementen. De hele economie is ingestort. Vastgoed- en bouwondernemingen vallen bij bosjes om omdat de lucht uit de economie loopt. En wat willen sommige binnenvaartschippers blijkbaar? Staken! Staken waarvoor? Je bent ondernemer, geen werknemer. Al gedraagt het gros zich wel zo trouwens. Werk weigeren van de klanten waarvan je bestaat om overheidsingrijpen af te dwingen? Ze zien je aankomen! “Omdat jullie het verrekken om kostendekkend te werken en elkaar van je eigen markt afvechten moeten wij als overheid ingrijpen”. Sterk verhaal!!! De tijd dat de overheid te hulp schoot als een groep ondernemers in de problemen kwam is voorbij. Er bestaat geen recht op lading, daar zul je voor moeten knokken. Zeker tijdens een economische malaise.

    Geplaatst door: * op
  • Heb het allemaal ook wel gehad.Zal wel met de leeftijd te maken hebben denk ik.Maar staken of beter gezegd: werkweigering is geen optie.Want de verlader en bevrachter kan je dit niet aanrekenen.Het is de schuld van de ondernemer en de bank tesamen! De bank trekt zich terug,dus blijft over,u raad het al.De ondernemer,die zal het zelf moeten doen.Capaciteitsbeheersing zou een optie zijn,m.a.w. Varen alleen dagdienst,zomertijd van 6.00u tot22.00u en wintertijd 7.00 tot20.00u.Ook ideaal op de Rijn kunnen we weer op de meesten plaatsen ankeren,en rustig van een goede nacht genieten! En u zal versteld staan, hoe de overcapiciteit teniet wordt gedaan.DE overheid zal natuurlijk wel internationaal, hun medewerking en toezicht,moeten verlenen!! Breng dat maar mee naar Antwepen voor a.s. Zondag.Ben er zelf even niet.

    Geplaatst door: Martin op
  • BTW: vanwege de acties gaan de vrachten echt niet per trein. De transportkosten over het spoor zijn vele malen hoger dan over het water.

    Geplaatst door: AlbertusM op
  • Staken is misschien niet de beste actie. Toch moet er iets gebeuren. Dat de politiek iets moet doen ben ik het mee eens. Het lijkt mij zinvol al die onnodige regels eens na te kijken.
    Als schippers eens gewoon konden varen in plaats van hun schip te moeten laten verbouwen zou dat al heel wat schelen.

    Geplaatst door: AlbertusM op
  • Ze kunnen mij niet vroeg genoeg gaan staken.

    Ik heb nog mooie lijsten van de schepen die in 1993 door voern met de NZ acties. Lang geleden ja,
    maar het doet nog steeds zeer. Nu hebben we een
    ander soort actievoerders. We kunnen ze bankactievoerders noemen. Misschien kunnen degene
    die toen slil lagen en uitgelachen werden de komende weken de schade inhalen! Voor mij nooit een actie meer!

    Geplaatst door: carl op
  • Beide heren
    Wie noemt het zwakte bod daar heb je het al-weer
    Valt mee dat imagoschade niet genoemd wordt

    Ik vind ook nog steeds dat mensen keuzes kunnen maken
    Maar kan je verzekeren dat er schippers zijn die zelfs heel graag de handdoek in de ring willen gooien
    Maar dat het hen GODSonmogelijk wordt gemaakt door DE bank-en

    Ik weet wel dat doormodderen ook niet de oplossing is
    Maar de pech is dat niemand durft uit te spreken dat ze er nooit meer bovenop zullen komen
    Ik snap ook niet wat de schippers bedacht hebben dat ze op deze manier door elkaar mee te sleuren de oplossing zou zijn

    En als U de illusie heeft te kunnen winnen van het spoor…
    Kijk in Frankrijk Ollande gaat het grootste gedeelte kolen vervoer op de moezel per trein aanvoeren om…. banen te creëren ……

    Staken is zeker niet het middel Maar kan me voorstellen dat het nu een keer gebruikt gaat worden
    Want wat vind U nu zelf van de aktie vanuit Brussel dat er zo ineens wordt afgezegd om over de reden nog maar niet uit te spreken

    Als mensen willen staken uit overlevingsdrang Geef ze de ruimte Ze laten tenminste een keer wat van zich horen
    Terwijl met praten en praten nog niet eens iets en ooit is iets de afgelopen 4 jaar tegemoet is gekomen

    En wat let het de mensen die graag in gesprek willen blijven Ga uw gang Wie weet lukt het U ooit eens …. na misschien …. Over …..nog eens 4 jr
    Kan me niet voorstellen dat er mensen er op afgerekend worden om hun frustratie op 1 of andere manier te doen tonen
    Denk eerder dat de mensen die van de zijlijn de menigte toeschreeuwen meer schade aanrichten

    Het enigste is dat ik hoop dat er tenminste een goede spreker naar voren treed die niet gelijk over zijn gemiste vakantie gaat praten of over de te lage vrachten die hij tenslotte zelf heeft aangenomen
    mits ze eens een keer goed met feiten en cijfers en misschien zelfs met namen onderbouwd naar voren zullen worden gehaald

    Geplaatst door: Weet ook echt niet wat het beste is op
  • Iedereen die gehoor geeft aan een staking of het idee heeft dat iemand anders hun problemen gaat of kan oplossen, heeft een bord voor z’n kop. Toen het goed ging in de binnenvaart en de bomen tot in de hemel reikte, hoorde je ook niemand. Er is geprobeerd om met een slooppremie de nieuwbouw golf te beteugelen maar iedereen lachte er om en bouwde maar door. Dus of je vaart voor een aanvaardbare vracht of je blijft liggen. Niet zeuren maar een goede “klant” zoeken!

    Geplaatst door: Prutsers op
  • Actie voeren en staken zijn tekenen van de grootste zwakte. Wees gewoon zakelijk; kan het niet uit.. niet doen. De binnenvaart nu stilliggen is voor onze concurrent het spoor de gemakkelijkste manier om als betrouwebare niet stakende partner transporten voor jaren naar zich toe te trekken. Dus staak niet; verhoog uw prijs!

    Geplaatst door: willem op

Reageer

ASV waarschuwt politiek voor acties | Schuttevaer.nl

ASV waarschuwt politiek voor acties

‘De tijd van praten lijkt voorbij’, waarschuwt Sunniva Fluitsma namens de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) de fracties in de Tweede Kamer. ‘Er zijn op korte termijn internationaal acties te verwachten van schippers die de lakse houding van de politici meer dan beu zijn.’

De SP-Kamerfractie zou intussen schriftelijke vragen willen stellen over het gedrag van de banken in de binnenvaart, naar aanleiding van de brief die de ASV onlangs stuurde aan de ministers van Economische zaken Landbouw & Innovatie (EL&I) en Infrastructuur en Milieu (IenM). Daarin wordt aandacht gevraagd voor de ernstige verstoring op de binnenvaartvervoersmarkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Wanneer je wel een grote groep schippers bij elkaar kunt krijgen , voor een staking. Kan diezelfde groep ook alleen gaan varen voor een acceptabel tarief. Met zijn alle in de dagvaart 12 –14 uur. met 10 man red je dat niet . met 200 man heb je invloed op de vrachtprijs.
    Het mooie is, de bevrachter/ buren weet niet of je mee doet. Even een reken module erbij en iedereen weet welke vracht hij moet vragen.
    Of je gaat varen voor een shit tarief en elk volgende reis 25 eurocent erbij. Creëer je een stijgend lijn. Totdat het gewenst tarief bereikt is, succes.

    Geplaatst door: ondernemer met rekenmachine op
  • hahahaha welke schuldsanering,de meeste komen er niet meer voor in aanmerking ,omdat van de gemeente al een uitkeringof een lening hebben,dus voor de bank al failliet zijn

    Geplaatst door: Henk op
  • Waarom leg je met zijn allen niet de telefoon neer voor een week, zo zijn er geen acties van staken, maar je krijgt wel effect. Maar dat is weer het probleem, veel blablabla, maar ondernemen doe je dan meestal alleen.

    Geplaatst door: strijdertje op
  • Beste colega’s, Volgen horen zeggen is er nog steeds een vlinke pot met geld uit het verleden. Het zal de overheid sieren die aan te breken die is gevuld door de ondernemers die in de jaren 90 gebouw hebben en daarvoor slooppremie hebben moeten betalen. Hier zouden mensen van kunnen profiteren die het met recht zat zijn om verder te varen onder deze omstandigheden. Dit betreft zeker de ouderen onder ons die hun sporen al lang verdiend hebben. Alleen is het niet te hopen dat alleen de kleinere schepen daar gebruik van wil maken.

    Geplaatst door: Ik op
  • Beste prutser

    Je hebt er totaal geen verstand van, als eerste is staatsgarantie helemaal tussen de 5 en 10 procent dit kan veel meer zijn. En ook betaal je daar niet meer rente over, je betaald eenmalig 3,2procent naar ik meen aan afsluitkosten, daarna wordt de zelfde rente als bij de bank genomen, dus alsjeblieft roep niet zomaar iets.
    Verder los je met staken niet veel op is mijn mening, maar ik moet ook zeggen dat ik de juiste oplossing niet weet, maar het moet wel met elkaar!!!!

    Geplaatst door: mening op
  • ASV waarschuwt politiek voor acties,,,,

    Diegene die nieuw gebouwd hebben zijn zelf jarenlang gewaarschuwd,, en nu komt deze kreet?

    Zielige vertoning dit,,,,,,,

    Geplaatst door: op tijd gestopt op
  • De tijd dat de overheid ondernemingen red is voorbij.Ik dacht dat de overheden overal ter wereld de banken gered had.

    Geplaatst door: sylvain op
  • De oplossing is vrij simpel, iemand die er klaar mee is diep in de shit zit met schip, zoek lotgenoot ,frontaal op elkaar zinken in de rivier

    Geplaatst door: Karel op
  • @blokwatcher
    Die actie is dan geheel tegen jezelf gericht. Een ondernemer kan helemaal niet staken, een werknemer wel. Een ondernemer kan hooguit geen werk aannemen als dat werk hem niet bevalt.
    En wat wil je nou helemaal bereiken met acties? Meer werk zul je er zeker niet mee scoren, dus ook geen hogere vrachten of minder aanbod van lege scheepsruimte. Wel een hoop sociale onrust in onze wereld. die nog jaren en jaren na zal ebben. Zie de acties van ’93, die tenminste nog een afgekaderd doel hadden.

    Geplaatst door: * op
  • @*
    Waarom zou een ondernemer niet mogen staken?kijk naar de boeren melk op straat laten lopen aan het europees parlement vrachtwagenchaufeurs blokkeren de ring in brussel ook dit zijn zelfstandige!!ok dit zijn actie’s maar van actie komt…als men ons niet wil horen

    Geplaatst door: blokwatcher op
  • Hoezo is faillissement onmogelijk? volgens mij heb je gewoon het recht faillissement aan te vragen bij de rechtbank curator erbij voor de afhandeling. U gaat de schuldsanering in en kunt na een jaar of zeven op een houtje bijten in een huurflatje in een vogelaarwijk weer met nul schuld beginnen. Staken als ondernemer is een farce dus of je neemt je verantwoordelijkheid en vraagt faillissement aan of je gaat actief op zoek naar werk/nieuwe markten/nieuwe vaargebieden/kostenbesparing/meerwaarde creëren oftewel ondernemen. Ik wens iedereen veel sterkte en wijsheid toe in deze moeilijke maar ook uitdagende tijden.

    Geplaatst door: Twee opties op
  • Staatsgarantie is er alleen om het eigenvermogen fictief te verhogen. Bij faillissement is het geld van de bank voor een klein deel van hun deel van de hypotheek gedekt. Voor staatsgarantie betaal je ook meer rente. En staatsgarantie is maar een heel klein deel van de hypotheek, 5 tot 10 %. Dus staatsgarantie of niet, op een slechte onderneming zal het weinig invloed hebben.

    Geplaatst door: Prutsers op
  • Beste man,De overheid is medeverantwoordelijk,door verstrekking van al staatsgarantie,s

    Geplaatst door: # op
  • In het wegtransport regent het faillissementen. De hele economie is ingestort. Vastgoed- en bouwondernemingen vallen bij bosjes om omdat de lucht uit de economie loopt. En wat willen sommige binnenvaartschippers blijkbaar? Staken! Staken waarvoor? Je bent ondernemer, geen werknemer. Al gedraagt het gros zich wel zo trouwens. Werk weigeren van de klanten waarvan je bestaat om overheidsingrijpen af te dwingen? Ze zien je aankomen! “Omdat jullie het verrekken om kostendekkend te werken en elkaar van je eigen markt afvechten moeten wij als overheid ingrijpen”. Sterk verhaal!!! De tijd dat de overheid te hulp schoot als een groep ondernemers in de problemen kwam is voorbij. Er bestaat geen recht op lading, daar zul je voor moeten knokken. Zeker tijdens een economische malaise.

    Geplaatst door: * op
  • Heb het allemaal ook wel gehad.Zal wel met de leeftijd te maken hebben denk ik.Maar staken of beter gezegd: werkweigering is geen optie.Want de verlader en bevrachter kan je dit niet aanrekenen.Het is de schuld van de ondernemer en de bank tesamen! De bank trekt zich terug,dus blijft over,u raad het al.De ondernemer,die zal het zelf moeten doen.Capaciteitsbeheersing zou een optie zijn,m.a.w. Varen alleen dagdienst,zomertijd van 6.00u tot22.00u en wintertijd 7.00 tot20.00u.Ook ideaal op de Rijn kunnen we weer op de meesten plaatsen ankeren,en rustig van een goede nacht genieten! En u zal versteld staan, hoe de overcapiciteit teniet wordt gedaan.DE overheid zal natuurlijk wel internationaal, hun medewerking en toezicht,moeten verlenen!! Breng dat maar mee naar Antwepen voor a.s. Zondag.Ben er zelf even niet.

    Geplaatst door: Martin op
  • BTW: vanwege de acties gaan de vrachten echt niet per trein. De transportkosten over het spoor zijn vele malen hoger dan over het water.

    Geplaatst door: AlbertusM op
  • Staken is misschien niet de beste actie. Toch moet er iets gebeuren. Dat de politiek iets moet doen ben ik het mee eens. Het lijkt mij zinvol al die onnodige regels eens na te kijken.
    Als schippers eens gewoon konden varen in plaats van hun schip te moeten laten verbouwen zou dat al heel wat schelen.

    Geplaatst door: AlbertusM op
  • Ze kunnen mij niet vroeg genoeg gaan staken.

    Ik heb nog mooie lijsten van de schepen die in 1993 door voern met de NZ acties. Lang geleden ja,
    maar het doet nog steeds zeer. Nu hebben we een
    ander soort actievoerders. We kunnen ze bankactievoerders noemen. Misschien kunnen degene
    die toen slil lagen en uitgelachen werden de komende weken de schade inhalen! Voor mij nooit een actie meer!

    Geplaatst door: carl op
  • Beide heren
    Wie noemt het zwakte bod daar heb je het al-weer
    Valt mee dat imagoschade niet genoemd wordt

    Ik vind ook nog steeds dat mensen keuzes kunnen maken
    Maar kan je verzekeren dat er schippers zijn die zelfs heel graag de handdoek in de ring willen gooien
    Maar dat het hen GODSonmogelijk wordt gemaakt door DE bank-en

    Ik weet wel dat doormodderen ook niet de oplossing is
    Maar de pech is dat niemand durft uit te spreken dat ze er nooit meer bovenop zullen komen
    Ik snap ook niet wat de schippers bedacht hebben dat ze op deze manier door elkaar mee te sleuren de oplossing zou zijn

    En als U de illusie heeft te kunnen winnen van het spoor…
    Kijk in Frankrijk Ollande gaat het grootste gedeelte kolen vervoer op de moezel per trein aanvoeren om…. banen te creëren ……

    Staken is zeker niet het middel Maar kan me voorstellen dat het nu een keer gebruikt gaat worden
    Want wat vind U nu zelf van de aktie vanuit Brussel dat er zo ineens wordt afgezegd om over de reden nog maar niet uit te spreken

    Als mensen willen staken uit overlevingsdrang Geef ze de ruimte Ze laten tenminste een keer wat van zich horen
    Terwijl met praten en praten nog niet eens iets en ooit is iets de afgelopen 4 jaar tegemoet is gekomen

    En wat let het de mensen die graag in gesprek willen blijven Ga uw gang Wie weet lukt het U ooit eens …. na misschien …. Over …..nog eens 4 jr
    Kan me niet voorstellen dat er mensen er op afgerekend worden om hun frustratie op 1 of andere manier te doen tonen
    Denk eerder dat de mensen die van de zijlijn de menigte toeschreeuwen meer schade aanrichten

    Het enigste is dat ik hoop dat er tenminste een goede spreker naar voren treed die niet gelijk over zijn gemiste vakantie gaat praten of over de te lage vrachten die hij tenslotte zelf heeft aangenomen
    mits ze eens een keer goed met feiten en cijfers en misschien zelfs met namen onderbouwd naar voren zullen worden gehaald

    Geplaatst door: Weet ook echt niet wat het beste is op
  • Iedereen die gehoor geeft aan een staking of het idee heeft dat iemand anders hun problemen gaat of kan oplossen, heeft een bord voor z’n kop. Toen het goed ging in de binnenvaart en de bomen tot in de hemel reikte, hoorde je ook niemand. Er is geprobeerd om met een slooppremie de nieuwbouw golf te beteugelen maar iedereen lachte er om en bouwde maar door. Dus of je vaart voor een aanvaardbare vracht of je blijft liggen. Niet zeuren maar een goede “klant” zoeken!

    Geplaatst door: Prutsers op
  • Actie voeren en staken zijn tekenen van de grootste zwakte. Wees gewoon zakelijk; kan het niet uit.. niet doen. De binnenvaart nu stilliggen is voor onze concurrent het spoor de gemakkelijkste manier om als betrouwebare niet stakende partner transporten voor jaren naar zich toe te trekken. Dus staak niet; verhoog uw prijs!

    Geplaatst door: willem op

Reageer