Overslagkraan Ancon stort met machinist en al in ruim Marajo

Met een gigantische klap is woensdag 17 augustus een 32-meter hoge overslagkraan op het binnenvaartschip Marajo gestort. Het ongeluk gebeurde bij het Antwerpse containerbedrijf Ancon aan kaai 610. De kraanmachinist raakte gewond en moest naar het ziekenhuis, hij mocht vrijdag naar huis. Hij heeft lichte rugklachten, maar het gaat, wonder boven wonder, verder goed met hem.

kraan

Door Tessa Heerschop
Rond half tien ’s ochtends viel de kraan op de containers in het schip, terwijl de kapitein in de stuurhut was. ‘Ik hoorde een hoop gekraak en toen een gigantische klap. Ik zag de kraan neerstorten en heb direct een ambulance opgeroepen, want ik vreesde voor de situatie van de kraanmachinist. Ik dacht in eerste instantie: die is dood, de cabine was totaal verkreukeld. Na de noodoproep, ben ik naar hem toegerend. Ik riep door een raampje en hij reageerde gelukkig nog. Daarna ben ik teruggegaan naar de stuurhut om nogmaals de hulpdiensten te bellen. Zijn collega’s hebben hem in de tussentijd uit het noodluik van de cabine getild.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Overslagkraan Ancon stort met machinist en al in ruim Marajo | Schuttevaer.nl

Overslagkraan Ancon stort met machinist en al in ruim Marajo

Met een gigantische klap is woensdag 17 augustus een 32-meter hoge overslagkraan op het binnenvaartschip Marajo gestort. Het ongeluk gebeurde bij het Antwerpse containerbedrijf Ancon aan kaai 610. De kraanmachinist raakte gewond en moest naar het ziekenhuis, hij mocht vrijdag naar huis. Hij heeft lichte rugklachten, maar het gaat, wonder boven wonder, verder goed met hem.

kraan

Door Tessa Heerschop
Rond half tien ’s ochtends viel de kraan op de containers in het schip, terwijl de kapitein in de stuurhut was. ‘Ik hoorde een hoop gekraak en toen een gigantische klap. Ik zag de kraan neerstorten en heb direct een ambulance opgeroepen, want ik vreesde voor de situatie van de kraanmachinist. Ik dacht in eerste instantie: die is dood, de cabine was totaal verkreukeld. Na de noodoproep, ben ik naar hem toegerend. Ik riep door een raampje en hij reageerde gelukkig nog. Daarna ben ik teruggegaan naar de stuurhut om nogmaals de hulpdiensten te bellen. Zijn collega’s hebben hem in de tussentijd uit het noodluik van de cabine getild.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer