ChristenUnie en CDA willen extra miljoen voor sluisbediening

Er moet komend jaar één miljoen extra komen om de sluizen op onder meer de Maasroute, in Oost-Nederland en Brabant ook ’s nachts open te houden zonder lange wachttijden. Zo kunnen de gevolgen van bezuinigingen op de sluisbediening worden beperkt.

ChristenUnie en CDA hebben hiervoor een amendement ingediend op de begroting Infrastructuur en Milieu van minister Schultz. ‘Er is nu een akkoord dat de sluizen op de rustige vaarroutes ook ’s nachts openblijven door de inzet van mobiele sluiswachters en bediening op afstand’, zegt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber. ‘Maar de wachttijden voor schippers dreigen te lang te worden. Met het extra miljoen wordt het mogelijk om op drukke momenten en bij laag en hoog water extra personeel in te zetten zodat de wachttijd bij de sluizen ook dan beperkt blijft.’ Verder pleit de ChristenUnie ervoor om te kijken of bij afstandsbediening verschillende (vaar)wegbeheerders kunnen samenwerken zodat de kosten en de wachttijden verder worden beperkt.

 

ChristenUnie en CDA willen extra miljoen voor sluisbediening | Schuttevaer.nl

ChristenUnie en CDA willen extra miljoen voor sluisbediening

Er moet komend jaar één miljoen extra komen om de sluizen op onder meer de Maasroute, in Oost-Nederland en Brabant ook ’s nachts open te houden zonder lange wachttijden. Zo kunnen de gevolgen van bezuinigingen op de sluisbediening worden beperkt.

ChristenUnie en CDA hebben hiervoor een amendement ingediend op de begroting Infrastructuur en Milieu van minister Schultz. ‘Er is nu een akkoord dat de sluizen op de rustige vaarroutes ook ’s nachts openblijven door de inzet van mobiele sluiswachters en bediening op afstand’, zegt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber. ‘Maar de wachttijden voor schippers dreigen te lang te worden. Met het extra miljoen wordt het mogelijk om op drukke momenten en bij laag en hoog water extra personeel in te zetten zodat de wachttijd bij de sluizen ook dan beperkt blijft.’ Verder pleit de ChristenUnie ervoor om te kijken of bij afstandsbediening verschillende (vaar)wegbeheerders kunnen samenwerken zodat de kosten en de wachttijden verder worden beperkt.