Biobrandstof

Sympathie vaart op HVO100 met nedertarwe van Royal Koopmans

Het droge-ladingschip Sympathie van Eric en Melanie van Dam is overgegaan op HVO100. Dat het schip nu op biobrandstof vaart, is het resultaat van een samenwerking tussen meelproducent Royal Koopmans, bunkeraar Reinplus Fiwado, binnenvaartcoöperatie NPRC en landbouwcoöperatie CZAV.

Sympathie bunkert HVO100, geleverd door Van Dam's vaste bunkerboer Reinplus Fiwado. Foto Eric van Dam

Royal Koopmans heeft haar meelfabriek in Leeuwarden. Daar wordt onder andere Nedertarwe verwerkt uit Zeeland, Zuid-Holland en Brabant. Het transport naar de fabriek in Friesland gaat grotendeels per schip. De meelfabrikant wilde het transport graag vergroenen. ‘Daar horen de schippers ook bij’, stelt CEO Dirk Lodewijk.

CZAV is de leverancier van de nedertarwe aan Royal Koopmans. Voor het transport heeft CZAV een contract met binnenvaartcoöperatie NPRC. De partijen in de keten keken samen naar de mogelijkheden. ‘Dat wist ik’, vertelt NPRC-lid Van Dam van de Sympathie. Hij stelde voor de mensen van Koopmans mee aan boord te nemen. ‘Ik had net mijn Stage V-motor er in staan. Die heb ik laten zien en verteld over de mogelijkheden.’

Reductie 85%

Zo ontstond het idee om over te schakelen 0p 100% biobrandstof. Door het transport te doen op HVO100 bespaart Koopmans in een jaar bijna 45 ton CO2, een reductie van 85%. ‘Er is voor HVO100 gekozen, omdat Koopmans echt meters willen maken met de vergroening’, stelt Van Dam.

Het houdt overigens niet in dat de Sympathie nu alleen nog maar voor de meelfabrikant gaat varen. ‘Ik kan niet gaan wachten tot ze een lading hebben. Meerdere schepen van de NPRC blijven varen voor Koopmans.’ Die schepen zitten niet in deze samenwerking. Dat is anders dan de samenwerking tussen de NPRC, Nobian en Harm Lenten. Het waterstofschip Antonie van Lenten vervoert permanent zout voor Nobian. ‘Dat was ook een flinke investering voor de verlader’, stelt Van Dam. ‘Deze oplossing met biobrandstof is realistischer voor een partij waar meerdere schepen voor varen.’

Tekst gaat verder onder de foto

Voor Van Dam (4e van rechts) is dit project een voorbeeld van goede samenwerking in de keten. Foto NPRC

De Sympathie heeft de hoeveelheid biobrandstof gebunkerd die nodig is om het volume nedertarwe van Koopmans te vervoeren, ‘dat is totaal 10.000 ton tarwe’. ‘Ik ben niet volledig over gegaan, maar heb de benodigde hoeveelheid voor het totale transport van alle nedertarwe wel in één keer gebunkerd.’ De overschakeling van fossiel naar bio is voor Van Dam kostenneutraal, ook al is HVO100 circa 300 euro per kuub duurder dan gasolie.

Garantie

Zijn motor draait niet anders op HVO100, heeft hij gemerkt. Maar dat betekent niet dat het zomaar kan. ‘Met Reinplus Fiwado, waar ik al 20 jaar klant bij ben, heb ik contact gehad over de biobrandstof. Waar ik nu op vaar is een drop in-brandstof. Dat betekent dat het zo in een conventionele motor kan. Reinplus heeft het op twee locaties op voorraad en kan het daarom ook leveren met de bunkerboot.’ En dus niet per vrachtwagen, wat in andere gevallen vaak nog wel het geval is.

De schipper heeft zijn bunkertanks niet speciaal schoongemaakt voordat hij overging op de biobrandstof, maar had dat wel kortgeleden gedaan, in 2023 en 2019. ‘Van motorfabrikant MAN heb ik ook garantie dat ik op HVO100 kan varen.’

En al voor dit plan met de meelfabrikant had Van Dam een workshop gevolgd bij NPRC over verschillende biobrandstoffen. Zijn overschakeling toont volgens hem het belang aan van ketenbrede samenwerking. ‘Daar wil ik Royal Koopmans ook wel een dikke pluim voor geven. Zij hebben de keten bij elkaar gebracht.’

Dat de overschakeling van de Sympathie vrij probleemloos is verlopen, wil volgens Van Dam niet zeggen dat de aangekondigde praktijkproef met biobrandstof in de binnenvaart onnodig is. ‘Ik vind het heel goed dat het ministerie eerst een proef doet. Er zijn verschillende soorten biobrandstoffen, niet alles is geschikt voor gebruik in de binnenvaart. Er is scepsis in de markt, dat is met reden.’

Sympathie vaart op HVO100 met nedertarwe van Royal Koopmans | Schuttevaer.nl
Biobrandstof

Sympathie vaart op HVO100 met nedertarwe van Royal Koopmans

Het droge-ladingschip Sympathie van Eric en Melanie van Dam is overgegaan op HVO100. Dat het schip nu op biobrandstof vaart, is het resultaat van een samenwerking tussen meelproducent Royal Koopmans, bunkeraar Reinplus Fiwado, binnenvaartcoöperatie NPRC en landbouwcoöperatie CZAV.

Sympathie bunkert HVO100, geleverd door Van Dam's vaste bunkerboer Reinplus Fiwado. Foto Eric van Dam

Royal Koopmans heeft haar meelfabriek in Leeuwarden. Daar wordt onder andere Nedertarwe verwerkt uit Zeeland, Zuid-Holland en Brabant. Het transport naar de fabriek in Friesland gaat grotendeels per schip. De meelfabrikant wilde het transport graag vergroenen. ‘Daar horen de schippers ook bij’, stelt CEO Dirk Lodewijk.

CZAV is de leverancier van de nedertarwe aan Royal Koopmans. Voor het transport heeft CZAV een contract met binnenvaartcoöperatie NPRC. De partijen in de keten keken samen naar de mogelijkheden. ‘Dat wist ik’, vertelt NPRC-lid Van Dam van de Sympathie. Hij stelde voor de mensen van Koopmans mee aan boord te nemen. ‘Ik had net mijn Stage V-motor er in staan. Die heb ik laten zien en verteld over de mogelijkheden.’

Reductie 85%

Zo ontstond het idee om over te schakelen 0p 100% biobrandstof. Door het transport te doen op HVO100 bespaart Koopmans in een jaar bijna 45 ton CO2, een reductie van 85%. ‘Er is voor HVO100 gekozen, omdat Koopmans echt meters willen maken met de vergroening’, stelt Van Dam.

Het houdt overigens niet in dat de Sympathie nu alleen nog maar voor de meelfabrikant gaat varen. ‘Ik kan niet gaan wachten tot ze een lading hebben. Meerdere schepen van de NPRC blijven varen voor Koopmans.’ Die schepen zitten niet in deze samenwerking. Dat is anders dan de samenwerking tussen de NPRC, Nobian en Harm Lenten. Het waterstofschip Antonie van Lenten vervoert permanent zout voor Nobian. ‘Dat was ook een flinke investering voor de verlader’, stelt Van Dam. ‘Deze oplossing met biobrandstof is realistischer voor een partij waar meerdere schepen voor varen.’

Tekst gaat verder onder de foto

Voor Van Dam (4e van rechts) is dit project een voorbeeld van goede samenwerking in de keten. Foto NPRC

De Sympathie heeft de hoeveelheid biobrandstof gebunkerd die nodig is om het volume nedertarwe van Koopmans te vervoeren, ‘dat is totaal 10.000 ton tarwe’. ‘Ik ben niet volledig over gegaan, maar heb de benodigde hoeveelheid voor het totale transport van alle nedertarwe wel in één keer gebunkerd.’ De overschakeling van fossiel naar bio is voor Van Dam kostenneutraal, ook al is HVO100 circa 300 euro per kuub duurder dan gasolie.

Garantie

Zijn motor draait niet anders op HVO100, heeft hij gemerkt. Maar dat betekent niet dat het zomaar kan. ‘Met Reinplus Fiwado, waar ik al 20 jaar klant bij ben, heb ik contact gehad over de biobrandstof. Waar ik nu op vaar is een drop in-brandstof. Dat betekent dat het zo in een conventionele motor kan. Reinplus heeft het op twee locaties op voorraad en kan het daarom ook leveren met de bunkerboot.’ En dus niet per vrachtwagen, wat in andere gevallen vaak nog wel het geval is.

De schipper heeft zijn bunkertanks niet speciaal schoongemaakt voordat hij overging op de biobrandstof, maar had dat wel kortgeleden gedaan, in 2023 en 2019. ‘Van motorfabrikant MAN heb ik ook garantie dat ik op HVO100 kan varen.’

En al voor dit plan met de meelfabrikant had Van Dam een workshop gevolgd bij NPRC over verschillende biobrandstoffen. Zijn overschakeling toont volgens hem het belang aan van ketenbrede samenwerking. ‘Daar wil ik Royal Koopmans ook wel een dikke pluim voor geven. Zij hebben de keten bij elkaar gebracht.’

Dat de overschakeling van de Sympathie vrij probleemloos is verlopen, wil volgens Van Dam niet zeggen dat de aangekondigde praktijkproef met biobrandstof in de binnenvaart onnodig is. ‘Ik vind het heel goed dat het ministerie eerst een proef doet. Er zijn verschillende soorten biobrandstoffen, niet alles is geschikt voor gebruik in de binnenvaart. Er is scepsis in de markt, dat is met reden.’