Gebrek aan scheepsruimte

Ik heb afgelopen weekeinde in de Vlothaven in Amsterdam gelegen’, zegt een schipper. ‘Er lagen twee zeeschepen, eentje met 95.000 ton veevoer en de andere met 40.000 ton. De Vlothaven was vrijwel leeg. Als er een binnenschip kwam, kon hij gelijk onder de kraan en soms stond de kraan zelfs een paar uur stil. De kraanmachinist klaagde steen en been en vertelde dat er gebrek aan scheepsruimte was in de binnenvaart. Maar wij weten wel beter. Er is scheepsruimte zat, maar de bevrachters willen niet van hun geld af. Zo’n 95.000-tonner ligt extra lang te lossen en de dure kraan staat stil. En dat allemaal omdat de bevrachter de vracht met een dubbeltje of een kwartje wil drukken en pas op het laatste moment schepen regelt.’ Andere panelleden melden dat ze slechts mondjesmaat reizen krijgen aangeboden. ‘Bevrachters doen alsof ze nog net één reisje voor jou hebben. Ik geloof er helemaal niks van.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Gebrek aan scheepsruimte | Schuttevaer.nl

Gebrek aan scheepsruimte

Ik heb afgelopen weekeinde in de Vlothaven in Amsterdam gelegen’, zegt een schipper. ‘Er lagen twee zeeschepen, eentje met 95.000 ton veevoer en de andere met 40.000 ton. De Vlothaven was vrijwel leeg. Als er een binnenschip kwam, kon hij gelijk onder de kraan en soms stond de kraan zelfs een paar uur stil. De kraanmachinist klaagde steen en been en vertelde dat er gebrek aan scheepsruimte was in de binnenvaart. Maar wij weten wel beter. Er is scheepsruimte zat, maar de bevrachters willen niet van hun geld af. Zo’n 95.000-tonner ligt extra lang te lossen en de dure kraan staat stil. En dat allemaal omdat de bevrachter de vracht met een dubbeltje of een kwartje wil drukken en pas op het laatste moment schepen regelt.’ Andere panelleden melden dat ze slechts mondjesmaat reizen krijgen aangeboden. ‘Bevrachters doen alsof ze nog net één reisje voor jou hebben. Ik geloof er helemaal niks van.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer