Maritime Platform kijkt vooruit naar toekomst scheepvaart

Wat wordt de brandstof van de toekomst? Waar gaat het heen met autonoom varen? Hoe beïnvloedt de bouw van superjachten de nieuwste motoren voor de binnenvaart? Op deze en nog veel meer vragen geeft het online event Maritime Platform van Schuttevaer, SWZ en de brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) op 12 november antwoord.

Arie van Dijk en René Quist bespreken het Maritime Platform in Studio Schuttevaer. (Beeld uit uitzending)
Arie van Dijk en René Quist bespreken het Maritime Platform in Studio Schuttevaer. (Beeld uit uitzending)

Het Maritime Platform is een combinatie van vakbeurs, een congres en een actualiteitenprogramma zoals Studio Schuttevaer. Op een boeiende en interactieve manier word je bijgepraat over de trends in de maritieme maakindustrie. Het Maritime Platform is gratis online te volgen.

Voor het Maritime Platform hebben Schuttevaer, NMT en SWZ|Maritime de handen ineen geslagen, vertelt Roel de Graaf, managing director van NMT.

‘NMT is de brancheorganisatie voor de Nederlandse maakindustrie. Schuttevaer en SWZ|Maritime zijn de leidende maritieme bladen. Door samen het event Maritime Platform te organiseren brengen we de hele maritieme sector bij elkaar. De maritieme industrie is per slot van rekening het vlaggenschip van de Nederlandse economie.’

Kennis in een dag

Zeker nu door corona veel evenementen worden afgelast willen Schuttevaer, SWZ| Maritime en NMT juist een sterk en coronaproof kennisevenement neerzetten. ‘In een dag weet je wat er nu speelt in de maritieme sector’, zegt Roel de Graaf. Welke kansen biedt de energietransitie? Waarom loont samenwerken in een maritieme hotspot? Hoe kun je in deze coronatijden toch je klanten bereiken? Het zijn allemaal thema’s die uitvoerig aan bod komen op 12 november live vanuit onze televisiestudio in hartje Rotterdam.

Gratis te volgen

Via een livestream is het event op 12 november volledig gratis te volgen. Wel even inschrijven. Bedrijven kunnen zich ook nog aanmelden als sponsor.

Na afloop zijn alle programma’s on demand terug te kijken, dus meld je aan! Mensen kunnen zich gratis en snel registreren via de website. Ook als je er niet bij kunt zijn, is het handig te registreren. De showcases zijn namelijk later altijd nog terug te kijken.

Interactie

Arie van Dijk, uitgever van Schuttevaer, legde in Studio Schuttevaer uit waarom het Maritime Platform wordt georganiseerd. ‘We trekken graag op met de belangrijkste merken in de maakindustrie, daarom organiseren we dit nu’, vertelt Van Dijk. ‘Het is onze rol om de sector bij elkaar te brengen. We worden geraakt door de Coronacrisis, bijna alles wordt afgeblazen. Daarom gaan wij vanuit deze studio en andere studio’s in de rest van het land interactief met elkaar in contact komen.’ Het evenement zal zich afspelen in blokken van een uur. ‘Behapbaar’, aldus Van Dijk. ‘Het doel is dat we mensen echt erbij betrekken. We doen bijvoorbeeld een debat over brandstoffen, waarbij mensen kunnen ook meestemmen.’

Online beurs

Hoofdredacteur René Quist is enthousiast over het evenement. ‘Waar ik heel erg naar uitkijk is dat we hands-on gaan laten zien hoe je als maritiem maakbedrijf effectief social media kunt inzetten. Hoe je daar leads uit kunt halen. En wat we ontdekken is dat service de marketing tool blijkt te zijn voor maritieme maakbedrijven.’ Van Dijk kijkt alvast vooruit naar wat mensen die zich registreren kunnen verwachten. ‘We doen het samen met een reeks partners. Die komen ook in onze studio’s om te laten zien waar ze mee bezig zijn. Normaal zou je hen treffen op een beurs of congres. Nu kan dat wel, veilig, ontspannen en informeel.’ Het is het tweede volledige online event dat Schuttevaer in 2020 organiseert. Op 10, 11, en 12 juni hield Schuttevaer het Scheepsmotorenevent.

Programma

Welke trends in de maritieme sector mag je niet missen?

