Dan werkt het zo

Als het werkt: whalebacks

De vreemdste vrachtschepen die ooit zijn gebouwd, zijn mogelijk de ‘whalebacks’, ofwel walvisruggen geweest. Zij kregen die naam omdat, eenmaal geladen met ijzererts of graan, er alleen nog een rondlopend dek boven water uitstak dat wel wat weg had van een rug van een walvis.

Voor het lossen van de ertsschepen werden enorme kranen ontworpen waar steden als Cleveland trots op waren. Er wordt nu moeite gedaan om deze Huletts voor het nageslacht te bewaren. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: whalebacks | Schuttevaer.nl
Dan werkt het zo

Als het werkt: whalebacks

De vreemdste vrachtschepen die ooit zijn gebouwd, zijn mogelijk de ‘whalebacks’, ofwel walvisruggen geweest. Zij kregen die naam omdat, eenmaal geladen met ijzererts of graan, er alleen nog een rondlopend dek boven water uitstak dat wel wat weg had van een rug van een walvis.

De Joseph L. Colby was een whaleback, die wel was voorzien met een stuurhuis achterop. Door de manier waarop de twee ankerkettingen werden geleid, werden ze ook wel 'varkenssnuiten' genoemd. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer