Weer boorgigant in Rotterdam

Het Chinese zware-ladingvaartuig Hua Hai Long van rederij Cosco heeft het gloednieuwe, zelfheffende booreiland Ensco 121 van Ensco Drilling afgeleverd in het Rotterdamse Calandkanaal.

Weer boorgigant in Rotterdam

Het robuuste booreiland is op de Keppel FELS-werf in Singapore gebouwd om op de Noordzee onder de meest extreme weersomstandigheden boorwerk te kunnen verrichten. Ensco laat bij de werf drie van deze boorgiganten bouwen, elk met drie 165 meter lange poten. De platformen kunnen in maximaal 122 meter diep water ruim 12 kilometer diepe putten in de zeebodem  boren. De eerste van dit drietal, de Ensco 120, is al voor Nexen Petroleum op de Noordzee aan het boren. Nummer 2, de nu in Rotterdam aangekomen Ensco 121, gaat voor Wintershall Noordzee aan de slag. De daghuur van de drie nieuwe eilanden ligt rond de 230.000 dollar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Weer boorgigant in Rotterdam | Schuttevaer.nl

Weer boorgigant in Rotterdam

Het Chinese zware-ladingvaartuig Hua Hai Long van rederij Cosco heeft het gloednieuwe, zelfheffende booreiland Ensco 121 van Ensco Drilling afgeleverd in het Rotterdamse Calandkanaal.

Weer boorgigant in Rotterdam

Het robuuste booreiland is op de Keppel FELS-werf in Singapore gebouwd om op de Noordzee onder de meest extreme weersomstandigheden boorwerk te kunnen verrichten. Ensco laat bij de werf drie van deze boorgiganten bouwen, elk met drie 165 meter lange poten. De platformen kunnen in maximaal 122 meter diep water ruim 12 kilometer diepe putten in de zeebodem  boren. De eerste van dit drietal, de Ensco 120, is al voor Nexen Petroleum op de Noordzee aan het boren. Nummer 2, de nu in Rotterdam aangekomen Ensco 121, gaat voor Wintershall Noordzee aan de slag. De daghuur van de drie nieuwe eilanden ligt rond de 230.000 dollar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer