‘Maritime Maintenance Valley’ rond Werkendamse havens

De bedrijven rondom de Werkendamse havens moeten zich meer profileren als ‘Maritime Maintenance Valley’; zoals Woensdrecht zich presenteert als het centrum voor de luchtvaart. Die opvatting kwam maandag naar voren tijdens een ontmoeting tussen topambtenaren van de provincie Brabant en het bedrijfsleven.

Terwijl de Biesboschhaven akelig leeg was, stapten Werkendamse zakenlui en hoge ambtenaren aan boord van het mps Princehof voor wat nog het beste kan worden omschreven als een middagje lobbyen. Één voor één vertelden VeKa Shipbuilding, De Waal Machinefabriek, Instalho en Van Wijk BV over hun bedrijf. Waarbij Ad van Wijk opviel door zijn authentieke verhaal zonder powerpoint-presentatie: begonnen als 13-jarig jochie in het bedrijf van zijn vader, maar nu op zijn 65ste directeur van een innovatief bedrijf dat veel scheepsinstallaties zelf ontwikkeld. ‘Een Belgische noemde Werkendam al eens een Eldorado voor de binnenvaart, omdat we met heel veel bedrijven alles kunnen leveren. En als wij even niet snel kunnen leveren, vragen we of de buurman het kan. Juist in die samenwerking ligt onze kracht.’
Dolf Kornet, voorzitter van Scheepsgroep Werkendam, hield het gezelschap voor dat 98% van alle binnenvaartschepen weleens voor onderhoud te maken heeft met Werkendamse bedrijven. Ook is de kracht van Werkendam dat ze ligt in het centrum van de vervoersstromen vanuit Antwerpen en Rotterdam naar het Duitse achterland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Maritime Maintenance Valley’ rond Werkendamse havens | Schuttevaer.nl

‘Maritime Maintenance Valley’ rond Werkendamse havens

De bedrijven rondom de Werkendamse havens moeten zich meer profileren als ‘Maritime Maintenance Valley’; zoals Woensdrecht zich presenteert als het centrum voor de luchtvaart. Die opvatting kwam maandag naar voren tijdens een ontmoeting tussen topambtenaren van de provincie Brabant en het bedrijfsleven.

Terwijl de Biesboschhaven akelig leeg was, stapten Werkendamse zakenlui en hoge ambtenaren aan boord van het mps Princehof voor wat nog het beste kan worden omschreven als een middagje lobbyen. Één voor één vertelden VeKa Shipbuilding, De Waal Machinefabriek, Instalho en Van Wijk BV over hun bedrijf. Waarbij Ad van Wijk opviel door zijn authentieke verhaal zonder powerpoint-presentatie: begonnen als 13-jarig jochie in het bedrijf van zijn vader, maar nu op zijn 65ste directeur van een innovatief bedrijf dat veel scheepsinstallaties zelf ontwikkeld. ‘Een Belgische noemde Werkendam al eens een Eldorado voor de binnenvaart, omdat we met heel veel bedrijven alles kunnen leveren. En als wij even niet snel kunnen leveren, vragen we of de buurman het kan. Juist in die samenwerking ligt onze kracht.’
Dolf Kornet, voorzitter van Scheepsgroep Werkendam, hield het gezelschap voor dat 98% van alle binnenvaartschepen weleens voor onderhoud te maken heeft met Werkendamse bedrijven. Ook is de kracht van Werkendam dat ze ligt in het centrum van de vervoersstromen vanuit Antwerpen en Rotterdam naar het Duitse achterland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer