Stilligregeling wordt geen vetpot

Binnenvaartschippers die straks gaan stilliggen om de overcapaciteit uit de binnenvaart te halen, hoeven volgens het Crisisberaad Binnenvaart niet te rekenen op een luxe regeling. Het Crisisberaad gaat voorlopig uit van een vergoeding van twintig cent per ton per dag. Het sluit echter niet uit dat deze vergoeding in de definitieve regeling lager uitvalt.

‘Stilliggen wordt straks zeker geen luxe’, zegt woordvoerder Erik van Toor. ‘We gaan opleggen tegen zo laag mogelijke kosten, dus het wordt een uitgeklede regeling. Schippers krijgen alleen de kosten vergoed, zoals die van de rente en brandstof. Een ondernemersvergoeding hoort daar dus niet bij. Het moet natuurlijk allemaal wel haalbaar blijven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • meneer Kees en Jan,

    Dat sloopgeld inderdaad uitbetalen, maar dan alleen aan diegenen die de slooppot hebben gevuld!!

    Wat is er mis met “schippertje”, het probleem is dat een veertje nog wind nodig heeft om de lucht in te gaan , en een een mens zelfs geen wind!!!!

    Als er met verstand was geinvesteerd, dan was het leed in ieder geval draaglijker dan nu. Het zogenaamde op de kaart zetten zou ons en U wel eens de kop kunnen kosten, lang leve het op de kaart zetten van……

    Waarom word er altijd gesmeten met JALOESIE, als een ander zijn zaken anders regelt, en dan in ieder geval overzichtelijker, dan moet er niet zo geblaat worden met JALOSIE. Ik weet heel erg zeker, ook bij mij zelf, dat er mensen zijn welke geen zin hadden in die nieuwbouw. Er zitten zonder enige twijfel voordelen aan, maar zeer zeker ook heel grote nadelen, en dat manifesteerd zich nu.

    Geplaatst door: D.W op
  • hmmm en dan moet ik gaan betalen om de grote in leven te houden….denk het niet . Als ze het al overleven gaan ze daarna zeker door met het kapotmaken van de binnenvaart en ook van mijn bedrijf dus…laat ze maar op de blaren zitten…vorige jaren hadden ze allemaal zoeen grote mond…het is toch valse cocurentie als de varende schepen moeten gaan betalen om de concurent in leven te houden…dus mijn meewerking hebben ze zeker niet…steek liever de BBQ aan met het geld dat ik aan hun moet gaan betalen

    g

    16-09-2009 op 11:02

    Best heftige taal om uw bezorgdheid te uiten dan.

    Geplaatst door: Jan op
  • Mijnheer jan. u denkt aan wraakgevoelens en jaloezie! zou het ook bezorgdheid om zoveel tonnen er bij kunnen zijn? Het spreekwoord overdaad schaad is hier ook van toepassing! En wat is de markt waarde van een schip (oud of nieuw)als er niets word verdient?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Misschien een idee iedereen die aan de slooptonage betaald hebben het betaalde weer teruggeven, inc laten we rieel zijn 2% rente erbij over al die jaren. Dan is die pot eindelijk leeg, als hij al niet leeg gegeten is door allerei stropdassen volk.

    Geplaatst door: LW op
  • Begrijpen de mensen dan niet dat ze er zelf ook beter van worden als er een flink aantal schepen tegen de wal gaan.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Waarom toch zo fel?
    Heb sterk het vermoeden dat die wraakgevoelens nog steeds gevoed worden door grote jaloezie over het succes van de nieuwbouw afgelopen jaren.
    Tis nu makkelijk ontkennen maar de reacties spreken voor zich.

    En nog wat.
    Ook mensen die nu op grote schepen varen hebben mee betaald aan die pot. en dan zouden ze nu of straks u moeten helpen om een beetje prijs te geven voor uw schip.
    Is dat dan wel zo fair?
    U had toch ook kunnen investeren in een schip wat nu dan nog een redelijke marktwaarde zou hebben?

    Bekijk toch alles niet zo eenzijdig.
    Daarmee doet u anderen en u zelf te kort.

    Geplaatst door: Jan op
  • kees , de slooptonnenpot is ook door mij en nog zoveel anderen betaald . deze pot moet je gebruiken waarvoor hij bestemd is , voor het DEFINITIEF uit de vaart halen van de overcapaciteid. niet om een stel gokkers te helpen die daarna ons weer staan uit te lachen over onze ouwe geklonken zooi.
    gebruik de slooppot om oudere schepen uit te kopen/slopen dan haal je ook heel veel tonnage uit de vaart , dan kunnen jullie daarna fijn doorgaan met de markt te verzieken . ik stop wel voor de juiste prijs

    Geplaatst door: g op
  • waarom is iedereen zo negatief en agressief tegenover collega’s(!)?? de enige die ik iets verstandigs vind zeggen is bobby, voor de rest grijpt iedereen de mogelijkheid aan om eens even lekker te schelden op al die nieuwbouw, maar zal ik eens wat vertellen… door die nieuwbouw staat de binnenvaart op de (inter)nationale agenda. als de nieuwe schepen er niet waren geweest hadden we nog steeds met zijn allen te boek gestaan als “het schippertje”. en is dat wat we willen? ik in ieder geval niet!

    dan zal ik nu nog even inhoudelijk reageren.

    als een groter schip, zeg 3000 ton, 20 cent per dag per ton krijgt is dat natuurlijk best gunstig. voor 600 per dag kan je met een beetje gluk je rente wel betalen, al zal aflossen dan wel alstig worden, maar daar is een regeling voor te treffen.

    en als er 1.000.000 ton uit gehaald moet worden tegen 20 cent is dat een kostenpost van 12.000.000 euro. dat kan makkelijk uit de slooptonnenregelingpot gehaald worden. en aangezien die ook betaald is door de mensen die nieuw hebben gebouwd is het ook wel zo eerlijk dat zij daar nu ook weer gebruik van kunnen maken aangezien zij stil moeten gaan liggen…

    maar dat zal ik wel weer verkeerd zien aangezien het toch altijd de grote (lees: nieuwe) schepen zijn die het gedaan hebben!!

    Geplaatst door: kees op
  • 20 cent per ton per dag dat kost de varende schepen 10 cent per ton per dag reken uit wat je op jaarbasis kwijt bent, ik ga liever een avondje naar het casino is gezeliger en heb niet voor een jaar ergernis dat ik een stel cambelers in leven houd

    Geplaatst door: S en F op
  • 20 cent per ton, voor rente en brandstof…
    we kunnen gewoon onze aflossing nog voldoen, dus gaan daar echt niet aan mee doen!!! trouwens we hebben ook een nieuwbouw schip……

    Geplaatst door: rosa op
  • hmmm en dan moet ik gaan betalen om de grote in leven te houden….denk het niet . Als ze het al overleven gaan ze daarna zeker door met het kapotmaken van de binnenvaart en ook van mijn bedrijf dus…laat ze maar op de blaren zitten…vorige jaren hadden ze allemaal zoeen grote mond…het is toch valse cocurentie als de varende schepen moeten gaan betalen om de concurent in leven te houden…dus mijn meewerking hebben ze zeker niet…steek liever de BBQ aan met het geld dat ik aan hun moet gaan betalen

    Geplaatst door: g op
  • meneer van Toor,

    over het terug betalen van de eventuele regeling van u , moet toch niet zo moeilijk zijn , degene die van deze regeling gebruik maken moeten het naar verloop van tyd maar terug betalen , er zijn ook binnenvaart ondernemers die het zelf nog kunnen bedruipen , die gaan toch zeker niet opdraaien door ondernemersschap van een ander?

    met vriendelijke groet .

    Geplaatst door: agb op
  • Ik ben al twee schippers tegen gekomen op Vaartnet die voor 20 cent per dag willen gaan liggen.Ik geloof niet dat het storm zal lopen van verzoeken om te gaan liggen voor die prijs .Duwbakken daaraantegen legio stapels krijg je van die vaartuigen voor deze prijs tegen de kant.Zou wel de goed koopste oplossing zijn.Geen gezeur van particulieren wie zijn beurt het is om voor een fooitje te gaan liggen, vooral als door deze maatregel de prijzen opgelopen zijn tot het dubbele van nu. Geen noemenswaardig onderhoud,geen wachtsman, lage verzekeringskosten,geen gezeur over afloopgelegenheid of auto afzetplaatsen, parkeergelegenheid. Stroom en watervoorzieningen zijn niet nodig. 

    Geplaatst door: Bobby op
  • Weet iemand of ze hier een internationale regeling mee bedoelen of dat deze alleen voor nederlandse schepen geld.

    Geplaatst door: FW op
  • Binnenvaartschippers die straks gaan stilliggen om de overcapaciteit uit de binnenvaart te halen, hoeven volgens het Crisisberaad Binnenvaart niet te rekenen op een luxe regeling. Het Crisisberaad gaat voorlopig uit van een vergoeding van twintig cent per ton per dag.

    Nou dit is echt wel een luxe regeling kom maar op met die 20 cent per ton, dan ben ik aan het overwinteren in Spanje op de kosten van de buurman.

    Bij 10 cent per ton per dag wordt deze regeling haalbaar voor iedereen.

    Geplaatst door: LW op

Reageer

Stilligregeling wordt geen vetpot | Schuttevaer.nl

Stilligregeling wordt geen vetpot

Binnenvaartschippers die straks gaan stilliggen om de overcapaciteit uit de binnenvaart te halen, hoeven volgens het Crisisberaad Binnenvaart niet te rekenen op een luxe regeling. Het Crisisberaad gaat voorlopig uit van een vergoeding van twintig cent per ton per dag. Het sluit echter niet uit dat deze vergoeding in de definitieve regeling lager uitvalt.

‘Stilliggen wordt straks zeker geen luxe’, zegt woordvoerder Erik van Toor. ‘We gaan opleggen tegen zo laag mogelijke kosten, dus het wordt een uitgeklede regeling. Schippers krijgen alleen de kosten vergoed, zoals die van de rente en brandstof. Een ondernemersvergoeding hoort daar dus niet bij. Het moet natuurlijk allemaal wel haalbaar blijven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • meneer Kees en Jan,

    Dat sloopgeld inderdaad uitbetalen, maar dan alleen aan diegenen die de slooppot hebben gevuld!!

    Wat is er mis met “schippertje”, het probleem is dat een veertje nog wind nodig heeft om de lucht in te gaan , en een een mens zelfs geen wind!!!!

    Als er met verstand was geinvesteerd, dan was het leed in ieder geval draaglijker dan nu. Het zogenaamde op de kaart zetten zou ons en U wel eens de kop kunnen kosten, lang leve het op de kaart zetten van……

    Waarom word er altijd gesmeten met JALOESIE, als een ander zijn zaken anders regelt, en dan in ieder geval overzichtelijker, dan moet er niet zo geblaat worden met JALOSIE. Ik weet heel erg zeker, ook bij mij zelf, dat er mensen zijn welke geen zin hadden in die nieuwbouw. Er zitten zonder enige twijfel voordelen aan, maar zeer zeker ook heel grote nadelen, en dat manifesteerd zich nu.

    Geplaatst door: D.W op
  • hmmm en dan moet ik gaan betalen om de grote in leven te houden….denk het niet . Als ze het al overleven gaan ze daarna zeker door met het kapotmaken van de binnenvaart en ook van mijn bedrijf dus…laat ze maar op de blaren zitten…vorige jaren hadden ze allemaal zoeen grote mond…het is toch valse cocurentie als de varende schepen moeten gaan betalen om de concurent in leven te houden…dus mijn meewerking hebben ze zeker niet…steek liever de BBQ aan met het geld dat ik aan hun moet gaan betalen

    g

    16-09-2009 op 11:02

    Best heftige taal om uw bezorgdheid te uiten dan.

    Geplaatst door: Jan op
  • Mijnheer jan. u denkt aan wraakgevoelens en jaloezie! zou het ook bezorgdheid om zoveel tonnen er bij kunnen zijn? Het spreekwoord overdaad schaad is hier ook van toepassing! En wat is de markt waarde van een schip (oud of nieuw)als er niets word verdient?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Misschien een idee iedereen die aan de slooptonage betaald hebben het betaalde weer teruggeven, inc laten we rieel zijn 2% rente erbij over al die jaren. Dan is die pot eindelijk leeg, als hij al niet leeg gegeten is door allerei stropdassen volk.

    Geplaatst door: LW op
  • Begrijpen de mensen dan niet dat ze er zelf ook beter van worden als er een flink aantal schepen tegen de wal gaan.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Waarom toch zo fel?
    Heb sterk het vermoeden dat die wraakgevoelens nog steeds gevoed worden door grote jaloezie over het succes van de nieuwbouw afgelopen jaren.
    Tis nu makkelijk ontkennen maar de reacties spreken voor zich.

    En nog wat.
    Ook mensen die nu op grote schepen varen hebben mee betaald aan die pot. en dan zouden ze nu of straks u moeten helpen om een beetje prijs te geven voor uw schip.
    Is dat dan wel zo fair?
    U had toch ook kunnen investeren in een schip wat nu dan nog een redelijke marktwaarde zou hebben?

    Bekijk toch alles niet zo eenzijdig.
    Daarmee doet u anderen en u zelf te kort.