Welke invloed heeft Brussel op de maritieme industrie. Welke trends komen eraan in de maritieme maakindustrie? Welke trends worden onderschat?

Wat gaat autonoom varen betekenen? In dit blok houden Bas Ort en Arnold de Bruijn van NMT een spiegel voor. Blijven we pleisters plakken of pakken we door in de maritieme wereld? Vincent Wegener van Captain AI legt uit dat autonoom varen nu al realiteit is.

Aandrijven en besturen tijdens de energietransitie 

De energietransitie komt op ons af als lawine. Maar laten we ons meeslepen of profiteren we van de kracht? Sander den Heijer van NMT laat zijn licht schijnen op innovaties die gedreven door de energietransitie in de maritieme wereld ontstaan.

Wat wordt de brandstof van de toekomst? Elektriciteit, synthetische diesel of waterstof? En waarom heeft de jachtbouw zoveel invloed op de reguliere scheepsbouw?

Hoe kun je profiteren van een maritiem cluster?

Steeds vaker zoeken maritieme maakbedrijven de samenwerkingen. Werkendam, Rotterdam en Groningen zijn in het oog springende voordelen van deze maritieme clusters Waarom zou je je aansluiten bij zo’n cluster? Moeten er meer maritieme hotspots bijkomen? Drijvende kracht Annemarie Labee van de Maritime Delta gaat in gesprek met vertegenwoordigers van andere clusters. Ook is er een reportage over de noordelijke scheepsbouw waar het tegen de trend in nog verrassend goed gaat.

Hoe bouw je een sterke reputatie op in de maritieme wereld?

Vroeger was elke tewaterlating groot nieuws, tegenwoordig komt scheepsbouw vaak alleen nog in het nieuws op een negatieve manier. Toch heb je als bedrijf veel invloed op je eigen reputatie, zelfs als je ongewenst in het nieuws komt, zo legt maritiem media-expert Cor Radings uit. En hoe kun je met Linkedin en Instagram bouwen aan je gewenste uitstraling?

Aanmelden voor het Maritime Platform kan eenvoudig via www.maritimeplatform.nl. 

Maritime Platform kijkt vooruit naar toekomst scheepvaart | Schuttevaer.nl

Maritime Platform kijkt vooruit naar toekomst scheepvaart

Wat wordt de brandstof van de toekomst? Waar gaat het heen met autonoom varen? Hoe beïnvloedt de bouw van superjachten de nieuwste motoren voor de binnenvaart? Op deze en nog veel meer vragen geeft het online event Maritime Platform van Schuttevaer, SWZ en de brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) op 12 november antwoord.

Arie van Dijk en René Quist bespreken het Maritime Platform in Studio Schuttevaer. (Beeld uit uitzending)
Arie van Dijk en René Quist bespreken het Maritime Platform in Studio Schuttevaer. (Beeld uit uitzending)

Het Maritime Platform is een combinatie van vakbeurs, een congres en een actualiteitenprogramma zoals Studio Schuttevaer. Op een boeiende en interactieve manier word je bijgepraat over de trends in de maritieme maakindustrie. Het Maritime Platform is gratis online te volgen.

Voor het Maritime Platform hebben Schuttevaer, NMT en SWZ|Maritime de handen ineen geslagen, vertelt Roel de Graaf, managing director van NMT.

‘NMT is de brancheorganisatie voor de Nederlandse maakindustrie. Schuttevaer en SWZ|Maritime zijn de leidende maritieme bladen. Door samen het event Maritime Platform te organiseren brengen we de hele maritieme sector bij elkaar. De maritieme industrie is per slot van rekening het vlaggenschip van de Nederlandse economie.’

Kennis in een dag

Zeker nu door corona veel evenementen worden afgelast willen Schuttevaer, SWZ| Maritime en NMT juist een sterk en coronaproof kennisevenement neerzetten. ‘In een dag weet je wat er nu speelt in de maritieme sector’, zegt Roel de Graaf. Welke kansen biedt de energietransitie? Waarom loont samenwerken in een maritieme hotspot? Hoe kun je in deze coronatijden toch je klanten bereiken? Het zijn allemaal thema’s die uitvoerig aan bod komen op 12 november live vanuit onze televisiestudio in hartje Rotterdam.

Gratis te volgen

Via een livestream is het event op 12 november volledig gratis te volgen. Wel even inschrijven. Bedrijven kunnen zich ook nog aanmelden als sponsor.

Na afloop zijn alle programma’s on demand terug te kijken, dus meld je aan! Mensen kunnen zich gratis en snel registreren via de website. Ook als je er niet bij kunt zijn, is het handig te registreren. De showcases zijn namelijk later altijd nog terug te kijken.

Interactie

Arie van Dijk, uitgever van Schuttevaer, legde in Studio Schuttevaer uit waarom het Maritime Platform wordt georganiseerd. ‘We trekken graag op met de belangrijkste merken in de maakindustrie, daarom organiseren we dit nu’, vertelt Van Dijk. ‘Het is onze rol om de sector bij elkaar te brengen. We worden geraakt door de Coronacrisis, bijna alles wordt afgeblazen. Daarom gaan wij vanuit deze studio en andere studio’s in de rest van het land interactief met elkaar in contact komen.’ Het evenement zal zich afspelen in blokken van een uur. ‘Behapbaar’, aldus Van Dijk. ‘Het doel is dat we mensen echt erbij betrekken. We doen bijvoorbeeld een debat over brandstoffen, waarbij mensen kunnen ook meestemmen.’

Online beurs

Hoofdredacteur René Quist is enthousiast over het evenement. ‘Waar ik heel erg naar uitkijk is dat we hands-on gaan laten zien hoe je als maritiem maakbedrijf effectief social media kunt inzetten. Hoe je daar leads uit kunt halen. En wat we ontdekken is dat service de marketing tool blijkt te zijn voor maritieme maakbedrijven.’ Van Dijk kijkt alvast vooruit naar wat mensen die zich registreren kunnen verwachten. ‘We doen het samen met een reeks partners. Die komen ook in onze studio’s om te laten zien waar ze mee bezig zijn. Normaal zou je hen treffen op een beurs of congres. Nu kan dat wel, veilig, ontspannen en informeel.’ Het is het tweede volledige online event dat Schuttevaer in 2020 organiseert. Op 10, 11, en 12 juni hield Schuttevaer het Scheepsmotorenevent.

Programma

Welke trends in de maritieme sector mag je niet missen?

Welke invloed heeft Brussel op de maritieme industrie. Welke trends komen eraan in de maritieme maakindustrie? Welke trends worden onderschat?

Wat gaat autonoom varen betekenen? In dit blok houden Bas Ort en Arnold de Bruijn van NMT een spiegel voor. Blijven we pleisters plakken of pakken we door in de maritieme wereld? Vincent Wegener van Captain AI legt uit dat autonoom varen nu al realiteit is.

Aandrijven en besturen tijdens de energietransitie 

De energietransitie komt op ons af als lawine. Maar laten we ons meeslepen of profiteren we van de kracht? Sander den Heijer van NMT laat zijn licht schijnen op innovaties die gedreven door de energietransitie in de maritieme wereld ontstaan.

Wat wordt de brandstof van de toekomst? Elektriciteit, synthetische diesel of waterstof? En waarom heeft de jachtbouw zoveel invloed op de reguliere scheepsbouw?

Hoe kun je profiteren van een maritiem cluster?

Steeds vaker zoeken maritieme maakbedrijven de samenwerkingen. Werkendam, Rotterdam en Groningen zijn in het oog springende voordelen van deze maritieme clusters Waarom zou je je aansluiten bij zo’n cluster? Moeten er meer maritieme hotspots bijkomen? Drijvende kracht Annemarie Labee van de Maritime Delta gaat in gesprek met vertegenwoordigers van andere clusters. Ook is er een reportage over de noordelijke scheepsbouw waar het tegen de trend in nog verrassend goed gaat.

Hoe bouw je een sterke reputatie op in de maritieme wereld?

Vroeger was elke tewaterlating groot nieuws, tegenwoordig komt scheepsbouw vaak alleen nog in het nieuws op een negatieve manier. Toch heb je als bedrijf veel invloed op je eigen reputatie, zelfs als je ongewenst in het nieuws komt, zo legt maritiem media-expert Cor Radings uit. En hoe kun je met Linkedin en Instagram bouwen aan je gewenste uitstraling?

Aanmelden voor het Maritime Platform kan eenvoudig via www.maritimeplatform.nl.