Wim Wolff

Kleindochter Wim Wolff doopt nieuw onderzoeksschip NIOZ

Bijzonder trots zijn ze erop bij het NIOZ. Het nieuwe onderzoeksvaartuig Wim Wolff mag er dan ook zijn: een stuk groter en beter toegerust dan het vorige schip en toch nog steeds met een diepgang van nauwelijks meer dan een meter. Want dat is belangrijk wanneer je onderzoek doet op de Waddenzee en langs de Noordzeekust. Het schip werd gebouwd bij Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen en is donderdag 15 februari op Texel gedoopt.

De kleindochter van Wim Wolff doopt het nieuwe onderzoeksschip van het NIOZ. Foto Evalien Weterings

Het nieuwe onderzoeksschip (RV, Research Vessel) vervangt de RV Navicula die 40 jaar dienst deed. Het nieuwe schip staat ter beschikking van alle wetenschappers in Nederland die fundamenteel onderzoek doen naar delta- en kustgebieden, zeeën en oceanen. Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) heeft twee vestigingen van waaruit onderzoek wordt gedaan: in ’t Horntje op Texel en in Yerseke. Texel is de thuishaven van het nieuwe onderzoekschip.

Monitoringsprogramma

Naar de ingebruikname van de Wim Wolff is lang uitgekeken door veel veldonderzoekers van het NIOZ en ook daarbuiten. ‘Dit schip is een flink stuk groter dan de Navicula’, zegt waddenecoloog Allert Bijleveld van het NIOZ. ‘Dat betekent dat we niet vier, maar zelfs zes compleet uitgeruste rubberboten mee aan boord kunnen nemen. Daarmee kunnen we onze jaarlijkse bemonstering van alle droogvallende wadplaten in het kader van het SIBES-programma in nóg kortere tijd en dus nóg zuiverder uitvoeren. Dit grootschalige monitoringsprogramma (SIBES is voluit Synoptic Intertidal Benthic Survey) over de samenstelling van de bodem en het bodemleven vormt de basis van veel kennis over de staat van de Waddenzee en alles wat er leeft.’

Biodiesel

Het schip is vernoemd naar Wim Wolff, de nestor van het ecologisch onderzoek rond de Waddenzee, die in 2018 overleed. ‘Met de Wim Wolff hebben we een comfortabel, innovatief en vooral veel groener schip, waarmee we klaar zijn voor de toekomst’, zegt Aarnoud van de Burgt, het hoofd van de afdeling National Marine Facilities van het NIOZ.

‘De Wim Wolff is gebouwd volgens de modernste inzichten en is ook zo duurzaam mogelijk gemaakt, in bouw en gebruik’, zegt Aarnout van de Burgt, hoofd National Marine Facilities (NMF) van het NIOZ. ‘Het schip vaart op biodiesel en heeft een groot pakket batterijen aan boord. Het is ook al voorbereid op een toekomstige omschakeling naar nóg groenere brandstoffen, zoals methanol. En niet in de laatste plaats is het ook een stuk comfortabeler en gebruiksvriendelijker, zowel voor de bemanning als voor de “opstappers” uit de wetenschap.’

Het schip heeft een platte bodem, zodat het kan droogvallen. Toch is het ook geschikt om tot 20 mijl uit de kust te varen. ‘Dat maakt gebruik langs de hele Deense, Duitse, Nederlandse en Belgische kust mogelijk’, aldus Van de Burgt.

Doopvrouwe Charly Wolff

De doop werd donderdagmiddag verricht door de vijfjarige kleindochter van Wim Wolff, Charly Wolff. Die kreeg daarbij hulp van Caroline Visser, bestuurslid van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Jeugdige doopvrouwe Charly symboliseert met de doophandeling ook de toekomst van het schip en het kustonderzoek. Als het goed is, gaat de RV Wim Wolff, net als de RV Navicula, weer vier decennia mee.

Onderzoeksvloot

Het bij Thecla Bodewes Shipyards gebouwde schip is het tweede van drie nieuwe onderzoekschepen voor het Nederlandse kust-, zee- en oceaanonderzoek. In 2022 werd al het ‘assistentie-vaartuig’ RV Adriaen Coenen in gebruik genomen. In 2023 is op een werf in Spanje begonnen met de bouw van de RV Anna Weber-van Bosse. Dit nieuwe schip is bestemd voor onderzoek op open zee en op de oceanen en gaat eind 2025 de RV Pelagia vervangen.

Technische gegevens Wim Wolff

  • Lengte:                           36,95 meter
  • Breedte:                         10,00 meter
  • Diepgang:                      1,00 meter
  • Max. diepgang:            1,20 meter
  • Bruto tonnage:             420 gt
  • Grootte werkdek:        125 m2
  • Ontwerp:                       NIOZ
  • Advies:                           Conoship
  • Bouw:                            Thecla Bodewes Shipyards
  • Thuishaven:                 Texel

Kleindochter Wim Wolff doopt nieuw onderzoeksschip NIOZ | Schuttevaer.nl
Wim Wolff

Kleindochter Wim Wolff doopt nieuw onderzoeksschip NIOZ

Bijzonder trots zijn ze erop bij het NIOZ. Het nieuwe onderzoeksvaartuig Wim Wolff mag er dan ook zijn: een stuk groter en beter toegerust dan het vorige schip en toch nog steeds met een diepgang van nauwelijks meer dan een meter. Want dat is belangrijk wanneer je onderzoek doet op de Waddenzee en langs de Noordzeekust. Het schip werd gebouwd bij Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen en is donderdag 15 februari op Texel gedoopt.

De kleindochter van Wim Wolff doopt het nieuwe onderzoeksschip van het NIOZ. Foto Evalien Weterings

Het nieuwe onderzoeksschip (RV, Research Vessel) vervangt de RV Navicula die 40 jaar dienst deed. Het nieuwe schip staat ter beschikking van alle wetenschappers in Nederland die fundamenteel onderzoek doen naar delta- en kustgebieden, zeeën en oceanen. Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) heeft twee vestigingen van waaruit onderzoek wordt gedaan: in ’t Horntje op Texel en in Yerseke. Texel is de thuishaven van het nieuwe onderzoekschip.

Monitoringsprogramma

Naar de ingebruikname van de Wim Wolff is lang uitgekeken door veel veldonderzoekers van het NIOZ en ook daarbuiten. ‘Dit schip is een flink stuk groter dan de Navicula’, zegt waddenecoloog Allert Bijleveld van het NIOZ. ‘Dat betekent dat we niet vier, maar zelfs zes compleet uitgeruste rubberboten mee aan boord kunnen nemen. Daarmee kunnen we onze jaarlijkse bemonstering van alle droogvallende wadplaten in het kader van het SIBES-programma in nóg kortere tijd en dus nóg zuiverder uitvoeren. Dit grootschalige monitoringsprogramma (SIBES is voluit Synoptic Intertidal Benthic Survey) over de samenstelling van de bodem en het bodemleven vormt de basis van veel kennis over de staat van de Waddenzee en alles wat er leeft.’

Biodiesel

Het schip is vernoemd naar Wim Wolff, de nestor van het ecologisch onderzoek rond de Waddenzee, die in 2018 overleed. ‘Met de Wim Wolff hebben we een comfortabel, innovatief en vooral veel groener schip, waarmee we klaar zijn voor de toekomst’, zegt Aarnoud van de Burgt, het hoofd van de afdeling National Marine Facilities van het NIOZ.

‘De Wim Wolff is gebouwd volgens de modernste inzichten en is ook zo duurzaam mogelijk gemaakt, in bouw en gebruik’, zegt Aarnout van de Burgt, hoofd National Marine Facilities (NMF) van het NIOZ. ‘Het schip vaart op biodiesel en heeft een groot pakket batterijen aan boord. Het is ook al voorbereid op een toekomstige omschakeling naar nóg groenere brandstoffen, zoals methanol. En niet in de laatste plaats is het ook een stuk comfortabeler en gebruiksvriendelijker, zowel voor de bemanning als voor de “opstappers” uit de wetenschap.’

Het schip heeft een platte bodem, zodat het kan droogvallen. Toch is het ook geschikt om tot 20 mijl uit de kust te varen. ‘Dat maakt gebruik langs de hele Deense, Duitse, Nederlandse en Belgische kust mogelijk’, aldus Van de Burgt.

Doopvrouwe Charly Wolff

De doop werd donderdagmiddag verricht door de vijfjarige kleindochter van Wim Wolff, Charly Wolff. Die kreeg daarbij hulp van Caroline Visser, bestuurslid van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Jeugdige doopvrouwe Charly symboliseert met de doophandeling ook de toekomst van het schip en het kustonderzoek. Als het goed is, gaat de RV Wim Wolff, net als de RV Navicula, weer vier decennia mee.

Onderzoeksvloot

Het bij Thecla Bodewes Shipyards gebouwde schip is het tweede van drie nieuwe onderzoekschepen voor het Nederlandse kust-, zee- en oceaanonderzoek. In 2022 werd al het ‘assistentie-vaartuig’ RV Adriaen Coenen in gebruik genomen. In 2023 is op een werf in Spanje begonnen met de bouw van de RV Anna Weber-van Bosse. Dit nieuwe schip is bestemd voor onderzoek op open zee en op de oceanen en gaat eind 2025 de RV Pelagia vervangen.

Technische gegevens Wim Wolff

  • Lengte:                           36,95 meter
  • Breedte:                         10,00 meter
  • Diepgang:                      1,00 meter
  • Max. diepgang:            1,20 meter
  • Bruto tonnage:             420 gt
  • Grootte werkdek:        125 m2
  • Ontwerp:                       NIOZ
  • Advies:                           Conoship
  • Bouw:                            Thecla Bodewes Shipyards
  • Thuishaven:                 Texel