    Geplaatst door: Jan op
  • kees , de slooptonnenpot is ook door mij en nog zoveel anderen betaald . deze pot moet je gebruiken waarvoor hij bestemd is , voor het DEFINITIEF uit de vaart halen van de overcapaciteid. niet om een stel gokkers te helpen die daarna ons weer staan uit te lachen over onze ouwe geklonken zooi.
    gebruik de slooppot om oudere schepen uit te kopen/slopen dan haal je ook heel veel tonnage uit de vaart , dan kunnen jullie daarna fijn doorgaan met de markt te verzieken . ik stop wel voor de juiste prijs

    Geplaatst door: g op
  • waarom is iedereen zo negatief en agressief tegenover collega’s(!)?? de enige die ik iets verstandigs vind zeggen is bobby, voor de rest grijpt iedereen de mogelijkheid aan om eens even lekker te schelden op al die nieuwbouw, maar zal ik eens wat vertellen… door die nieuwbouw staat de binnenvaart op de (inter)nationale agenda. als de nieuwe schepen er niet waren geweest hadden we nog steeds met zijn allen te boek gestaan als “het schippertje”. en is dat wat we willen? ik in ieder geval niet!

    dan zal ik nu nog even inhoudelijk reageren.

    als een groter schip, zeg 3000 ton, 20 cent per dag per ton krijgt is dat natuurlijk best gunstig. voor 600 per dag kan je met een beetje gluk je rente wel betalen, al zal aflossen dan wel alstig worden, maar daar is een regeling voor te treffen.

    en als er 1.000.000 ton uit gehaald moet worden tegen 20 cent is dat een kostenpost van 12.000.000 euro. dat kan makkelijk uit de slooptonnenregelingpot gehaald worden. en aangezien die ook betaald is door de mensen die nieuw hebben gebouwd is het ook wel zo eerlijk dat zij daar nu ook weer gebruik van kunnen maken aangezien zij stil moeten gaan liggen…

    maar dat zal ik wel weer verkeerd zien aangezien het toch altijd de grote (lees: nieuwe) schepen zijn die het gedaan hebben!!

    Geplaatst door: kees op
  • 20 cent per ton per dag dat kost de varende schepen 10 cent per ton per dag reken uit wat je op jaarbasis kwijt bent, ik ga liever een avondje naar het casino is gezeliger en heb niet voor een jaar ergernis dat ik een stel cambelers in leven houd

    Geplaatst door: S en F op
  • 20 cent per ton, voor rente en brandstof…
    we kunnen gewoon onze aflossing nog voldoen, dus gaan daar echt niet aan mee doen!!! trouwens we hebben ook een nieuwbouw schip……

    Geplaatst door: rosa op
  • hmmm en dan moet ik gaan betalen om de grote in leven te houden….denk het niet . Als ze het al overleven gaan ze daarna zeker door met het kapotmaken van de binnenvaart en ook van mijn bedrijf dus…laat ze maar op de blaren zitten…vorige jaren hadden ze allemaal zoeen grote mond…het is toch valse cocurentie als de varende schepen moeten gaan betalen om de concurent in leven te houden…dus mijn meewerking hebben ze zeker niet…steek liever de BBQ aan met het geld dat ik aan hun moet gaan betalen

    Geplaatst door: g op
  • meneer van Toor,

    over het terug betalen van de eventuele regeling van u , moet toch niet zo moeilijk zijn , degene die van deze regeling gebruik maken moeten het naar verloop van tyd maar terug betalen , er zijn ook binnenvaart ondernemers die het zelf nog kunnen bedruipen , die gaan toch zeker niet opdraaien door ondernemersschap van een ander?

    met vriendelijke groet .

    Geplaatst door: agb op
  • Ik ben al twee schippers tegen gekomen op Vaartnet die voor 20 cent per dag willen gaan liggen.Ik geloof niet dat het storm zal lopen van verzoeken om te gaan liggen voor die prijs .Duwbakken daaraantegen legio stapels krijg je van die vaartuigen voor deze prijs tegen de kant.Zou wel de goed koopste oplossing zijn.Geen gezeur van particulieren wie zijn beurt het is om voor een fooitje te gaan liggen, vooral als door deze maatregel de prijzen opgelopen zijn tot het dubbele van nu. Geen noemenswaardig onderhoud,geen wachtsman, lage verzekeringskosten,geen gezeur over afloopgelegenheid of auto afzetplaatsen, parkeergelegenheid. Stroom en watervoorzieningen zijn niet nodig. 

    Geplaatst door: Bobby op
  • Weet iemand of ze hier een internationale regeling mee bedoelen of dat deze alleen voor nederlandse schepen geld.

    Geplaatst door: FW op
  • Binnenvaartschippers die straks gaan stilliggen om de overcapaciteit uit de binnenvaart te halen, hoeven volgens het Crisisberaad Binnenvaart niet te rekenen op een luxe regeling. Het Crisisberaad gaat voorlopig uit van een vergoeding van twintig cent per ton per dag.

    Nou dit is echt wel een luxe regeling kom maar op met die 20 cent per ton, dan ben ik aan het overwinteren in Spanje op de kosten van de buurman.

    Bij 10 cent per ton per dag wordt deze regeling haalbaar voor iedereen.

    Geplaatst door: LW op

Reageer