[UPDATE] Schepen opgesloten bij stremming Maas na sluisaanvaring

Het Nederlandse binnenvaartschip DC Mosa 1 heeft woensdag 12 augustus zware schade veroorzaakt aan sluis Hun op de Maas tussen Namen en Dinant.

Het schip ligt met de kop onder de aangevaren deur.
Het schip ligt met de kop onder de aangevaren deur.

Het schip lag te ver naar voren in de sluis, met de punt tegen de sluisdeur en heeft waarschijnlijk bij het opschutten de deur opgetild, met grote schade aan de sluis als gevolg. Door de klap werd de deur uit het onderste scharnier gelicht en staat nu schuin omhoog. Als gevolg daarvan ligt het schip opgesloten, samen met een snel plezierbootje dat in dezelfde schutting meeging. De DC Mosa 1 is geladen met 1100 ton zand. De vaart tussen Namen en Dinant is sinds de aanvaring gestremd.

Door de stremming van Sluis Hun liggen zeker tien schepen opgesloten op de Maas tussen de sluis en het Franse Givet. Het gaat zowel om lege als geladen schepen, waarvan zeker vier uit Nederland. Hoe lang de reparatie gaat duren is onbekend. Vaarwegbeheerder Voies Hydrauliques de Wallonie spreekt in een scheepvaartbericht nog steeds over een stremming van onbekende duur.

Jaco Lingen van de Damiate is een van de schippers die door de stremming getroffen is. Hij ligt bij de sluis van Dinant en zegt geen idee te hebben van wat er nu gebeuren gaat. ‘Ik heb het aan de sluismeester gevraagd, maar die zei dat hij kon niets zeggen. Een andere schipper zegt een week, van een man op een jacht hoorde ik dat het wel zes weken kan gaan duren. Het is afwachten hoe het gaat uitpakken. Bovendien het hier Walllonië.’ Voor Lingen was het de eerste keer dat hij naar Givet ging om te laden. Hij moest eigenlijk volgende week lossen in Nijkerk, maar dat lijkt er voorlopig niet in te zitten. Hij zegt bezig te zijn met zijn verzekering, die dit soort schade door oponthoud in principe wel vergoedt. Probleem is voorlopig dat de sluismeester een verklaring moet afgeven, en dat is nog niet gebeurd.

Een andere schipper die nog een keer bij de sluis is gaan kijken bevestigt dat de schade groot  is. Vooral de ophanging van de deur is zwaar beschadigd. Verder zitten er grote scheuren in de muur. De beschadigde deur is inmiddels met een kraan op de kant getild. Het schip en het eveneens opgesloten open motorbootje hebben de sluis kunnen verlaten.

[UPDATE] Schepen opgesloten bij stremming Maas na sluisaanvaring | Schuttevaer.nl

[UPDATE] Schepen opgesloten bij stremming Maas na sluisaanvaring

Het Nederlandse binnenvaartschip DC Mosa 1 heeft woensdag 12 augustus zware schade veroorzaakt aan sluis Hun op de Maas tussen Namen en Dinant.

Het schip ligt met de kop onder de aangevaren deur.
Het schip ligt met de kop onder de aangevaren deur.

Het schip lag te ver naar voren in de sluis, met de punt tegen de sluisdeur en heeft waarschijnlijk bij het opschutten de deur opgetild, met grote schade aan de sluis als gevolg. Door de klap werd de deur uit het onderste scharnier gelicht en staat nu schuin omhoog. Als gevolg daarvan ligt het schip opgesloten, samen met een snel plezierbootje dat in dezelfde schutting meeging. De DC Mosa 1 is geladen met 1100 ton zand. De vaart tussen Namen en Dinant is sinds de aanvaring gestremd.

Door de stremming van Sluis Hun liggen zeker tien schepen opgesloten op de Maas tussen de sluis en het Franse Givet. Het gaat zowel om lege als geladen schepen, waarvan zeker vier uit Nederland. Hoe lang de reparatie gaat duren is onbekend. Vaarwegbeheerder Voies Hydrauliques de Wallonie spreekt in een scheepvaartbericht nog steeds over een stremming van onbekende duur.

Jaco Lingen van de Damiate is een van de schippers die door de stremming getroffen is. Hij ligt bij de sluis van Dinant en zegt geen idee te hebben van wat er nu gebeuren gaat. ‘Ik heb het aan de sluismeester gevraagd, maar die zei dat hij kon niets zeggen. Een andere schipper zegt een week, van een man op een jacht hoorde ik dat het wel zes weken kan gaan duren. Het is afwachten hoe het gaat uitpakken. Bovendien het hier Walllonië.’ Voor Lingen was het de eerste keer dat hij naar Givet ging om te laden. Hij moest eigenlijk volgende week lossen in Nijkerk, maar dat lijkt er voorlopig niet in te zitten. Hij zegt bezig te zijn met zijn verzekering, die dit soort schade door oponthoud in principe wel vergoedt. Probleem is voorlopig dat de sluismeester een verklaring moet afgeven, en dat is nog niet gebeurd.

Een andere schipper die nog een keer bij de sluis is gaan kijken bevestigt dat de schade groot  is. Vooral de ophanging van de deur is zwaar beschadigd. Verder zitten er grote scheuren in de muur. De beschadigde deur is inmiddels met een kraan op de kant getild. Het schip en het eveneens opgesloten open motorbootje hebben de sluis kunnen verlaten.